;

Trendy mění softwarový trh

12. 11. 2014
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: © S.John - Fotolia.com
Obrat firem vyvíjejících programy a aplikace dosáhl 407 miliard dolarů.

Softwarový průmysl funguje v několikaletých cyklech. Způsobují je inovační vlny na straně produktů a nákupní chování zákazníků. Ti investují do nových aplikací v závislosti na životním cyklu a reálném přínosu programů pro chod organizace. Software podle analytiků společnosti Gartner zastarává morálně tehdy, pokud společnostem nenabízí dostatečnou míru podpory procesů a neudržuje jejich konkurenceschopnost. V tom okamžiku nastává čas pro generační obměnu.

Nexus of Forces

Podle analytiků společnosti Gartner čelí softwarový trh největším změnám od roku 2000. Stojí za nimi spojení trendů, jež v anglickém originále nese označení Nexus of Forces. Konkrétně jde o cloudové služby, analytiku, mobilitu a sociální média. Na jedné straně představují tržní příležitost, na druhé hrozbu. Zcela určitě se ale změnilo konkurenční prostředí.

Cloudové aplikace a infrastrukturní technologie dospěly do stavu, v němž dokážou řadu interně spravovaných softwarových řešení minimálně doplnit nebo rozšířit, často i nahradit. Mobilní zařízení a programy představují dostupná rozhraní, která mění způsob přístupu k systémům. Hrají zároveň důležitou roli v tzv. internetu věcí. I díky nim vzrůstají objemy dat a informací, jež se stávají předmětem analýz. Nejen soukromý, ale také podnikový svět či zájem prostupují sociální sítě. Analytici podotýkají, že s jejich pomocí dokážou organizace mnohem lépe chápat potřeby a postoje svých zákazníků, zaměstnanců a partnerů. Moderní webové technologie zpřístupňují i složitá rozhraní běžným uživatelům. Umějí jim nabídnout informace, jež dříve bylo velmi pracné získat.

Podle analytiků mají v oblasti softwarových řešení jistý náskok samotní dodavatelé. Na trhu figuruje řada systémů, jež nabízejí cloudovou, mobilní, sociální anebo analytickou zkušenost. V praxi je ovšem dynamika jejich adopce relativně nízká. Například technologie pro spolupráci, datová analytika, mobilní aplikace nebo software ve formě služby postupně penetrují trh od roku 2000. Jejich popularita však viditelně vzrostla až před třemi lety.

Analytici společnosti Gartner očekávají, že dnešní kombinované a vyspělé nabídky dosáhnou převahy na trhu i z hlediska implementací až v roce 2017. Uvedené tržní síly však nepřinesou do softwarového segmentu stagnaci nebo pokles. Růstový výhled sice počítá s jednocifernými přírůstky, ale v absolutních číslech jde o velké částky.

Integrální čtveřice trendů, jež ovlivní softwarový trh, má samozřejmě i svůj byznysový dopad. Bez něj by jakákoli technologická inovace nedospěla do stadia všeobecné akceptace. Cloud computing nabízí nižší vstupní náklady, rychlejší čas poskytnutí zdroje, širší podporu zařízení, pružnost cenovou i výkonovou nebo permanentní aktualizaci. Za každou z uvedených vlastností figuruje konkrétní provozní nebo obchodní dopad s reálnými relacemi finančními. Obdobný výčet inovativních parametrů lze uvést i pro analytiku. S její pomocí mohou organizace zpřehlednit své procesy, pracovat s daty na základě kontextu nebo inovovat modely svého digitálního byznysu. Trend mobility mimo jiné centralizuje jednotlivá rozhraní systémů v rukou uživatele. Sociální média a nástroje pro spolupráci podporují kooperaci týmů v reálném čase, tvorbu komunit, rychlost a kvalitu rozhodování nebo sdílení znalostí.

Jednociferný růst

Analytici společnosti Gartner rozlišují na dvacet softwarových kategorií. V některých subsegmentech jde granularita sledování ještě dále, příkladem může být oblast bezpečnosti. Podívejme se na kategorie, jež mají v letošním roce predikován dvouciferný růst. Z dvacítky subsegmentů tuto příčku letos překonávají pouze tři. Jde o systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM), o nástroje pro integraci a kvalitu dat, o systémy pro řízení dodávek a o webové konference a sady pro spolupráci.

Velmi blízko k desetiprocentní hranici se přibližují i aplikace pro projektový management. Které kategorie zhruba stagnují, případně i klesají? Poměrně nízkou dynamiku vykazují analytici u operačních systémů, vyslovený pokles však doprovází pouze subsegment s pojmenováním ostatní infrastrukturní software.

Tuzemské poměry světový trend přesně nereflektují. Dvouciferného meziročního růstu v České republice podle informací společnosti Gartner dosáhnou kategorie business intelligence a analytiky, aplikační infrastruktury, CRM, nástrojů pro integraci a kvalitu dat, správy podnikového obsahu, řízení dodavatelského řetězce, virtualizačního softwaru a webových konferencí. Vyšší dynamika nejspíše dokládá nižší míru saturovanosti těchto aplikací v podnikové populaci. Negativní vývoj nevykazuje aktuálně žádná kategorie.
Fenomén cloudu

Poprvé se mezi deset největších světových dodavatelů softwarového vybavení probojovala společnost, která se věnuje výhradně kategorii SaaS. Jde o firmu Salesforce.com. Současně vykázala největší meziroční nárůst tržeb. Žádný z etablovaných hráčů, s jedinou výjimkou, nepřekročil dvoucifernou hodnotu. Dva naopak meziročně utržili méně. Onu výjimku představuje společnost VMware. Její virtualizační technologie představují hnací motor mnoha cloudových služeb, což alespoň částečně vysvětluje další úspěšný rok.

Pozici jedničky na trhu řadu let třímá společnost Microsoft. Se značným odstupem ji následuje čerstvě druhá firma, Oracle. Té podle analytiků pomohla orientace na cloudová řešení, velká data a analytické nástroje. Třetí místo připadlo společnosti IBM, která se stále více profiluje jako dodavatel služeb a softwaru. Na českém trhu dochází ve srovnání s globálním jen k nepatrným změnám. První místo náleží společnosti Microsoft, kterou následuje IBM, třetí je Oracle. První dva hráči podle informací firmy Gartner ovládají 36 procent trhu. Čtvrtou pozici třímá společnost SAP, pátý je VMware.

Čtěte také:
→ Fenomén Application Economy na postupu
Jak potvrzují čísla celosvětového průzkumu společnosti CA Technologies, Firmy, které ke svým obchodním aktivitám využívají speciální aplikace, dosahují výrazně lepších výsledků než ty, které to nedělají.
→ Málo peněz ve firmě? Řešení se bude chtít i od vás!
Ředitelé informatiky (CIO) mají novou roli: odpovědnost za obchodní růst a inovace, říká nová studie IDC.

ICTS24

Zaujal vás tento článek?
Zaregistrujte se k odběru našeho e-mailového newsletteru. Každý týden tak pohodlně získáte přehled o důležitých událostech v IT branži.

G+