CIO BusinessWorld: V čem spočívá úloha a přidaná hodnota systémového integrátora v éře cloud computingu (zejména SaaS)?
Tomáš Pavlík: Systémoví integrátoři se v kontextu cloudu změní na Cloud Service Brokery, tj. budou pro své zákazníky integrovat nabídku a poskytování cloudových služeb třetích stran, zajistí jednotný billing, nastavení SLA a přizpůsobení služeb.
Cítíte od zákazníků tlak, abyste jim poskytovali "duhová" řešení nebo spíše preferují ta jednobarevná? Kdo má vlastně při výběru konkrétních technologií, značek infrastruktury nebo platforem dnes typicky hlavní slovo - je to zákazník nebo integrátor?
Někdy je složité rozlišit, kdo je vlastně integrátor a kdo zákazník. Zejména u velkých korporací se často setkáváme s modelem, že existuje samostatný právní subjekt, který je ale vlastněný příslušnou korporací a který vůči ní plní, často exklusivně, roli poskytovatele IT včetně systémové integrace. Rozhodování o platformách, technologiích, dodavatelích se pak odehrává převážně u takto vyčleněného IT, vliv skutečných uživatelů je minimální.
S jakými chybami při vyhodnocování nabídky systémových integrátorů se nejčastěji setkáváte? A kde nejčastěji dělají chyby zákazníci při zadávání zakázek či vypisování tendrů? Máte pocit, že se někdy jedná o chyby či nedostatky účelové?
Zákazníci často nemají jasno v tom, jakou přidanou hodnotu od integrátora očekávají. Někdy vynakládají nemalé peníze za služby systémového integrátora, aniž by to bylo nutné. Mám-li vlastní velkou IT organizaci a pokud si chci udržet kontrolu nad projekty a udržet si IT know how, pak bych služby SI z principu ani neměl používat. Pokud se rozhodnu z nějakého dobrého důvodu služby SI využívat, měl bych dobře rozumět, kolik za tuto službu platím a co přesně za to dostanu a jestli náhodou téhož nemohu dosáhnout s nižšími náklady.
Jak by měli zákazníci při výběru systémového integrátora postupovat? Považujete z pohledu systémové integrace za důležitější zvládnutí dodávaných technologií nebo znalost oboru, v němž klient podniká?
Systémový integrátor musí vždy kombinovat perfektní znalost businessu svého zákazníka s perfektní znalostí všech aspektů technického řešení, které zákazníkovi dodává. Nezvládnutí kterékoliv z těchto dvou kompetencí je smrtící nejen pro integrátora, ale představuje značné riziko pro zákazníka.