Technická architektura je souhrnem a podstatou toho, co IT nasazuje na podporu podniku. Její správa je proto klíčovou IT praxí. O tom, jak na to, jsme si řekli v předchozím článku tohoto seriálu.
Což vede k otázce, co tvoří dobrou technickou architekturu? Nebo spíše základněji: Co tvoří technickou architekturu, ať už dobrou, špatnou nebo průměrnou?
V případě, že jste puristé, hovoříme zde o technické architektuře, nikoli o podnikové (enterprise) architektuře. Ta druhá v sobě totiž zahrnuje obchodní (business) architekturu i technickou architekturu. Ne že by bylo možné vyhodnotit technickou architekturu, aniž bychom pochopili, jak dobře podporuje obchodní architekturu. Ale zkrátka správa „zdraví“ obchodní architektury je problémem někoho jiného.
Proč je technická architektura důležitá
V IT oddělení máte technickou architekturu vždy. V některých organizacích je to záměrný výsledek procesů a postupů, na kterých CIO nejvíce záleží.
Ale příliš často je technická architektura náhodná – hromada věcí, které se hromadí v průběhu času bez celkového plánu.
Jak ukazuje diagram, během počátečních implementací IT stojí spravovaná architektura více než jen ignorování předmětu a doufání v to nejlepší, ale časem se vyplatí s tím, jak výhody dobře spravované architektury – nižší náklady na údržbu a podporu, jednodušší a méně křehká integrace a celkově lepší flexibilita při řešení nových obchodních výzev – začnou převyšovat počáteční investici.
Z čeho se skládá technická architektura
Než začneme, ne, to, co se chystáte vidět, není známý rámec architektury TOGAF. Ten není nekonzistentní, ale zjistil jsem, že to, co následuje níž, je konkrétnější a snáze se hodí do portfolií IT v reálném světě. Ale ať už používáte jakýkoli rámec, jeho účelem je roztřídit kousky věcí, které IT spravuje, do portfolií paralelních komponent pro průběžnou analýzu a plánování.
Další diagram ukazuje komponenty technické architektury. Zahrnuje vnější faktory, které jej ovlivňují, jeho stavební bloky a standardy, které vytváří.
Externí faktory: K těm patří hnací mechanismy podnikání, principy architektury a technologické trendy.
Hnací mechanismy podnikání: Jedná se o široké možnosti IT, které bude společnost potřebovat, jak vyplývá z jejích strategických cílů. Nejsou to požadavky ve smyslu vývoje aplikací. Mají širší význam. Příkladem může být strojové učení, automatizovaný překlad jazyka a rozpoznávání obličeje. Obchodní řidiči mají přímý dopad na architekturu; ovlivňují jej také nepřímo tím, že pomáhají řídit formulaci principů architektury.
Principy architektury: Jak bylo vysvětleno v posledním díle této řady, jde o široce pojaté principy, které definují, co představuje „dobrou“ architekturu ve vašem podnikání. Kombinují celkovou znalost toho, co představuje dobré inženýrství,s hnacími mechanismy podnikání.
Technologické trendy: Ne, nemusíte být trendy. Musíte však rozpoznat, kdy trend na trhu externích technologií zneplatní některé součásti vaší technické architektury nebo by mohl vytvořit příležitost udělat něco jinak a lépe.
Stavební kameny technické architektury
Architektura IT je vrstvená a segmentovaná. Skládá se z aplikací, dat a technologií. Pojďme si tyto jednotlivé součásti rozebrat:
Aplikace: Portfolio softwarových programů, které používají podnikoví uživatelé k tomu, aby mohli dokončit svoji práci. Vrstva aplikací se dělí natři samostatné podvrstvy:
- Záznamové systémy: Aplikace a balíky aplikací, které slouží jako autoritativní zdroj informací a podnikové logiky.
- Integrace a synchronizace: Rozhraní mezi aplikacemi, která zajišťují, že aplikace, jejichž data a obchodní logika se překrývají, se navzájem shodují.
- Satelitní aplikace a integrační API: Systémy záznamů samy o sobě mohou být nepraktickými způsoby, jak řešit všechny jemnozrnné příležitosti automatizace, jež potřebují řešit různá obchodní oddělení. Někdy je místo toho lepší implementovat specializované aplikace, které se připojují k záznamovým systémům, a to buď přímo pomocí integrační podvrstvy, nebo prostřednictvím rozhraní API odkrytých integrační vrstvou, která poskytují integrovaný, idealizovaný pohled na základní data a obchodní logiku.
Data: IT poskytuje možnosti pro správu dvou typů informací: strukturovaných, což jsou data komfortně reprezentovaná v tabulkách a formulářích; a nestrukturovaných, což je obsah a dokumenty, které jsou svou povahou „volnější formy“. Firemní uživatelé mimochodem nikdy přímo nekomunikují s daty jakéhokoli druhu. Interagují s aplikacemi, které interagují s datovými úložišti, přijímají je, spravují a reprezentují.
Datová vrstva zahrnuje pouze samotná data, nikoli DBMS, systémy pro správu obsahu (CMS) a systémy pro správu dokumentů (DMS), které je obsahují.
Technologie: Ty seskládají ze dvou podvrstev:
Standardy
V důsledku hodnocení informačních technologií nasazených v aplikačních, datových a technologických portfoliích stanoví IT oddělení standardy – směrnice, kterým musí portfolia odpovídat. Standardy spadají do dvou kategorií:
- Produktové standardy: Specifické produkty schválené k použití pro poskytování každé schopnosti IT. Například MS Word je dnes standardem pro zpracování textu u většiny firem. Aplikace, úložiště dat a technologie, které se používají, ale nejsou schváleny k použití, porušují standard architektonického produktu.
- Inženýrské standardy: Kromě konkrétních produktů se technická architektura skládá také ze schválených způsobů strukturování jejích různých komponent. Většina IT oddělení například považuje za svůj standardní způsob organizace strukturovaných dat normalizaci; mnohá jsou v procesu zavádění mikroslužeb jakožto svého standardního způsobu organizování aplikační logiky.