Definice validace
Na nejvyšší úrovni je validace definovaná nařízením eIDAS, kde ve článku 3, odst. 41) stanoví, že „pro účely tohoto nařízení se rozumí ověřováním platnosti postup ověřující shodu a potvrzující platnost elektronického podpisu nebo elektronické pečeti“. Detailněji je validace specifikována ve článku 32 nařízení eIDAS.
Z technického hlediska jsou přesné specifikace celého procesu validace elektronických podpisů a pečetí zachyceny v harmonizovaném evropském standardu ETSI, který detailně rozebírá algoritmus ověření elektronického podpisu/pečeti včetně všech náležitostí a výstupů.
Přímo v českém právním řádu je validace ukotvena zejména v:
Zákon 297/2016 Sb.
§ 12 stanoví, že pro ověřování elektronických podpisů a pečetí se použije článek 32 [odst. 1 písm. a) až e), g) a h)] nařízení eIDAS.
Vyhláška 259/2012 Sb.
§ 4 ukládá povinnost veřejnoprávním původcům provádět ověření elektronických podpisů a pečetí při přijetí dokumentu (odst. 4) a dále uvádí, jaká data plynoucí z validace se společně s ověřeným dokumentem mají uložit ve spisové službě (odst. 5, 6 a 7).
Národní standard pro elektronické systémy spisové služby
Článek 2.5 dále rozvíjí a doplňuje požadavky uvedené ve vyhlášce 259/2012.
Zákon 499/2004 Sb.
§ 69a specifikuje povinnost původců provádět validace elektronických podpisů a pečetí při převádění elektronických dokumentů na analogové.
Proces validace
Obecný proces validace elektronických podpisů a pečetí je popsán ve výše zmíněném evropském standardu ETSI. Skutečné implementace validátorů se od tohoto mohou odlišovat, ale pro potřeby tohoto článku budou popsány principy v něm navržené.
Vstupy pro provedení validace jsou vždy minimálně:
- dokument obsahující podpis, pečeť nebo obojí, které jsou předmětem ověření,
- validační politika definující, jakým způsobem bude validační nástroj vyhodnocovat jednotlivé zjištěné skutečnosti,
- další data potřebná pro provedení validace, jako jsou:
- informace o revokaci použitých certifikátů,
- seznam EU důvěryhodných kotev.
Provedení validace elektronického podpisu nebo pečeti je komplexní proces sestávající z několika hlavních kroků. Výsledkem každého z těchto kroků je buď „úspěch“, „selhání“, nebo „nemožnost rozhodnout“. Na konci validačního procesu se tyto jednotlivé stavy sloučí v jeden finální výsledek.
Jednotlivé kroky validace jsou naznačeny na schématu níže.
Výsledkem ověření elektronických podpisů a pečetí jsou validační reporty a další validační data, viz vstupy do validačního procesu výše.
Řešení validace v praxi
Společnost SEFIRA nabízí produkt OBELISK Validator, který zajišťuje provedení validací elektronických podpisů a pečetí podle pravidel stanovených v nařízení eIDAS i českém právním řádu. Základními podporovanými formáty dokumentů a podpisů/pečetí k ověření jsou:
- PAdES, PKCS#7
- XAdES, XMLDsig
- CAdES, PKCS#7
- S/MIME, MS *.msg
- Office formáty dokumentů
OBELISK Validator je nabízen v podobě virtuální appliance pro on-premise instalace, ale i jako cloudová kvalifikovaná služba vytvářející důvěru OBELISK Validator QTS.
Autor pracuje jako solution consultant ve společnosti SEFIRA.