Seznam očekávání kladených na ředitele IT se stále prodlužuje. Mají využívat nové technologie, aby posouvali své podniky kupředu a zároveň zvyšovali efektivitu, vypořádali se s personálními problémy a čelili nedostatku technických dovedností.
Každý CIO má svůj specifický seznam priorit a výzev, které vycházejí z cílů podniku a souvisejí s jeho zaměřením. Dále popisovaných dvanáct okruhů je však většině z nich společných.
Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z CIO Business Worldu? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.
1. Posílení kybernetické bezpečnosti
Většina ředitelů IT nejenže považuje kybernetickou bezpečnost za jeden z hlavních problémů současnosti, ale většina z nich ji označuje za svůj problém číslo jedna.
Vezměme si zjištění studie 2023 Insight Intelligent Technology Report, kterou vydala společnost IDC. V jejím průzkumu 56 % respondentů uvedlo, že kybernetická bezpečnost je pro jejich podniky a organizace jedním z hlavních problémů dneška.
V jiné globální studii, kterou zpracovala společnost Lenovo, označilo 66 % ředitelů IT za největší výzvy kybernetickou bezpečnost/ransomware a 66 % soukromí/bezpečnost dat.
„Jak se technologie vyvíjejí, počítačoví útočníci přizpůsobují i své metody nové realitě. Bezpečnostní hrozby proto zůstávají problémem, který od vedení IT a IT týmů vyžaduje neustálou opatrnost a ostražitost,“ říká Jeremy Rafuse, viceprezident pro IT a digitální pracoviště v softwarové společnosti GoTo.
2. Provozní využití umělé inteligence
Využití možností umělé inteligence – zejména generativní umělé inteligence – je podle různých zdrojů rovněž jednou z dominant agendy CIO.
„Otázka číslo jedna v dnešní době zní, jak využít generativní umělou inteligenci,“ říká Thomas Phelps, viceprezident pro firemní strategii a CIO společnosti Laserfiche. „Hovoří o tom výkonné vedení podniku, představenstvo, debatuje se o tom na odborných konferencích i v médiích. Kamkoli se otočíte, uslyšíte o generativní umělé inteligenci.“
Phelps a další IT manažeři říkají, že se zabývají tím, jak využívat umělou inteligenci ke zvýšení efektivity a výkonnosti, ale i na podporu inovativnosti a transformace. Zároveň však musejí postupovat bezpečným a etickým způsobem, což vyžaduje vývoj nových strategií, postupů a zásad řízení, které jsou v mnoha případech teprve v plenkách.
3. Ekonomické tlaky a nejistota
Většina CIO sice uvádí, že zaznamenala navýšení rozpočtu na IT, zároveň ale tvrdí, že peníze navíc nepokrývají nárůst nákladů vlivem inflace.
Například ve studii CIO Pulse: 2023 Budgets and Priorities, kterou zpracovala společnost SoftwareOne, celkem 93 % z 600 oslovených vedoucích pracovníků v oblasti IT uvedlo, že jejich rozpočty se zvyšují, ale 83 % z nich také tvrdí, že budou muset dosáhnout více s menšími prostředky.
To nutí vedení IT hledat způsoby, jak zvýšit efektivitu jak ve vlastních odděleních, tak v celé organizaci.
„V době ekonomické nejistoty se setkáváme s množstvím otázek, především jestli jsme tak efektivní, jak bychom mohli být, a zda skutečně rozumíme svým nákladům,“ říká Joseph Bruhin, CIO společnosti Breakthru Beverage Group.
Barry Brunsman, ředitel profesionálních služeb společnosti KPMG a vedoucí jejího globálního centra excellence, říká, že CIO zde kráčejí po tenkém ledě: zaměřují se na zvyšování efektivity a úspory, aby byly jejich podniky připravené na případnou ekonomickou recesi (což je předmětem neustálých spekulací, které se zatím příliš nenaplňují), ale zároveň nesmějí příliš omezovat iniciativy, které by mohly zlepšit postavení podniku, pokud by ekonomika zůstala stabilní nebo rostla.
