Do funkce nastupujete až na začátku června, ale už teď, v polovině května, se scházíme ve vaší nové kanceláři v Thein Digital. Co tu děláte?
Mám tu seznamovací kolečko, snažím se sejít s co největším počtem kolegů, potkat se s celým managementem, abych byl připraven, až 1. června oficiálně nastoupím.
S jakými nastupujete úkoly?
Kromě standardního řízení celé společnosti se primárně zaměřím na obchod. Víc než dvacet let se totiž pohybuji v byznysu, ať už jsem působil v telekomunikacích nebo v IT.
Chci pokračovat v práci, kterou v Thein Digital započal můj předchůdce. Chci se soustředit na intenzivnější spolupráci uvnitř skupiny a na prezentaci celého našeho portfolia.
Je to výzva, protože skupina má obrovský obchodní i lidský potenciál, který je však poměrně roztříštěný.
Skupina je roztříštěná, protože nevznikala organicky, ale akvizicemi rozličných firem?
Přesně tak. Zakladatel a zároveň ředitel skupiny Tomáš Budník má úžasnou vizi a my ji teď chceme naplnit. Je tu spousta přirozených synergických efektů, na které zatím nebyl čas, protože se stále uskutečňuje konsolidace akvírovaných firem.
Kudy vede cesta k úspěchu?
Všechno stojí a padá s lidmi. Mým hlavním úkolem je bavit se s každým kolegou, vysvětlovat jim firemní vizi, nadchnout je pro ni, dát jim správnou motivaci a ve finále jim jít příkladem, že naše vize a následné aktivity mají smysl a vedou k úspěchu.
Funguje to, daří se vám to?
Na tu cestu jsme teprve nastoupili a vlastně tu ještě ani oficiálně nepracuji, takže je příliš brzo, abychom to vyhodnotili.
Na druhou stranu na stejném přístupu stojí moje více než dvacetiletá kariéra a vždy se mi to osvědčilo. Zásadní je zachovat individuální přístup ke každému jednotlivci a je jedno, jestli je to obchodník, technik nebo sekretářka. Je třeba získat nebo zjistit konkrétní potřeby každého kolegy a na jejich základě ho správně motivovat. A stejné je to s našimi zákazníky.
To máte před sebou hodně práce.
Hodně mravenčí práce, ale bez toho se nikam neposuneme. Vnímám to jako klíčové.
Protože jste vznikli jako firma na akvizicích jiných společností, máte tu práci ještě o hodně těžší. Je možné to vůbec všechno sjednotit? Jeden CEO mi říkal, že akvizice firmy se završí teprve tehdy, když odejde poslední zaměstnanec z koupené společnosti. Souhlasíte s tím?
Ne, když kupujete firmu, kupujete ji kvůli zákaznickému portfoliu a know-how. To najdete jenom v lidech, když lidi vyhodíte, nezbude vám skoro nic, jen jsou to vyhozené peníze.
Samozřejmě že vždy najdete lidi, kteří se s novou firemní kulturou neztotožní, ale taky musíte přistoupit k tomu, že nebudete vše překreslovat na svou barvu, ale akceptujete i barvy z koupené společnosti, abyste získal potřebnou pestrost.
Můžete tedy vybarvovat Thein Digital podle svých představ, nebo máte od šéfa skupiny Tomáše Budníka mantinely?
S Tomášem se bavíme o strategických věcech. Mám v téhle chvíli volnou ruku, co se týče personální politiky a řízení Thein Digital.
Ale nechci tady nic bourat a znovu stavět na zelené louce, to by bylo z mého pohledu kontraproduktivní. Přišel bych o potenciál, který tu vidím. Spíše chci stavět firmu jako z lega, z kostiček, které mám k dispozici. Nicméně je potřeba říct, že Thein Digital je součástí skupiny Thein a musíme respektovat určité zvyklosti a skupinovou globální vizi.
Počítá globální vize s expanzí za hranice Česka a Slovenska?
Nevylučuje ji, respektive s ní počítá v dlouhodobějších plánech. Teď se soustředíme na místní trh. Musím ale zdůraznit, že i bez akvizic zahraničních firem můžete obzvlášť v našem oboru relativně snadno uspět v zahraničí a získat tam zajímavé zakázky.
