Podniky po celém světě různými způsoby implementují umělou inteligenci, mimo jiné s cílem zefektivnit procesy, optimalizovat náklady, předcházet lidským chybám, účinněji pomáhat zákazníkům, lépe spravovat IT systémy nebo ulevit pracovníkům od rutinních úkolů. A s rozmachem generativní umělé inteligence se možnosti využití umělé inteligence v organizacích budou dále rozšiřovat.
Co se dozvíte v článku
- 1. Optimalizace nákladů na cloudové služby
- 2. Hlasové asistenty, chatboty a konverzační umělá inteligence
- 3. Optimalizace provozuschopnosti/spolehlivosti
- 4. Prediktivní údržba
- 5. Služby zákazníkům
- 6. Personalizace
- 7. Řízení provozu IT
- 8. Automatizace procesů
- 9. Finanční výkaznictví a účetnictví
- 10. Nábor zaměstnanců/přijímací řízení
- 11. Bezpečnost a kvalita
- 12. Optimalizace časového plánování pracovní síly
Poradenská společnost Deloitte uskutečnila průzkum mezi 2 620 podnikovými manažery ve třinácti zemích, aby zjistila, jak podniky využívají umělou inteligenci v praxi. Výsledky průzkumu shrnuje studie „Fueling the AI Transformation“. Průzkum zahrnoval nejvýznamnější případy využití umělé inteligence v různých odvětvích, od finančních služeb po státní správu a veřejné služby.
HP Knowledge HUB pro moderní firemní IT
NOVINKA Navštivte novou speciální on-line zónu CIO Business Worldu, kde vám ve spolupráci s HP budeme průběžně radit, jak snadno a bezpečně pracovat na cestách, jak si usnadnit život používám správných nástrojů, jak zvládnout přechod z kanceláří domů a zase nazpátek a jak se přitom chovat ekologicky.
Pomoc a inspiraci pro moderní IT najdete v našem HP Knowledge HUBu.
Zanalyzovali jsme dvanáct nejoblíbenějších způsobů, jakými dnes umělou inteligenci aplikují podniky v různých odvětvích ve snaze využít její potenciál například ke zlepšení služeb zákazníkům, snížení nákladů nebo zefektivnění interních procesů.
1. Optimalizace nákladů na cloudové služby
Umělá inteligence pomáhá podnikům snižovat náklady na cloud a nacházet cenově optimalizovaná řešení pro provoz cloudových aplikací. Airbnb je jedna z firem, která využívá umělou inteligenci k optimalizaci nákladů na AWS, kde užívá umělou inteligenci k řízení kapacity, k vytváření vlastních nástrojů pro informace o nákladech a využití a k optimalizaci úložné a výpočetní kapacity.
Dropbox rovněž využívá umělou inteligenci k optimalizaci nákladů na cloud a provozních výdajů, čímž snižuje svou závislost na AWS a šetří téměř 75 milionů dolarů. Nástroje umělé inteligence pomáhají podnikům optimalizovat ceny a výdaje na cloud tím, že odhalují vzorce využití cloudu, které umožní lépe predikovat náklady, detekují anomálie ve využívání cloudu, identifikují příležitosti k úsporám a hledají nákladově efektivnější prostředky.
2. Hlasové asistenty, chatboty a konverzační umělá inteligence
Nástroje konverzační umělé inteligence, jako jsou chatboty a hlasové asistenty, jsou stále oblíbenější a jako technologie dostupnější. Pomáhají zákazníkům a snižují zátěž pracovníků podpory v oblasti IT i jinde. Společnost Estée Lauder uvedla na trh hlasový asistent pro líčení, který pomáhá lidem s vadami zraku s aplikací make-upu.
Úvěrová společnost Pentagon Credit Union a další finanční instituce využívají chatboty a konverzační umělou inteligenci, aby zákazníkům pomohly rychleji získat odpovědi na běžné otázky, což snižuje zátěž pracovníků zákaznického centra.