„Je to lehce schizofrenní situace,“ říká Brunsman.
4. Rychlé tempo modernizace
Pozornost ředitelů IT je upřena také na neustále rostoucí tempo technologických změn.
Joel Schwalbe, CIO biotechnologické společnosti Transnetyx, říká, že se zaměřuje na průběžné snižování technického dluhu a modernizaci celého IT vybavení své firmy. Jeho cílem je minimalizace zdrojů potřebných k údržbě IT prostředí a maximalizace kapacit na podporu obchodních cílů.
Podle Schwalbeho je to neustálá výzva.
„Je to komplikované. Musíte neustále sledovat vývoj techniky a věřit, že vsázíte na investice do správných oblastí,“ říká a dodává, že cílem je udržovat tempo modernizace a transformace, aby nedošlo k tomu, že se technologický dluh stane závažnou překážkou rozvoje podniku.
Určitý vhled do této problematiky poskytuje globální studie společnosti Lenovo. Ta zjistila, že 61 % respondentů se domnívá, že „jejich podnik by maximálně do několika týdnů pocítil dopad pozastavení výdajů na digitální transformaci“.
Navíc 57 % respondentů uvedlo, že by nahradili polovinu nebo více současných technologií své společnosti, kdyby měli možnost začít od nuly, a 25 % by nahradilo dokonce všechny technologie nebo jejich většinu.
5. Smysluplné inovace
CIO si samozřejmě uvědomují, že nelze modernizovat pro modernizaci. Nové technologie musejí být hnací silou podnikání a transformace.
Proto podle Phelpse on a další ředitelé IT v rámci svých IT oddělení i celých podniků usilují o vybudování „kultury průběžných inovací“.
Podle Phelpse mají ředitelé IT dobré předpoklady k tomu, aby se tohoto úkolu zhostili, protože spolupracují se všemi funkčními oblastmi podniku a mají přehled o možnostech i prostředky k poskytování inovativních digitálních služeb.
„Vše je nyní digitální a CIO musejí ostatním v příslušných souvislostech vysvětlovat, co to pro ně znamená. To povyšuje jeho roli na digitálního lídra, který se může zapojit do inovačních iniciativ v celém podniku,“ dodává Phelps.
Výzkum potvrzuje důraz na IT jako inovátora: v květnovém průzkumu Technology Pulse 2023, který uskutečnila poradenská společnost EY, 94 % dotázaných vedoucích pracovníků v oblasti IT uvedlo, že „celoplošné inovace jejich podniku pomohou vyjít ze současného hospodářského poklesu silnější než dříve“, rovněž 94 % uvedlo, že jejich podnik plánuje v příštím roce zvýšit investice do IT nebo nových technologií, a 81 % uvedlo, že jejich podnik plánuje v příštích šesti měsících učinit akvizici související s inovacemi.
6. Vyčíslení ekonomického přínosu IT
Stejně jako musejí obchodní inovace podniku přinášet reálnou návratnost, očekává se i od CIO, že ve spolupráci se svými kolegy z byznysu vyčíslí ekonomický přínos IT iniciativ.
Jak vysvětluje Bruhin, CIO dnes musejí mít – a vštípit svým kolegům, kteří přicházejí s požadavky na nové technologie – „mentalitu reálného ekonomického užitku“.
„Jde o vyčíslení přínosů, které podnik může získat,“ dodává.
7. Získávání poznatků z dat
Když už mluvíme o přínosech, ředitelé IT se také zabývají otázkou, jak maximalizovat užitek z investic do dat, které v posledních letech uskutečnili.
Průzkum 2023 State of the CIO zjistil, že 34 % vedoucích pracovníků v IT uvádí využití dat jako jednu z nejdůležitějších technologických iniciativ, přičemž ho kladou na druhé místo na seznamu priorit – hned za bezpečnost a řízení rizik.
