;

Třináctero IT předsevzetí pro letošní rok

21. 1. 2024
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

 Autor: CIO.cz s využitím DALL-E
Ředitelé IT sdílejí své cíle na utváření výsledků IT v nadcházejícím roce, od budování lepšího obchodního sladění až po přeměnu IT na obchodní katalyzátor.

CIO se připravují na další náročný rok a očekávají, že v roce 2024 budou ve hře umělá inteligence, ekonomická nejistota, obchodní požadavky a očekávání stále rostoucí úrovně rychlosti.

Kvíz: Hodíte se na CIO? Přečtěte si také:

Kvíz: Hodíte se na CIO?

CIO se však tímto seznamem nenechají odradit a zároveň očekávají, čeho mohou dosáhnout. Vyjadřují ambice a formulují cíle a přeměňují tyto případné výzvy v příležitosti.

Čeho přesně chtějí CIO v nadcházejících měsících dosáhnout? Požádali jsme reprezentativní skupinu ředitelů IT, aby se podělili o to, co se rozhodli udělat. Zde je to, co uvádějí jako svá předsevzetí pro rok 2024.

1. Vytvořit lepší sladění s podnikem

Několik ředitelů IT plánuje v roce 24 posílit své vazby na další funkční oblasti a vycházet z práce, kterou odvedli v posledních letech, aby vytvořili ještě větší synergii.

Kyberútočníci si pomáhají umělou inteligencí, obránci oplácejí stejnou mincí Přečtěte si také:

Kyberútočníci si pomáhají umělou inteligencí, obránci oplácejí stejnou mincí

Jak říká Lee Boelens, CIO poskytovatele řešení pro pracovní sílu GDH: „IT je víc než jen oddělení; je to důležitý zdroj, který by měl být vetkán do každého z ostatních oddělení.“

2. Vytvářet dynamické, flexibilní týmy

Sladění však IT oddělení dostane jen na půl cesty k cíli. Aby zajistili výsledky, někteří CIO říkají, že vytvářejí týmy, které se mohou snadno přizpůsobovat podle změn obchodních potřeb. Jedním z takových CIO je i George F. Claffey Jr., CIO Central Connecticut State University.

„Důraz na agilitu a flexibilitu je v tomto dynamickém prostředí klíčový,“ říká. „Abychom se těmto změnám přizpůsobili, upravujeme naši organizační strukturu. Odstupujeme od rigidních hierarchií manažerů a podřízených a přecházíme k dynamičtějším a flexibilnějším týmům.“

Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z CIO Business Worldu? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.

Claffey poznamenává, že realizace takového posunu jde nad rámec strukturálních změn. Vyžaduje to posun v kulturním myšlení, takový, který mění fungování organizace provozně.

„Cílem je předělat naši organizaci na interdisciplinární týmy. Takové týmy lze sestavit na základě konkrétních projektů, které nabízejí vyšší rychlost, flexibilitu a agilitu,“ říká. „Tento přístup je zásadní pro udržení konkurenceschopnosti a schopnosti reagovat v době, kdy jsou technologické pokroky, zejména v oblasti umělé inteligence, rychlé a transformační.“

3. Odpovědět na přetrvávající otázky o AI

Jak poznamenává Boelens z GDH, rychlý pokrok v AI způsobil, že CIO a jejich kolegové z nejužšího vedení firem se potýkali s významnými otázkami. Rok 2024 vidí jako rok na dobré odpovědi.

„Vzhledem k tomu, že se o AI mluvilo v roce 2023, [vyskytly se otázky], jak jako společnost zvládneme její přijetí, správu a vzdělávání našich zaměstnanců,“ říká. „Téměř všechny technologické sady GDH budou mít v roce 2024 nějakou komponentu AI. Co to tedy znamená pro naše zaměstnance a zákazníky? Budou naši zaměstnanci bojovat proti AI nebo ji přijmou? Jakou úroveň služeb očekávají naši zákazníci od AI? Jaký přínos má AI pro toto oddělení? Jak by umělá inteligence mohla změnit procesy tohoto oddělení? Jak vytvoříme řízení a školení pro každé oddělení?“

Je vaš cloud bezpečný?

