Přestože se Apple iPad začal prodávat před méně než dvěma lety, mění se už teď díky jeho prudkému rozšíření způsob, jakým firmy přemyšlejí o produktivitě uživatelů. iPad totiž ve fiskálním roce 2011 ohromil nejen prodejem 32,4 milionů kusů, ale také svým enormním využitím v podnikové sféře - protože to bylo o mnoho vyšší, než kdokoliv předpokládal.
Na fóru Enterprise MobileNext, které se konalo minulý týden v San Franciscu, patřily mezi nejdiskutovanější témata právě výhody a nevýhody zavedení iPadů, tabletů a ostatních mobilních přístrojů do firem. Výkonný viceprezident a vedoucí výzkumného týmu IDC Crawford Del Prete oznámil ve svém úvodním projevu předpověď IDC pro využití tabletů ve firmách v letech 2010 – 2020.
Není žádným překvapením, že množství tabletů v podnicích má dle předpovědi v příštích pěti letech dramaticky vzrůst. Podle Del Preteho výzkumu se zvýšilo využívání mobilních přístrojů pro přístup k firemním aplikacím během roku 2010 až o 10 % a v roce 2011 tak úroveň využití dosáhla 41 %. Růst by měl pokračovat stejným tempem až do roku 2015, kdy by měla být úroveň využití na sedmdesáti procentech. Del Prete také dodal, že v roce 2010 se využívalo 6,8 miliardy přístrojů. Tento počet by se měl podle něj do roku 2020 ztrojnásobit na 29 miliard.
Ovšem tato zásadní změna si společně s mnohými výhodami ponese také rizika a komplikace od zabezpečení a zajištění uživatelské podpory po samotné financování.
Hrozící chyba: nakoupení tabletů pro všechny zaměstnance
Zatímco výhody tabletů jsou jasné (okamžité spuštění, tisíce aplikací, příjemná a účelová grafika, uživatelské rozhraní přizpůsobené dotykovému ovládání), IT manažeři se stále potýkají s komplikacemi. Podle Del Preteho musí nejen zavést pravidla a zajistit bezpečný přístup k datům, ale také rozvrhnout financování tabletů.
„Tablety mohou navýšit rozpočet na IT až o 60 % a jejich obnovovací cyklus je podobný jako u smartphonů – dva a půl roku,“ upozorňuje Del Prete. „Takže pokud povolíte tablet každému, kdo o něj požádá, skončíte na mizině.“
Doporučuje tedy zhodnotit, kdo ve firmě tablet opravdu potřebuje. „Zkrátka a dobře tablety využijí určitě spíš obchodní zástupci, kteří potřebují zařízení primárně pro získávání informací, než zaměstnanci pracující v kanceláři, jejichž práce je založena například na psaní dokumentů nebo vytváření programů.“
Zabezpečení tabletu: vyvážení mezi kontrolou a flexibilitou
„Klíčem k optimálnímu zabezpečení tabletu je vyváženost mezi kontrolou a flexibilitou,“ říká ředitel výzkumu IDC Nick McQuire a dodává, že zabezpečení by nemělo uživatele obtěžovat. „Využívání tabletů změnilo tradiční úlohu IT,“ říká McQuire. „Uživatelé dělají rozhodnutí v reálném čase a IT oddělení musí respektovat tyto nové možnosti bez toho, že by dopustili, aby v systému zavládla anarchie.“
IT management má dvě možnosti. Buď může tablety pro své zaměstnance přímo koupit nebo jen vytvořit podporu pro soukromá mobilní zařízení svých zaměstnanců. Většina společností vytváří podporu pro soukromé tablety.
Začalo to iniciativou BYOD (z angl. Bring Your Own Device – přines si své vlastní zařízení), když si zaměstnanci začali sami od sebe kupovat iPady a požadovali, aby je mohli využít i pro svou práci.
I přesto však některé organizace kupují pro své pracovníky firemní tablety samostatně, což je samozřejmě dražší řešení. V každém případě by podle McQuirea mělo oddělení IT prosadit alespoň klasická bezpečnostní opatření, jako jsou hesla, využití nástrojů MDM (management mobilních zařízení) nebo šifrování dat. Důležité je také zajištění podpory bez tzv. lock-down módu, který je pro uživatele omezující.
„Nechcete přeci zbavovat iPad funkcí, jako je například přístup k aplikacím nebo rychlé spuštění, protože právě ty ho dělají tak užitečným,“ říká McQuire.
Výhody: Tablety dokáží zaměstnance osvobodit
V nejlepším případě dokáží tablety mobilním pracovníkům nabídnout pomoc se zvýšením efektivity a navrátit podnikům jejich pořizovací hodnotu. Pro firmu Roche (švýcarská farmaceutická společnost s 80 000 zaměstnanci) znamenalo letošní rozšíření iPadů velkou úlevu pro všechny prodejce po celém světě.
Od července koupila Roche pro své obchodní zástupce 8 000 iPadů a plánuje tento počet rozšířit na 12 000. „Tablety nahrazují klasické notebooky, což by se mohlo zdát jako poměrně agresivní rozhodnutí, ale zaměstnanci jsou spokojení a nestěžují si,“ říká Marc Wiest, projektový manažer z Group Informatics o Roche.
„Pracovníci jsou schopni pracovat s iPady rychleji“, argumentuje Wiest a dodává, že obchodní zástupci v Roche mají stále mnoho práce a nemají času nazbyt. „S doktorem jsou pouhých 15 minut a musí schůzku vždy využít co nejlépe. iPad se zapne okamžitě, má hned přístupné všechny aplikace a vypadá reprezentativně.“
Wiest připouští, že dodržování pravidel je v tak vysoce regulovaném odvětví, jako je farmaceutický průmysl složitější. Tablety jsou totiž méně bezpečné než notebooky.
„Ale s více podniky jako Roche, které potřebují své vlastní aplikace, se zvyšuje zájem softwarových gigantů jako jsou Citrix, Oracle, SAP a IBM, protože pro firmy tyto aplikace vytvářejí. iPad se tak stává doslova vybavením podniku a jeho bezpečnost rozhodně stojí za pozornost,“ připomíná Wiest.
„iPady odpoutaly naše prodejce od kancelářských stolů a daly jim volnost pohybu při dělání své práce.“