Jak je virtualizace IT používána v jednotlivých oborech (výroba, státní správa, zdravotnictví, telekomunikace apod.)? Má k ní nějaký obor blíže než jiný?
Domníváme se, že velmi silné propojení virtualizace a oboru je v oblasti vzdělávání. Opět zkusíme uvést nějaké příklady. V oblasti virtualizace serverů se v současnosti nejčastěji používají tři technologie: VMware vSphere (ESX), Xen a jeho deriváty, jako je Citrix, Oracle či Microsoft (Hyper-V je technologicky odvozen z Xenu s tím, že linuxový DOM0 je nahrazen Windows 2008 serverem) a KVM. Technologie používaná VMware vznikla na kalifornské univerzitě v Berkeley a v současné době má VMware výzkumné a vývojové centrum v Cambridge. Projekt Xen vznikl přímo na univerzitě v Cambridge pod vedením docenta této univerzity Iana Pratta.
Další příklad uvedeme z oblasti virtualizace desktopů a aplikací. Pokud se podíváme na virtualizaci desktopů (jejíž historie je velmi krátká) tak světově největší instalace (v řádu 3000+ uživatelů) se nachází právě v prostředí amerických univerzit a středních škol (například Citrix XenDesktop v Campbell Union High School District, nebo VMware View v University of Toledo). Pokud se podíváme do našich luhů a hájů, tak i u nás se virtualizace desktopů začala nejdříve používat právě v rámci školních učeben, univerzitních knihoven apod.
Co vede školská a vzdělávací zařízení k tomu, aby nasazovala mezi prvními virtualizační technologie? Myslíme, že těmi zásadními důvody jsou:
- flexibilita, umožňující pružně reagovat na žádosti o konfigurační či výkonové změny
- bezpečnost, umožňující od sebe odizolovat jednotlivé části systému a tím zabránit v případě napadení jedné části poškození části jiné
- optimalizace nákladů spočívající v konsolidaci a možnosti nahrazení klasických koncových stanic za tzv. tenké klienty.
Správné školení se skládá z výkladové části a praktických cvičení. Studenti vykonávající cvičení používají jednoduché přístupové zařízení nazývané tenký klient k přístupu k virtuálnímu desktopu. Z tohoto virtuálního desktopu následně přistupují k fyzickým nebo virtuálním zařízením, na kterých se provádí již konkrétní cvičení. Například u jednoho ze školení je vyžadováno pro správné provedení cvičení to, aby každý student měl k dispozici infrastrukturu obsahující 4 servery. Zároveň musí být jeho infrastruktura odizolována od infrastruktury ostatních studentů. Bez virtualizace by bylo možné uspořádat školení s takovýmito technickými nároky jen velmi obtížně, a to:
- buď za cenu velikých investic do hardwaru
- nebo za cenu toho, že jednotlivá praktická cvičení budou značně modifikována a nebudou až tak příliš simulovat reálnou situaci.
Dalším faktorem, které zde virtualizace umožnila, je vysoká flexibilita. Příprava učebny na školení znamená jen spuštění skriptu, jenž vymaže předchozí používané obrazy a nahradí je novými. Díky tomu jsme schopni během pár desítek minut změnit konfiguraci celé učebny a tím maximalizovat využití.