;

Výhoda dodavatele MDM se zkušenostmi z lokálního trhu

6. 3. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © Nmedia - Fotolia.com
Co znamená Master Data Management (MDM), jak k problematice čištění a správy podnikových dat přistupovat a jaká jsou úskalí?

Jak může pomoci firma se zkušenostmi z lokálních nasazení spíše než globální šablona, jsme se ptali odborníků ze společnosti Adastra, která se na podniková data specializuje.

Mohli byste nejprve vysvětlit pojem Master Data Management a co znamená?
Pavel Kysela: Master data jsou klíčové informace dané společnosti, která jsou používána v klíčových systémech a procesech napříč celou společností a je u nich zásadní jejich jednotnost. Když převedeme tuto definici do lidské řeči, znamená to, že ve společnosti existuje pouze jedno místo (úložiště), kde je uchováván například seznam zákazníků a informací o nich, seznam produktů, dodavatelů, struktura pobočkové sítě apod.

To zní na první pohled samozřejmě až triviálně. U velkých společností, jakými jsou například banky, jejichž IT infrastruktura se skládá z desítek až stovek různých systémů, v nichž se data o zákaznících pořizují, to už tak jednoduché není. Další úroveň komplexity představuje např. holdingová struktura společnosti s několika dcerami, kde na jedné straně je snaha data ve skupině sdílet, na straně druhé je třeba přihlédnout k omezením daným například zákonem 101/2000 o ochraně osobních údajů.

Master Data Management má pak za úkol spravovat master data po technické, procesní i organizační stránce tak, aby byla zajištěna dostupnost poslední platné a co nejúplnější verze pro jednotlivé odběratele/systémy, které mají oprávnění s konkrétní informací pracovat.

Jak to pak vypadá z pohledu zákazníka?
Pavel Kysela: Pokusím se suchou teorii demonstrovat na příkladu „pana Nováka“. Ten se zrovna přestěhoval do nového domu, na který dostal od banky konečně hypotéku. Je mu divné, proč mu korespondence z banky stále chodí na starou adresu. Také ho překvapuje, proč mu posílají nabídky na novou kreditní kartu, když on i jeho žena už kreditní kartu mají. Nemůže pochopit, proč musel složitě dokládat příjmy a pravidelné výdaje při žádosti o hypotéku, když má u stejné banky účet už deset let, a tak by měla vědět nejlépe, jaké jsou jeho příjmy a výdaje. Když ho pak osobní bankéřka přesvědčuje, že pokud si k nim převede i firemní účty, budou mu moci nabízet produkty na míru, váhá…

Funkční řešení Master Data Managementu umožňuje spojit všechny dostupné informace o zákazníkovi a tak mu efektivně nabízet relevantní informace a produkty, neptat se opakovaně na známá fakta, přesněji odhadovat rizika a omezit marketingové nabídky jen na to, co je pro zákazníka skutečně přínosné.

Zajímá vás, co může výše popsané znamenat, když finanční instituce nemá data v pořádku, jak mohou vypadat konkrétní případy z ČR či jak situaci řešit? Přečtěte si i zbytek rozhovoru s generálním ředitelem společnosti Adastra, Pavlem Kyselou a Davidem Kozelkou, ředitelem divize Finance zde.