Průzkum Technology Pulse společnosti EY zjistil, že 62 % dotázaných IT manažerů má jako prioritu investice do velkých dat a datové analýzy.
Zatímco v minulých letech investice směřovaly do budování solidní datové infrastruktury, dnes podniky vynakládají prostředky na technologie a školení, které pomáhají celému spektru uživatelů data využívat.
„Jsme svědky přesunu výdajů směrem k technologiím, které podporují demokratizaci dat a datové analýzy – a očekáváme, že tyto výdaje dramaticky vzrostou,“ říká Barry Brunsman a dodává, že ačkoli mnoho podniků má datové specialisty, kteří dolují poznatky z obrovského množství nashromážděných dat, chtějí nyní dospět do stavu, kdy každý uživatel bude moci z dat získávat užitečné informace.
8. Transformace za účelem splnění regulatorních požadavků
Podle Raye Veleze, globálního technického ředitele digitální poradenské společnosti Publicis Sapient, CIO na správě dat se svými kolegy z vedení stále pracují.
Spolupráce mezi IT, datovými řediteli, marketingovými řediteli a dalšími manažery se leckde uskutečňuje již řadu let. Jak ale Velez upozorňuje, pravidla a předpisy týkající se dat se neustále vyvíjejí.
V důsledku toho lze pozorovat „výrazné zaměření na modernizaci systémů pro nakládání s daty zákazníků“ a na zavádění nových technologií, které podnikům umožňují naplnit regulatorní požadavky, jako je například možnost uplatnění práva na výmaz osobních dat, a zároveň jim zajistí přístup k datům potřebným k poskytování personalizovaných služeb zákazníkům a k získávání informací pro manažerské rozhodování.
„CIO musejí být schopní zajistit záležitosti, jako je správa souhlasů, a spolupracovat s ostatními na vytváření a transformaci způsobu, jakým jsou data zákazníků využívána, uchovávána a jakým je do podniku komunikován možný užitek,“ dodává Velez.
9. Demokratizace vývoje softwaru
Ředitelé IT dávají pracovníkům do rukou nejen data, ale stále častěji také nástroje pro vývoj softwaru.
Výzkumná společnost IDC očekává, že prodej nízkokódových/bezkódových platforem poroste do roku 2026 rychlým tempem – v průměru o 13,9 % ročně.
Jamie Smith, CIO na univerzitě ve Phoenixu, věří, že umožnit zaměstnancům, kteří nejsou pracovníky IT, vytvářet některé funkce vlastními silami, představuje „multiplikátor síly“, z něhož má užitek celá organizace. Pracovníci, kteří mají nejblíže k podnikovým procesům a zákazníkům, takto mohou vytvářet digitální nástroje, jež chtějí a potřebují ke své práci.
10. Získávání a udržování schopných pracovníků
Globální poradenská společnost Protiviti uskutečnila průzkum mezi 1 304 vedoucími pracovníky a řediteli na úrovni C, aby zjistila, co považují pro své podniky za největší rizika. A co se objevuje na nejvyšších příčkách jejich žebříčku? Schopnost přilákat a udržet si špičkové pracovníky ve stále ostřejší konkurenci na straně poptávky na trhu práce, což podle nich omezuje možnosti dosahovat provozních cílů.
Ačkoli problémy při hledání a udržení pracovníků trápí manažery z mnoha oblastí, CIO patří v tomto ohledu k těm, kdo mají pozici nejsložitější.