3. Optimalizace provozuschopnosti/spolehlivosti
Pro firmy, které provozují webové služby nebo elektronický obchod, je nejvyšší prioritou udržení provozuschopnosti a spolehlivosti internetových stránek. Umělá inteligence jim toho pomáhá dosáhnout tím, že neustále skenuje systémy, sítě a procesy z hlediska neefektivit, potenciálních narušení a hrozeb, a to způsobem, jakým by to člověk nikdy nedokázal.
Téměř všechny velké podniky využívají umělou inteligenci na podporu svých specifických potřeb v oblasti provozuschopnosti a spolehlivosti. Netflix, Uber, Facebook, Salesforce, AirBnB a mnoho dalších zavádějí umělou inteligenci k monitorování, údržbě a zajišťování provozuschopnosti a dostupnosti svých služeb pro zákazníky.
Těm, kdo nabízejí nepřetržité digitální služby, může umělá inteligence pomoci odhalovat možné problémy dříve, než nastanou, a zároveň snížit počet havárií, narušení bezpečnosti a lidských chyb.
4. Prediktivní údržba
Společnost GE využívá umělou inteligenci na pravidelné bázi k prediktivní údržbě, kdy AI analyzuje data přímo z leteckých motorů s cílem identifikovat případné problémy a potřebu údržby a zajišťovat celkovou bezpečnost letadel.
Společnost Rolls-Royce také našla využití umělé inteligence v prediktivní údržbě, aby zlepšila účinnost proudových motorů a snížila množství uhlíku, které její letadla produkují. Prediktivní analýza zároveň pomáhá zefektivnit plány údržby. Washingtonská vodárenská a kanalizační společnost DC Water využívá prediktivní údržbu k odhalování potenciálních závad na vodovodním potrubí a ke sledování provozu kanalizačních systémů.
K dispozici má dokonce nástroj s umělou inteligencí s názvem „kanalizační slídil“, který dokáže analyzovat záznamy z kamerového systému kanalizačního potrubí a vyhodnocovat potřebu údržby v reálném čase.
5. Služby zákazníkům
Umělá inteligence se stala oblíbeným nástrojem v oblasti zákaznických služeb, kde pomáhá zajistit, že se zákazníkům dostane podpory, jakou potřebují, a zároveň přebírá část zátěže pracovníků servisu a call center.
Když pandemie covidu-19 narušila činnost letecké společnosti Lufthansa, její kontaktní centra byla zahlcena telefonáty zákazníků, kteří se snažili zorientovat ve zrušených a přeložených letech. To urychlilo digitální transformaci společnosti v této oblasti. I jiné firmy začaly využívat umělou inteligenci v zákaznických službách na základě rostoucích nároků a očekávání spotřebitelů.
Společnost McKinsey uvádí, že přibližně 67 % mileniálů „očekává zákaznický servis v reálném čase“ a 75 % zákazníků předpokládá „konzistentní službu napříč všemi kanály“. Společnost Unilever, která využívá GPT API k vytváření nástrojů umělé inteligence pro minimalizaci plýtvání potravinami a automatické generování přehledů sortimentu, také toto API využila k vytvoření platformy, jež filtruje e-maily zaslané zákaznickému servisu, odděluje spam od legitimních zpráv a ty předává pracovníkům zákaznických služeb.
6. Personalizace
Když se přihlásíte do své oblíbené aplikace sociálních médií nebo streamovací služby, to, co vidíte, je přizpůsobeno vašemu osobnímu vkusu a zvyklostem při procházení – včetně cílené reklamy. Umělá inteligence pomáhá dodávat produkty a obsah cílovému publiku a zajišťuje, že každá aplikace nebo služba je individuálně přizpůsobená jedinečným zájmům uživatele.
Spotify vám nabídne nového interpreta, Amazon vám připomene, že je čas dokoupit zboží, které objednáváte nejčastěji, a navrhne související produkty, které by vás mohly zajímat, a YouTube vám předloží seznam videí, jež odpovídají vašim preferencím.
Personalizace pomocí umělé inteligence využívá data, interakce se zákazníky, hloubkové učení, zpracování přirozeného jazyka, strojové učení a další funkce k vytváření vysoce přizpůsobených nabídek pro koncové uživatele a zákazníky.
