Podle společnosti Parks Associates, která má sídlo v texaském Dallasu, se tablet jako vánoční dárek chystají koupit ve 29 procentech z 2 500 dotázaných amerických domácností. Jedná se o mírný pokles z 32 procent domácností ve stejném období loňského roku.
Tablety však podle Johna Barretta, ředitele analýzy spotřebitelů v Parks, zůstávají nejvýznamnější položkou v oblasti spotřební elektroniky – a iPad od Apple je stále nejpopulárnějším modelem. Potvrzuje tím jen svou pozici v letech 2012 a 2011. Na druhém místě byl opět Amazon se svým Kindlem, třetí místo si pak zopakoval Samsung. Novinkou bylo čtvrté místo Microsoftu.
Ten prodává svou vlastní řadu tabletů zvanou Surface, a to v několika konfiguracích včetně levnějšího modelu Surface 2, jenž běží na Windows RT, a dražšího Surface Pro 2, který je vybaven Windows 8.1.
Tablety jsou možná na nejvyšších pozicích – jsou nejčastěji jedinou položkou na seznamu u domácností, které letos plánují koupit jen jedno spotřebitelské zařízení, a stejně tak jsou na prvních místech u těch domácností, které chtějí koupit více zařízení – vzniká však nová tendence, která může být dlouhodobým problémem pro výrobce, a to včetně Applu.
„Je tu určitá skrytá dynamika, zejména konkurenční tlak mezi tablety a notebooky,“ řekl Barrett v rozhovoru. „Otázkou je, zda si tablety prosadí trvalou přítomnost v domácnostech.“
Barrett řekl, že data společnosti Parks ukazují, že se spotřebitelé často neumějí rozhodnout mezi tablety a tradičnějšími notebooky, protože byť má každý z těchto typů zařízení své silné stránky, každé je také kompromisem.
„Některým spotřebitelům se pak stane, že jdou do obchodu a nejsou si jisti, co chtějí,“ řekl Barrett. „Nakonec si ti nerozhodnutí vyberou laptop.“ Udělají to proto, že vnímají notebook jako užitečnější, byť méně pohodlný.