A další akvizice v Česku?
To nemohu komentovat, akvizice jsou plně v rukou Tomáše Budníka.
Mají vaši zákazníci i zaměstnanci čekat s vaším nástupem radikální nebo zásadní změny?
Thein Digital si vždy zakládal na prozákaznickém přístupu a ten po mém nástupu budeme ještě akcentovat. Proaktivní, prozákaznický přístup je základ, který každou firmu živí a posouvá ji dál.
Z mého pohledu se o zákazníky staráme dobře, ale jako v každé oblasti i tady je prostor pro zlepšení, na kterém budeme intenzivně pracovat.
Stejně tak se chci chovat i k našim zaměstnancům.
Skupina Thein není jen „váš“ Digital, ale i další firmy. Jak je využíváte v rámci synergií, které jste nastínil?
Synergie uvnitř skupiny je jednou z největších přidaných hodnot, které máme. Mým úkolem je tyto synergie ještě více integrovat do celého obchodního procesu.
Typickým příkladem může být spolupráce mezi skupinami Digital a Security.
Ve finále bychom měli za celou skupinu vystupovat jako jedna firma s mnoha kompetencemi v nejrůznějších oborech – a jak si to rozdělíme interně uvnitř skupiny, je už naše vnitřní záležitost a zákazníka to nemusí trápit. Dostane od nás komplexní a kvalitní službu.
S jakými technologiemi nebo v jakých oblastech se vlastně považuje Thein Digital za experta?
Je to implementace kompletních IT technologií. Máme téměř třicetiletou historii v dodávkách on-premise řešení, kterou doplňujeme o cloudové služby. Naším specifikem je hledání kombinace obou přístupů, tak aby zákazník využíval to nejlepší z obou světů. Co se cloudu týká, specializujeme se na kombinace služeb dodávaných formou privátního a veřejného cloudu.
Máme vynikající kompetence v oblasti AWS, jsme partnery Amazonu na úrovni Select, kterých je v Česku minimum, a míříme výš. Dokážeme pomoci zákazníkům prakticky s čímkoliv.
Neznamená to však, že se výhradně zaměřujeme jen na Amazon Web Services. Ve všech oblastech našeho podnikání máme vybraného silného vendora, se kterým máme špičkové kompetence, ale není jediný. V každé technologii pracujeme s více vendory, a můžeme tak zákazníkům nabízet různé možnosti na základě jejich konkrétních potřeb.
Nebudu zákazníkovi dodávat něco, o čem nejsem přesvědčen, že to umíme dobře spravovat. Nemůžeme dodávat klientovi něco, co mu úplně nevyhovuje nebo co nepotřebuje. Dodali bychom mu to jednou a už nikdy více.
Svět IT je nesmírně rychlý a většina našich zákazníků není schopná ho sledovat. Proto mají nás, abychom to dělali za ně, sledovali trendy a udržovali je ve funkčním a efektivním stavu.
Máte nějaký příklad?
Třeba nesporným trendem je cloud, ale neznamená to, že fanaticky všude doporučujeme přechod do cloudu. Pro některé firmy nebo provozy to ještě není vhodné. Pokud to tak je, doporučíme on-premise řešení, přestože to pro nás bude menší kontrakt.
Chceme mít se zákazníky dlouhodobé kvalitní vztahy a nesmíme si je ničím kazit. Pokud klientovi něco natlačíte s tím, že to je úplně nejlepší, a potom to neodpovídá realitě, okamžitě se vám to vrátí a reputace, kterou dlouhodobě budujete, je pryč.
Na jaké vendory tedy primárně sázíte?
Jsme největším partnerem Hitachi, dalšími klíčovými vendory jsou IBM, Amazon, SuSe, Red Hat, Rakuten, HPE a Supermicro. Chtěl bych rozjet úzkou spolupráci s Veritasem, odkud do Theinu přicházím.
Bez urážky – vlastně vystupujete jako klasický systémový integrátor, který dělá stejný byznys jako ostatní. A to nijak nehodnotím kvalitu. Jen konstatuji. Máte nějakou oblast, kde se snažíte profilovat jako top dodavatel, klíčový hráč?