Maloobchodní gigant Nordstrom využívá umělou inteligenci ve své analytické platformě Nordstrom (NAP) k získání detailnějšího přehledu o aktivitách svých zákazníků a k predikcím, které umožňují lépe personalizovat nabídky. Umělou inteligenci užívá mimo jiné také k řízení skladových zásob, při procesu vyřizování objednávek a jejich doručování do nejbližšího obchodu k vyzvednutí.
7. Řízení provozu IT
Nástroje AI pro řízení provozu IT (AIOps) získávají na oblibě. Podle studie společnosti OpsRamp využívají podniky platformy AIOps k inteligentnímu upozorňování (70 %), analýze příčin problémů (57 %), detekci anomálií a hrozeb (52 %), automatické obnově provozu po incidentech (50 %) a optimalizaci kapacit (27 %).
Společnost Delta Airlines s využitím AIOps vytvořila „plnohodnotné digitální simulační prostředí pro svůj globální provoz“, o kterém tvrdí, že je první svého druhu v odvětví komerční osobní dopravy. Smyslem řešení je udržovat spolehlivost, zejména za nepříznivého počasí.
Platforma analyzuje provozní data a využívá je k vytváření hypotetických scénářů, které pomáhají pracovníkům přijímat „kritická rozhodnutí před, během a po rozsáhlých narušeních“, jak společnosti Delta uvádí v tiskové zprávě.
8. Automatizace procesů
Umělá inteligence se ukázala jako účinný nástroj pro automatizaci časově náročných procesů, které jsou často náchylné k lidským chybám. Automatizací procesů mohou podniky uvolnit zaměstnance pro práci na složitějších projektech.
Síť zdravotnických zařízení Atlantic Health System v New Jersey využívá automatizaci procesů k zefektivnění procesu získávání předběžných schválení léčby zdravotními pojišťovnami. Systém vznikl v reakci na mimořádný nárůst pracovní zátěže způsobený pandemií covidu-19. Automatizace předběžných schválení pomáhá urychlit nasazení léčby, uvolňuje ruce lékařům a sestrám, aby se mohli soustředit na pacienty, a snižuje administrativní zátěž.
Společnost Johnson & Johnson zkombinovala RPA s ML, umělou inteligencí a mapováním aktivity uživatelů, aby identifikovala a automatizovala složité procesy, na kterých se podílí vícero oddělení. Společnost AT&T využívá automatizaci procesů již od roku 2015 k usnadnění náročného ručního zadávání velkého množství dat. Postupem času začala RPA využívat k zefektivnění i dalších procesů.
9. Finanční výkaznictví a účetnictví
Intuit je jednou z firem, která využívá umělou inteligenci ke zlepšení analýzy dat v oblasti finančního plánování pro klienty. Počet spotřebitelských interakcí řízených umělou inteligencí dnes přesahuje 730 milionů ročně, přičemž strojové učení denně vygeneruje 58 miliard predikcí.
S využitím vlastní platformy Generative AI Operating System (GenOS) dokáže Intuit implementovat velké finanční jazykové modely, které se specializují na daně, účetnictví, peněžní toky a další. To pomáhá zbavit pracovníky repetitivních činností, snížit chybovost a zefektivnit zadávání dat, kategorizaci transakcí a zpracování faktur.
PWC využívá umělou inteligenci podobně – aby poskytovala kvalitnější podklady pro poradenství prostřednictvím zpracování přirozeného jazyka, strojového učení, hlubokého učení, modelových operací, automatizovaného strojového učení, digitálních dvojčat, generativní umělé inteligence, AI asistentů, odpovědné umělé inteligence a dalších technologií.
V příštích třech letech hodlá PWC investovat miliardu dolarů do rozšíření schopností a kapacit umělé inteligence, protože je zřejmé, že stále více podniků si začíná uvědomovat přínosy umělé inteligence v oblasti finančního výkaznictví a účetní praxe.
10. Nábor zaměstnanců/přijímací řízení
Amazon je jednou z firem, která využívá umělou inteligenci v náborovém procesu k prověřování životopisů, přiřazování kandidátů k nejvhodnějším rolím, počátečnímu on-line hodnocení kandidátů a předávání dat náborářům, aby mohli s kandidáty navázat kontakt.