Boelens říká, že GDH vytvořilo pracovní skupinu pro umělou inteligenci složenou z vedoucích oddělení, „aby vedli smysluplné rozhovory o dopadu umělé inteligence“. Cílem skupiny je objevit odpovědi na tyto velké otázky a „zajistit, aby všechna oddělení v naší organizaci chápala, jak AI pomáhá s jejich každodenními úkoly a jak ji správně a bezpečně používat“.

4. Dosáhnout agresivních cílů AI

To neznamená, že CIO zpomalují svou práci v oblasti AI.

Chris Bowers, CIO Boston Consulting Group, to říká takto: „V roce 2024 půjdeme po generativní umělé inteligenci velmi agresivně. Realizujeme pilotní projekty, testujeme. Máme mnoho želízek v ohni. A učíme se za pochodu. Máme spoustu krátkodobých věcí, které chceme dostat ven velmi rychle.“

Pište pro CIO Business World

 

Máte dobré nápady, máte co říct? Chcete se podělit o své znalosti se čtenáři CIO BW?

Je tu ideální příležitost. V redakci neustále hledáme externí autory, kteří rozšíří náš záběr. Nabízíme možnost publikací zajímavých článků nejen na webu, ale také v našem tištěném magazínu. Pokud máte zájem, ozvěte se šéfredaktorovi na e-mail: radan.dolejs@iinfo.cz

Bowers očekává, že tempo, kterým má IT dodávat řešení s umělou inteligencí, se zrychlí. Je odhodlán držet krok a nacházet způsoby, jak pomoci svým zaměstnancům být agilnější při používání AI k urychlení postřehů, které informují o inovacích.

„S umělou inteligencí teď jedeme rychleji než za 15 let, co jsem tady,“ dodává.

5. Přivést celou organizaci na cestu AI

Ředitelé IT také vidí potřebu vzít s sebou na tuto cestu umělé inteligence všechny, což vyžaduje dobře formulovaný příběh o výhodách, které může umělá inteligence přinést těm, kteří touto technologií jsou a budou ovlivněni.

To je případ Yi Zhou, CTO a CIO společnosti Adaptive Biotechnologies. V roce 2024 plánuje rozšířit experimentální generativní AI iniciativy své společnosti „a vyvinout se v podnik nativní AI“.

Video ke kávě

Máte čas na rychlé a informativní video? 

„Tato vize představuje zásadní posun, staví AI do pozice nedílné součásti naší obchodní struktury spíše než pouhého doplňku. Zahrnuje to přehodnocení našich strategií, obchodních modelů, procesů a kultury zaměřené na schopnosti umělé inteligence, abychom přetvořili způsob, jakým pracujeme, a podpořili bezkonkurenční produktivitu a inovace,“ říká.

Aby toho dosáhl, spolupracuje se svými podnikovými kolegy a mezifunkčním řídícím výborem AI na vymýšlení komplexní iniciativy pro integraci AI. Zhou a vedoucí tým jeho společnosti zakládají inkubační laboratoře AI a „tygří týmy“. A zaměřují se na zvyšování kvalifikace pracovní síly tak, aby „uměla plynule a zajistila, že každý zaměstnanec je buď připraven na umělou inteligenci, nebo je zastáncem umělé inteligence“.

6. Přijmout umělou inteligenci s opatrností

Nikdo nepopírá, že AI přinese velké změny a že její pokračující vývoj povede ke změnám, které jsou nepředvídatelné. Tomu Martin de Weerdt promyšleně předchází.

„Umělá inteligence, která se stane mainstreamem, bude mít hluboký dopad na mnoho procesů a úkolů, [které] organizace a lidé provádějí každý den, a může přinést obrovské výhody,“ říká de Weerdt, CIO společnosti Randstad poskytující služby v oblasti lidských zdrojů. „Ale na konci dne se to scvrkne na čísla a statistiky. Statistiky mohou být velmi zavádějící. Proto se musíme ujistit, že si při používání AI udržíme morální kompas a lidské svědomí.“

Jan Dvořák: V Gopasu je vzdělávání zážitkem Přečtěte si také:

Jan Dvořák: V Gopasu je vzdělávání zážitkem

A ten morální kompas bude muset vycházet zevnitř, říká. „Legislativa bude zaostávat, takže organizace a zejména CIO budou muset být strážci toho, jak je umělá inteligence aplikována, zejména pokud jde o lidi a jejich chování,“ říká de Weerdt.

