Bitcoiny a některé další digitální měny lze získat za řešení komplexních matematických algoritmů, což je všeobecně známo jako „těžba kryptoměn“.
Jenže takovou těžbu lze efektivně provádět pouze s využitím „herních grafických karet“, k jejichž hromadnému vykupování se v poslední době uchýlili technicky zdatní jednotlivci, ale i celé skupiny. Ti si budují těžařské mašiny, jež jim (za vynaložení poměrně velkého množství elektrické energie) dokážou vygenerovat vysoce ceněné kryptoměny.
Pokud jde o onu energii, pak vězte, že těžba kryptoměn jí spotřebovává stále více a sítě určené k účelu těžby bitcoinu „sežerou“ více elektřiny než například celé Bulharsko.
Těžaři kryptoměn si navíc svoje stroje stavějí v regionech s relativně nízkými náklady na elektrickou energii (v rámci Evropy třeba na Islandu). Některé země jako Čína – a dokonce některá města ve Spojených státech – tuto praktiku omezují.
Počet a velikost datových center, které teď zpracovávají bitcoinové transakce, stále roste, byť podle Paula Brodyho z Ernst & Young je to aktuálně způsobeno setrvačností a dlouhými cykly nutnými pro kontraktování, výstavbu a implementaci těžebních systémů.
„Objemy transakcí v uplynulých měsících výrazně poklesly – zhruba na úroveň, v níž byly před dvěma lety. Zůstane-li to tak, pak se dočkáme zpomalování budování [systémů] a nejspíše i odstavování starších systémů, což kapacitu opět sníží,“ napsal Brody v e-mailu pro Computerworld.
Jedním z problémů však je fakt, že nejpopulárnější digitální měna – bitcoin – má omezené množství mincí a s tím, jak se toto množství smršťuje, zvyšuje se výpočetní výkon nutný pro jejich těžbu.
Shane Rau, viceprezident pro výzkum výpočetních polovodičů v IDC tvrdí, že díky poměru svého výkonu a spotřebovaných wattů patří k nejpopulárnějším GPU Nvidia GeForce GTX1070, AMD RX480 a AMD RX580.
Ceny některých GPU se více než zdvojnásobily. Například Nvidia GeForce GTX1070, která se kdysi prodávala za 380 dolarů, teď stojí více než 700 dolarů (podle aktuálního kurzu zhruba 7 900, respektive 14 500 Kč).
Zdroj: Computerworld