To se v podnicích rychle stává běžnou praxí, která pomáhá ulevit od manuální práce spojené s tříděním životopisů, a tím urychlit celý proces náboru. Umělou inteligenci lze také použít k vedení úvodních videopohovorů. Společnost Unilever, která každoročně zpracovává více než 1,8 milionu žádostí o zaměstnání, navázala spolupráci s firmou Pymetrics s cílem vytvořit on-line platformu, která by dokázala posoudit kandidáty prostřednictvím videosoftwaru.
Ve druhé fázi pohovorů kandidáti po dobu třiceti minut odpovídají na otázky, přičemž software analyzuje jejich řeč těla, výraz tváře a volbu slov pomocí technologie zpracování přirozeného jazyka a analýzy pohybu. Některé podniky, jako je například Schneider Electric, využívají umělou inteligenci i po nástupu nových zaměstnanců.
AI pomáhá rozvíjet kariéru pracovníků, vyhledává pro ně vhodné příležitosti k dalšímu vzdělávání nebo účasti na nových projektech a nabízí příležitosti k navázání kontaktů s myšlenkovými vůdci z jiných částí podniku.
11. Bezpečnost a kvalita
Umělá inteligence může podnikům pomoci automatizovat a zefektivnit procesy v oblasti bezpečnosti a řízení kvality, omezit rizika pro podnik i spotřebitele a zároveň zajistit kvalitnější produkty a služby.
Boeing využívá umělou inteligenci k detekci anomálií pomocí senzorů v letadlech, k analýze dat získávaných z letadel a ke zlepšení celkové letové bezpečnosti. Umělou inteligenci lze také integrovat do produktů, kde zvyšuje bezpečnost samotného předmětu i jeho uživatelů.
Společnost Google například do své řady produktů Nest implementovala bezpečnostní funkce umělé inteligence se schopností detekovat vetřelce, kouř nebo oxid uhelnatý. Může také využívat umělou inteligenci k identifikaci, zda jde o skutečnou nouzovou situaci, nebo jen o falešný poplach.
Již zmiňovaná společnost Boeing navázala partnerství s firmou Shield AI, aby společně hledaly možnosti strategické spolupráce v oblasti autonomních schopností a umělé inteligence u současných a budoucích zbrojních programů. Společnost Shield AI vytvořila technologii nazvanou Hivemind, která umožňuje umělé inteligenci autonomně létat s drony a letadly bez GPS, komunikace nebo lidského pilota.
12. Optimalizace časového plánování pracovní síly
Umělá inteligence si našla cestu do mnoha procesů a pomáhá podnikům zefektivnit činnosti, které dříve manažerům zabíraly značné množství času. To se týká zejména optimalizace rozvrhu pracovní síly, kde umělá inteligence pomáhá plánovat se zohledněním celé řady faktorů, jako je dostupnost zaměstnanců, počty zákazníků nebo dovednosti a preference pracovníků.
Společnosti jako Walmart, Starbucks, Costco, Delta Airlines, Target a mnoho dalších používají tuto technologii k sestavení optimálního pracovního rozvrhu podle svých specifických potřeb.
Článek vyšel v magazínu CIO BW 3/2024, který si můžete koupit zde, společně s dalšími zajímavými materiály nejen o AI.
CIO Business World si můžete objednat i jako klasický časopis (v tištěné i v digitální podobně) Věnujeme se nejnovějším technologiím a efektivnímu řízení podnikové informatiky. Přinášíme nové ekonomické trendy a analýzy a zejména praktické informace z oblasti podnikového IT se zaměřením na obchodní a podnikatelské přínosy informačních technologií. Nabízíme možná řešení problémů spojených s podnikovým IT v období omezených rozpočtů. Naší cílovou skupinou je vyšší management ze všech odvětví ekonomiky.
Chcete si článek přečíst celý?
Tento článek je součástí exkluzivního obsahu pouze pro odběratele našeho newsletteru.
Přihlaste se k odběru newsletteru a my vám do mailu pošleme odkaz na celý článek.