„Celosvětový nedostatek kvalifikovaných pracovníků komplikuje situaci na trhu práce a výzkumníci očekávají, že se tento problém ještě prohloubí – do roku 2030 by mělo být kvůli tomu neobsazeno 85 milionů pracovních míst,“ říká Rafuse. „Vzhledem k tomu, že technický pokrok se každým dnem zrychluje, je možné, že se problém dále prohloubí, než nastane obrat k lepšímu. IT oddělení musejí být schopná držet krok s neustálými aktualizacemi, novými operačními systémy a novými hrozbami, jinak hrozí, že nedostatečně personálně vybavené týmy začnou zaostávat.“
A pokračuje: „Vzhledem k ostrému konkurenčnímu boji o špičkové pracovníky a propuštěné zaměstnance z velkých technologických společností musejí být firmy kreativní v tom, jak se odlišit. Ředitelé IT by také měli neustále hledat možnosti, jak investovat do interního zvyšování kvalifikace svých dosavadních zaměstnanců, aby přilákali a udrželi kvalitní pracovníky.“
11. Příprava IT týmů na budoucnost
CIO musejí myslet nejen na své dnešní týmy, ale také na ty budoucí.
Pracovníci IT musejí držet krok s vývojem technologií, aby mohli poskytovat a podporovat nástroje a funkce, které jejich organizace budou potřebovat k dosažení úspěchu. Chtějí se navíc učit novým dovednostem, přičemž řada studií ukazuje, že pokud mají pocit, že na své současné pozici stagnují, změní práci. (V jednom z nedávných průzkumů 47 % dotázaných IT pracovníků uvedlo, že zvažují odchod ze svého současného zaměstnání kvůli rozšiřování svých dovedností.)
„Kvalifikovanou pracovní sílu v IT bude i v budoucnu obtížné najít, takže ředitelé IT budou muset usilovněji hledat možnosti, jak u svých zaměstnanců zvyšovat kvalifikaci,“ říká Matt Deneroff, viceprezident pro IT segment v personální společnosti Robert Half.
12. Vytvoření hybridního pracovního prostředí, které vyhovuje všem
CIO říkají, že i oni sami se musejí naučit pracovat novými způsoby, protože svět se mění. Jde především o podporu hybridní práce v celém podniku a vedení vlastních týmů v tomto novém pracovním uspořádání.
„Poskytovat zaměstnancům nástroje a podporu, jakou potřebují k výkonu své práce, bez ohledu na to, kde se nacházejí, musí být pro podnikové IT nejvyšší prioritou,“ říká Jeremy Rafuse.
Jedním dechem však zdůrazňuje, že CIO – sebe nevyjímaje – musejí zvážit, co to znamená i pro pracovníky IT oddělení.
„Současně se zajištěním flexibility by měl manažer IT hledat pro své zaměstnance správnou rovnováhu mezi prací a soukromým životem. To, že IT může fungovat nebo být v pohotovosti 24 hodin denně, neznamená, že by tomu tak mělo být, pokud si chcete udržet kvalitní pracovníky na dlouhou dobu,“ říká a poznamenává, že podniky by měly usilovat o kvalitu místo kvantity tím, že sníží počet technologií a softwaru, které používají, a tím uleví IT oddělení. Vytvoří tím pozitivnější a funkčnější virtuální pracovní prostředí pro zaměstnance a zároveň omezí konfliktní situace mezi jednotlivými odděleními a předejdou vyhoření IT týmu.“
CIO Business World si můžete objednat i jako klasický časopis (v tištěné i v digitální podobně) Věnujeme se nejnovějším technologiím a efektivnímu řízení podnikové informatiky. Přinášíme nové ekonomické trendy a analýzy a zejména praktické informace z oblasti podnikového IT se zaměřením na obchodní a podnikatelské přínosy informačních technologií. Nabízíme možná řešení problémů spojených s podnikovým IT v období omezených rozpočtů. Naší cílovou skupinou je vyšší management ze všech odvětví ekonomiky.
Chcete si článek přečíst celý?
Tento článek je součástí exkluzivního obsahu pouze pro odběratele našeho newsletteru.
Přihlaste se k odběru newsletteru a my vám do mailu pošleme odkaz na celý článek.