;

Úspěšné digitální firmy budou letos hlavně investovat do svých zaměstnanců

3. 2. 2016
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: © Sergej Khackimullin - Fotolia.com
V digitální ekonomice uspějí především firmy, které uplatní přístup typu „people first“ – tedy s výraznou orientací na lidské zdroje.

To alespoň vyplývá z nejnovější zprávy společnosti Accenture. Technologický pokrok jde dopředu nečekaně rychlým krokem a dramaticky mění pojetí pracovní síly. Společnosti, které vybaví své zaměstnance, partnery a zákazníky novými dovednostmi, mohou inovace plně kapitalizovat. Získají tak jedinečné podmínky pro uplatnění nových nápadů, vývoj nejmodernějších produktů a služeb, a naruší stávající stav.

„Ve studii Accenture Technologická vize 2016 jsme identifikovali pět technologických trendů, které jsou pro digitální úspěch zásadní,“ řekl Paul Dougherty, technický ředitel společnosti Accenture. „Slovo digitální zahrnuje i lidské zdroje a úhelným kamenem letošní Vize je idea „lidé především“. Společnosti, které přijmou digitalizaci, by měly podpořit kontinuální vzdělávání svých pracovníků a získávání nových dovedností, aby z technologií získali co nejvíce a mohly generovat lepší obchodní výsledky.“

V doprovodném průzkumu mezi více než 3.100 obchodními a IT výkonnými pracovníky po celém světě společnost Accenture zjistila, že 33 % globální ekonomiky už je ovlivněno digitalizací. Navíc 86 % dotazovaných předpokládá, že se postup technologických změn zvýší rychlým nebo nečekaným způsobem v průběhu následujících tří let.

ICTS24

Zpráva dále ukazuje, že firmy jsou často zaskočeny rychlým postupem technologických změn a zažívají „digitální kulturní šok“ ve snaze udržet krok s konkurencí. Společnosti však mohou implementovat přístup „lidé především“, který jim umožní vytvářet nové obchodní modely, jež digitální změny využijí. Jedním z příkladů je společnost GE, která stanovila nový přístup s názvem FastWorks, a vytvořila užší propojení mezi zaměstnanci a zákazníky. Tím dosáhla rychlého rozvoje inovativních řešení, která se rychle prodávají, protože splňují vysoká očekávání klientů. Virgin America, jediná letecká společnost v Sillicon Valley, šla ještě dále, a spolupracuje se zákazníky v programu frequent flyer; loajalitu zaměstnanců odměnila možností nákupu akciovcýh opcí ještě předtím, než vstoupila na burzu.

5 technologických trendů stimulovaných principem „lidé především“:

  • Inteligetní automatizace
    Lídři zavádějí automatizaci – poháněnou umělou inteligencí (AI), robotikou a rozšířenou realitou. Výrazně tak mění způsob, jakým jejich podnikání funguje a zavádějí nový, produktivnější vztah mezi lidmi a stroji. Zároveň do této oblasti výrazně investují – 70 % dotazovaných potvrdilo zvýšené investice do technologií spojovaných s umělou inteligencí; před dvěma lety plánovalo zvýšené využití strojového učení a dalších řešení z oblasti umělé inteligence, jako je IPsoft Amelia, jen 55 % respondentů.
  • Flexibilní pracovní síla
    Využití technologií přinese větší možnost transformace pracovní síly a firmy tak získají vysoce adaptabilní prostředí připravené ke změnám, a budou schopny vyjít vstříc dnešním dynamickým digitálním požadavkům. Konkurenční výhoda, kterou flexibilní pracovní síla nabízí, je zřejmá – respondenti uvedli že „rozsáhlé expertní znalosti ve specializované oblasti“ jsou až pátou nejdůležitější vlastností, která je nezbytná pro to, aby zaměstnanci odváděli v digitálním prostředí dobrou práci. Daleko více oceňovali vlastnosti jako je schopnost rychle se učit nebo měnit své pracovní zaměření.
  • Platformová ekonomika
    Přední společnosti využívají výhody technologií tak, že vyvíjejí obchodní modely založené na obecně rozšířených platformách, aby dokázaly využít nové příležitosti k růstu, čímž podporují nejvýraznější změnu v globálním makroekonomickém prostředí od průmyslové revoluce. To potvrzuje i průzkum, kdy 81 % dotázaných uvedlo, že obchodní model založený na určité platformě, se stane v následujících třech letech stěžejní částí strategie růstu jejich organizace.
  • Předvídatelné změny
    Rychle se rozvíjející digitální ekosystémy vytvářejí předpoklady pro další vlnu změn zažitých principů, a to díky propojování trhů a stírání hranic jednotlivých odvětví: ti, kteří uvažují dopředu, mohou tyto změny předvídat a získat tak konkurenční výhodu. Společnosti již výrazně nebo středně vnímají přeměnu prostředí – 81 % respondentů uvedlo, že tento trend ve svém odvětví již vnímají.
  • Digitální důvěra 
    Důvěra je základním stavebním kamenem digitální ekonomiky, uvedlo 83 % dotazovaných. Abychom získali důvěru jednotlivců, ekosystémů a regulátorů na tomto novém poli, musí se společnosti zaměřit na digitální etiku jako na svou zásadní strategii – vylepšená bezpečnost sama o sobě stačit nebude.