Zatímco IT veletrhy zanikají či stagnují, mezinárodní veletrh spotřební elektroniky, International CES v Las Vegas i po více než čtyřiceti letech stále roste.
Co do velikosti zatím sice nepřekonal hannoverský CeBit, bude-li ale dosavadní trend pokračovat, není to v budoucnu vyloučeno. Vedle desítek gigantů a tisíců trpasličích firem ze světa CE se na CES stále výrazněji orientují i mnohé ICT společnosti – vedle hardwarových obrů jako je DELL či HP je to napříkladd CISCO, Qualcomm a další hráči z oblasti telekomunikací. Na budoucnost veletrhů jsme se spolu s dalšími zástupci českých a polských médií zeptali Gary Saphira, prezidenta a CEO asociace CEA.
Zatímco Comdex patří minulosti, CES prosperuje. Čím si to vysvětlujete – myslíte, že dosavadní trend udržíte a nepostihne vás totéž, co jsme v uplynulých letech zažili u mnoha IT veletrhů?
Myslím že osud veletrhů zaměřených na IT nejvýznaměji ovlivnil posun ve způsobu, jak jsou uváděny na trh nové technologie. V minulosti byly nabízeny nejprve do firemního prostředí, po roce 2000 ale došlo ke změně a moderní technologie jsou nyní často v první řadě uváděny na koncový trh. Mnohé technologie jako je MP3 a digitální fotoaparáty začaly jako spotřební zboží a podniky tak v mnoha případech ztratily vedoucí pozice (coby zákazníci) na poli technologií. Je tak celkem logické, že veletrhy zaměřené primárně na firemní segment zaznamenaly pokles nebo, jako Comdex, zcela zmizely, zatímco náš veletrh roste. Rád bych si myslel, že je to jen díky tomu, jak jsme chytří, ale jedním z důvodů je právě i onen posun trhu.
Nelze ale přece popřít, že informační technologie hrají stále významnou roli – koneckonců i zde na veletrhu se objevuje mnoho tradičních firem z této oblasti. Není to tedy jen o úhlu pohledu?
Do jisté míry ano, ale mám pocit, že zatímco dříve byl hlavním inovátorem firemní segment, dnes je to spotřební oblast – ostatně i v samotném podnikovém prostředí už dnes často nejsou rozhodnutí o nákupu telefonu, PDA nebo laptopu řízena IT oddělením, ale uživateli samotnými. I zde se tedy rozhodovací pravomoci a vliv posunul směrem od IT k obecnému managementu či dokonce k uživatelům samotným. Moc, či přesněji vliv CIO při rozhodování o nákupech tak do jisté míry poklesl, na druhou stranu vídáme stále větší počet CIO a šéfů IT oddělení, kteří přicházejí na CES, aby se seznámili s novinkami, jež zčásti pronikají do firemního prostředí. Je to ale jen jeden z možných důvodů, proč je o IT veletrhy menší zájem.
Nemůže být jednou z příčin poklesu zájmu o některé veletrhy masivní rozvoj internetu, kde lze najít prakticky všechny potřebné informace snadno a rychle? Cítíte se jím být ohroženi?
Skutečnost je taková, že bez ohledu na to, jak nadšeně příjímáme nové komunikační technologie, jsme se všichni shodli na tom, že na akcích jako je CES hraje zásadní roli přímý kontakt – možnost promluvit si z očí do očí, prohlédnout si stánky a vytvořit si vlastní dojem o tom, jak se jednotlivé společnosti prezentují a co je pro ně důležité. Když chcete s někým obchodovat, osobní setkání jsou velmi důležitá.
Na letošním CES se ve velké míře věnujete rozvíjejícím se trhům. Jedná se o inciativu CES nebo výrobců a vystavovatelů samotných? Co by měl tento program a související semináře přinést?
Jednalo se o inciativu CES. Průměrná americká domácnost má dvacet pět výrobků z oblasti spotřební elektroniky, bylo by lepší, kdyby lidé ve všech zemích měli přístup k internetu, telekomunikacím a dalším technologiím. Jsme přesvědčeni, že jednou z hlavních rolí moderních technologií je zvyšování životní úrovně. Vytvořili jsme proto tento program ve spolupráci s naší vládou v rámci inciativy Digital Freedom, s generálním tajemníkem OSN Ban Ki-Moonem, předsedou sdružení One Laptop Per Child Nicholasem Negropontem a společnostmi Qualcomm, Intel, Cisco a dalšími. Rádi bychom pomohli rozvojovým zemím najít cesty k moderním technologiím a zdrojům energie pro jejich nápajení.
Jedná se o článek z BW 2/2008
První „uhlíkově-neutrální“ veletrh v historii
Zvláštní titul, jímž se letošní ces CES honosil, je na jednu stranu výbornou ukázkou mentality země, která se po letech úporného odmítání diskuze o globálních klimatických změnách doslova zbláznila, na druhou stranu ukazuje, že pokud v globální oteplování věříte a přesto musíte na veletrh cestovat, existuje způsob, jak své hříchy vůči planetě odčinit, či přesněji jak se z nich vykoupit.
Organizátor veletrhu CEA oznámil, že vedle opatření na úsporu energie a přednostního využívání recyklovaných materiálů zajistí také kompenzaci emisí skleníkových plynů, k nimž dochází díky veletrhu (spotřeba energie, transport návštěvníků na výstaviště apod.) formou příspěvků na vysazování lesů a rozvoj alternativních zdrojů energie. Návštěvníkům ve spolupráci s organizací Carbonfound.org nabízí veletrh zjednodušený on-line kalkulátor pro kompenzaci emisí letecké dopravy při převozu na CES. Pro zajímavost příspěvěk pro cestu z Prahy a zpět byl spočítán na 30 dolarů (zajímavé je, že kompenzace podobného výletu u Conservation International vyjde zhruba na dvojnásobek).