On a jeho společnost již podnikli kroky v tomto směru, když ustanovili „equity board“, radu, která má za úkol vyhodnocovat, jak společnost využívá data a AI.

7. Transformovat IT na katalyzátor podnikání

CIO říkají, že chtějí IT dále transformovat. Poté, co změnili roli IT z nákladového střediska na obchodní aktivátor, někteří se nyní zaměřili na to, aby se z něj stal „obchodní katalyzátor“.

„V dnešním dynamickém obchodním prostředí musí IT překonat tradiční role,“ říká Zhou z Adaptive Biotechnologies. „Naším cílem je změnit náš přístup nejen poskytováním technologických řešení založených na výsledcích, ale také přehodnocením IT jako nedílné součásti podnikání, která přispívá k výnosům. Tato strategie si klade za cíl využívat technologie nejen jako provozní nástroj, ale jako hlavní hnací sílu obchodního úspěchu.“

Pozor, téměř třetina vašich zaměstnanců je na odchodu! Přečtěte si také:

Pozor, téměř třetina vašich zaměstnanců je na odchodu!

Zhou plánuje využít mezioborové týmy, které spojují technologickou odbornost a obchodní prozíravost, aby udržely každou technologickou iniciativu „propojenou s obchodními cíli a generováním příjmů“, podporuje podnikatelské myšlení v rámci IT a povzbuzuje týmy, aby „přemýšlely za tradičními hranicemi a identifikovaly nové zdroje příjmů,“ říká.

Hervé de La Sayette, globální CIO společnosti Hoya Vision Care, uvádí stejný cíl a prohlásil, že se rozhodl „dále zkoumat, jak může IT přispět k podnikání, stát se větší součástí rozhodování o tom, kam společnost posunout.“

Dodává: „Nejde o sdílení nákladů nebo zisků a ztrát. Jde o sdílení hodnotových cílů.“

8. Podporovat strategické inovace

Stejně jako CIO všude jinde, i Moe Asgharnia, CIO společnosti BPM poskytující profesionální služby, chce vidět více inovací. Ve svém pátrání po inovacích v roce 2024 je však konkrétnější a říká, že chce „účelné inovace“.

„Účelné inovace budou spočívat v sladění technologických řešení se strategickými cíli a hodnotami naší firmy a potřebami našich klientů. Zaujmeme záměrný a strategický přístup k podpoře pozitivních změn prostřednictvím technologických inovací,“ vysvětluje. „Abychom byli cílevědomými inovátory, zaměříme se na identifikaci konkrétních výzev a příležitostí, které lze řešit prostřednictvím inovativních technologických řešení a zároveň budeme podporovat kulturu kreativity, spolupráce a neustálého zlepšování.“

9. Být si vědomi moderních technologií

CIO vědí, že nemohou investovat do „technologií pro technologie samotné“. Na druhou stranu však de La Sayette vnímá, jak je důležité sledovat všechny ty pompézní technologie, které se objevují na trhu, a učit se o nich.

„Generativní umělá inteligence ukázala, jak okázalé nové věci mohou pomoci podnikání,“ říká, „a alespoň z mé strany musíme mít lepší pozici [k využití] nových technologií, abychom pochopili, co můžeme dělat s novými technologiemi a jak je můžeme využít k poskytování lepších služeb nebo zlepšení provozu. Vždy musíme mít IT připraveno na nové věci a já chci lépe porozumět tomu, co je možné s novými technologiemi.“

10. Zvládnout toho více s méně [zdroji]

Ačkoli výzkumy ukazují, že CIO nemusí mít v tomto směru na výběr, protože rozpočty mnoha IT organizací zůstávají relativně stagnující nebo dokonce klesající, někteří CIO z vlastní vůle prosazují „více-s-méně“.

Rob Waddell, EVP a CIO společnosti Eliassen Group, poskytovatele profesionálních služeb, poradenství a talentových řešení, je jedním z nich. Je nastaven na pomoc své společnosti v růstu, aniž by musel nutně přidávat další zaměstnance.