Vyčníváme v tom, jaké máme kompetence, jakým způsobem jsme schopní ten byznys systémového integrátora dělat. Máme špičkové odborníky, umíme do naší práce zařadit třeba právě AWS kompetence, které jen tak nikdo nemá.
Na rozdíl od většiny konkurentů nejsme ani jen čistý dodavatel technologií, ale poskytujeme dlouhodobě zákazníkům servis. Jsme schopní jim dodat na menší úvazek specialistu, jenž se jim bude starat třeba o cloud nebo o DevOps, kde se také snažíme hodně profilovat. Máme tým vývojářů, kteří fungují jako externí vývojové středisko pro několik zákazníků. Nabízíme bezpečnostní dohledové centrum ve vzdáleném režimu. Umíme budovat soukromé 5G sítě.
Takže nejsme úplně běžným systémovým integrátorem. A navíc máme k dispozici ostatní společnosti ve skupině Thein, díky kterým můžeme skvěle rozšířit balík dodávaných služeb, například
o zmiňovanou kyberbezpečnost, jak jsem zmínil výše.
Trochu jste utekl z otázky, jestli máte nějakou oblast, kde se chcete zásadně profilovat.
To je určitě oblast ESG, které je tématem pro řadu společností a už ne pouze těch největších globálních hráčů. Příprava ESG reportu se pro více než 1 700 tuzemských entit stane díky evropské směrnici CSRD od let 2024 a 2025 povinnou.
Organizace, které budou spadat do vybraných kritérií, primárně půjde o firmy
a podniky s více než 250 zaměstnanci, budou povinny společně s výroční zprávou připravit i nefinanční reporting udržitelnosti, jehož součástí je i konsolidace dat týkajících se energetické efektivity a snižování emisí. A samozřejmě mnoha dalších ukazatelů, jež ovlivňují nejen emise CO2.
A právě konsolidace dat je oblast, které využívání komplexního nástroje pro ESG reporting dokáže velmi výrazně pomoci. U středně velkých a velkých společností, jež mají byznys rozprostřený po celé republice, dokáže agregace dat zaměstnat desítky lidí napříč organizací. Proto nabízíme sofistikované IT nástroje pro ESG, které umějí agregovat obrovské množství dat.
Thein Digital pracuje především s nástrojem Envizi od IBM. Je prověřený celou řadou globálních společností, dokáže velmi rychle zintegrovat data až 500 různých formátů, díky cloudovému řešení je poměrně snadno a rychle implementovatelný a jeho uživatelům nabízí každodenní data podle metodik CSRD a GRI. Managementu společností tak poskytuje data potřebná pro rozhodování o dalších krocích v implementaci ESG strategie.
Není toho opravdu málo, co děláme. Možná kdybyste představil takový mix garážové firmy, která prostě umí dělat dobrou dodávku hardwaru, softwaru, a velké korporace, jež má kompetence a kapacitu dělat velké projekty a zároveň není svazována složitými procesy, tak to jsme my – Thein Digital.
Když máte tu výhodu, že nejste vlastně moloch, ale máte kompetence a kapacity těch zkostnatělých molochů, jak budete bránit tomu, abyste se jím také nestali?
Musíme si zachovat zdravý rozum a nepodlehnout byrokracii. Nesmíme na sebe vršit zbytečné procesy, dovolit, aby se jednotlivé divize uzavíraly do sebe a odmítaly spolupráci. Dokud tady budu, zkostnatění nedopustím.
Článek vyšel v magazínu CIO BW 3/23, který si můžete zakoupit třeba zde.
CIO Business World si můžete objednat i jako klasický časopis (v tištěné i v digitální podobně) Věnujeme se nejnovějším technologiím a efektivnímu řízení podnikové informatiky. Přinášíme nové ekonomické trendy a analýzy a zejména praktické informace z oblasti podnikového IT se zaměřením na obchodní a podnikatelské přínosy informačních technologií. Nabízíme možná řešení problémů spojených s podnikovým IT v období omezených rozpočtů. Naší cílovou skupinou je vyšší management ze všech odvětví ekonomiky.