Zatímco poptávka po nejlevnějších smartphonech a střední třídě je i nadále vysoká, globální prodeje high-endových smartphonů typu iPhonu XS nebo XS Mag v průběhu uplynulého roku plynule klesaly, tvrdí ve výsledcích své nové studie analytická firma Gartner.
Nižší úroveň inovací v nejvyšší třídě smartphonů společně s prudkými nárůsty cen podle Gartneru tlačí spotřebitele k tomu, aby starší smartphony nahrazovali až po delší době.
Společnost zjistila, že v roce 2018 rostly globální prodeje smartphonů v porovnání s předchozím rokem o pouhého 1,2 procenta na 1,6 miliardy kusů.
Nejhorší propady ze všech regionů zaznamenaly Severní Amerika, vyspělá část Asie a Pacifiku a Čína s Tchaj-wanem a Hongkongem (6,8 %, 3,4 % a 3 %). Tyto vyspělé trhy spoléhají na prodeje vlajkových smartphonů více než kterékoliv jiné a propady jejich prodejů je tedy ovlivňují nejvíce.
V posledním čtvrtletí roku 2018 zaznamenal největší propad mezi první pětkou výrobců smartphonů Apple, a to minus 11,8 procenta. Prodal celkově 64,5 milionu kusů zařízení. Šlo o nejhorší mezičtvrtletní pokles značky v prodejích chytrých telefonů od prvního kvartálu roku 2016.
Přesto se mu podařilo udržet si druhé místo mezi výrobci smartphonů s 15,8% podílem na trhu. Ve stejném čtvrtletí vedl Samsung se 17,3 %, třetí pak skončil Huawei se 14,8 %. Huawei však byl první, co se týče růstu. Jeho prodeje vystřelily o 37,6 % na více než 60 milionů kusů. Růst pomohl čínské firmě k tomu, že se na Apple výrazně dotáhla.
Kromě svých primárních trhů v Číně a v Evropě se firma výrazně prosazovala také v regionech Asie a Pacifiku, Latinské Ameriky a Blízkého Východu.