Má plán, jak to udělat. Říká, že to začíná budováním špičkového vedení týmu. Dalším krokem je modernizace technologických aktiv, odstranění starších komponent a implementace automatizace a inteligence softwaru jako služby, aby se eliminovaly úkoly s nízkou hodnotou (včetně těch v jeho vlastním IT oddělení), a aby týmy mohly přejít na hodnotnější práci s větším dopadem.

Dáváte si předsevzetí? Máme pár tipů z IT pro letošek Přečtěte si také:

Dáváte si předsevzetí? Máme pár tipů z IT pro letošek

„Implementujeme ty správné technologie, abychom urychlili naše procesy, zefektivnili je, zajistili fantastickou uživatelskou zkušenost a poskytli firmě pokročilé funkce,“ říká.

Tato práce již pomáhá IT dělat více s méně od začátku nového roku, dodává Waddell, protože moderní ekosystém snížil potřebu integrace a dalších údržbářských prací, které mohou technology odvést od iniciativ, jež přímo ovlivňují obchodní úspěch.

„Pro rok 2024 se zaměřujeme na poskytování návratnosti investic kolem efektivity – pracujeme produktivněji, s větší spokojeností uživatelů, abychom měli lepší ziskovost.“

11. Být transparentní ohledně potřeb a výzev IT

Zároveň musejí CIO upozorňovat na limity IT, říká Marcus Session, viceprezident IT na mezinárodním letišti v Tampě a vedoucí v pobočce Společnosti pro správu informací (SIM) Tampa Bay.

Session proto říká, že jedním z jeho předsevzetí je „být upřímný ohledně potřeb a výzev IT“.

Session tvrdí, že ředitelé IT – včetně něj – v minulosti nedokázali tato témata při rozhovorech s kolegy z nejvyššího vedení odhalit. „Ale poskytujeme si medvědí službu tím, že neuvádíme pravdu, takže musíme mít odvahu a být upřímní a zveřejňovat informace," říká.

Vítězové soutěže Případová studie 2023 Přečtěte si také:

Vítězové soutěže Případová studie 2023

Je to těžký krok, přiznává. Vedoucí představitelé podniků by však měli lépe chápat, jak například ekonomika, inflace a personální problémy ovlivňují IT, stejně jako se očekává, že IT bude vědět, jak tyto faktory ovlivňují ostatní obchodní jednotky.

Session říká, že větší upřímnost od CIO prospívá organizaci, umožňuje jí efektivněji řešit tyto výzvy a plánovat, jak se s nimi vypořádat.

12. Dát na první místo zabezpečení

Zlepšování bezpečnosti je trvalé řešení, ale Wayson Vannatta, CIO softwarové společnosti Nintex, k tomu pro rok 2024 přináší nový přístup. Jeho mantra jde kupředu: Upřednostňujte bezpečnost před pohodlím.

Proč opustit cloud? Přečtěte si také:

Proč opustit cloud?

To může znít jako přehnaný cíl, ale Vannatta říká, že jeho plán vyvinout bezpečnostní strategii své společnosti a zabalit nové nebo vylepšené bezpečnostní protokoly jako součást rámce Zero Trust by mohl pomoci vyrovnat odpor vůči jeho řešení.

„Pokud se přikloníme k přístupu nulové důvěry,“ vysvětluje, „ušetří to část debat o tom, co je lepší – pohodlí nebo bezpečnost. A pomáhá naklonit rovnováhu zpět k bezpečnosti.“

13. Být  připraveni na další změny

Vzhledem k událostem posledních několika let a k tomu, jak rychle a nepředvídatelně se svět může změnit, se Boelens z firmy GDH snaží přijmout tuto nepřetržitou povahu změn a povzbudit ostatní, aby dělali totéž.

„Každé oddělení a jednotlivec v rámci organizace musí pochopit, že to, co a jak děláme dnes, nebude tak, jak to budeme dělat v budoucnu,“ říká.

 

CIO Business World si můžete objednat i jako klasický časopis (v tištěné i v digitální podobně) Věnujeme se nejnovějším technologiím a efektivnímu řízení podnikové informatiky. Přinášíme nové ekonomické trendy a analýzy a zejména praktické informace z oblasti podnikového IT se zaměřením na obchodní a podnikatelské přínosy informačních technologií. Nabízíme možná řešení problémů spojených s podnikovým IT v období omezených rozpočtů. Naší cílovou skupinou je vyšší management ze všech odvětví ekonomiky.