Zároveň se stírá rozdíl v používání zařízení pro práci a pro volný čas: Již neplatí paradigma, že jedno slouží k výkonu zaměstnání a druhé pro domácí zábavu. S ohledem na vzrůstající popularitu mobilních zařízení u uživatelů musí společnosti řešit řadu problémů, např. náklady spojené s provozem a podporou těchto zařízení, úpravy interních pravidel a procesů.
Mnoho společností se snaží urychlit nasazení nových technologií, aby pokryly potřeby mobilních uživatelů, ale často zanedbávají bezpečnost. Jak můžeme nabídnout uživatelům potřebnou flexibilitu a zároveň zachovat maximální bezpečnost?
V úvahu bychom měli vzít několik zásadních opatření:
1. Ochrana dat. Velmi důležitá je možnost rychlého „uzamknutí“ jakéhokoli zařízení, které má uživatel k dispozici, což v případě nebezpečí pro firemní data znamená jeho okamžité zablokování. Prioritou číslo jedna by však měla být schopnost vzdáleného vymazání dat v případě ztráty nebo odcizení zařízení, nesouladu s firemní bezpečnostní politikou nebo v případě aktivní hrozby.
2. Široká podpora platforem a konfigurace zásad. Nezaměřujme se pouze na podporu na úrovni zařízení, ale i na podporu celé platformy (např. Android zahrnuje desítky různých telefonů a tabletů, iOS zase iPod Touch, iPad a iPhone). Můžeme pomocí zásad řídit, jaké zařízení nebo operační systém má povolený přístup k síti a jakými daty disponuje. V mnoha případech k distribuci zásad využijeme technologie pro správu PC, a tak nemusíme investovat do samostatných konzolí, infrastruktury, či speciálního školení obsluhy.
3. Přijetí takové správy mobilních zařízení, která bude „přátelská“ ke komunitě uživatelů. Musíme se smířit s faktem, že uživatelé občas připojí do firemní sítě zařízení, které je pro tyto účely nevhodné nebo nedisponuje potřebným zabezpečením. V těchto případech potřebujeme řešení, které je aktivně zachytí a následně přijme opatření: nastaví přístup a řízení mezi zařízením a zbytkem infrastruktury.
Co by měla správa mobilních zařízení umět?
Jak již bylo zmíněno, správa mobilních zařízení je obdobná jako správa PC, proto na ni klademe i stejné požadavky:
- Distribuce aplikací (software distribution) – řízení a podpora mobilních aplikací včetně jejich instalace, aktualizace, odstranění či blokování
- Správa zásad (policy management) – příprava, řízení a provoz mobilních zásad
- Správa inventáře (inventory management) – kompletní přehled o HW a SW vybavení
- Správa zabezpečení (security management) – prosazování řízení bezpečnosti, ověřování a šifrování
A na co bychom neměli ještě zapomenout při výběru vhodného řešení? - Některé platformy mají omezenou možnost správy, proto neočekávejme univerzální řešení. Na druhou stranu bývají trendové platformy ve většině případů podporovány. Nezapomeňme na BlackBerry – i v našich zeměpisných šířkách je tato platforma hojně využívána.
Nepodceňujme reportovací funkce – mnoho výrobců je nemá – a pokud ano, tak jsou hodně omezené. Správce IT jistě uvítá přehledy o aplikacích, úlohách či stavu zařízení. Bezpečnostní pracovník zase informace o ztracených zařízeních či nesouladu s bezpečnostními zásadami. A manažer může plánovat nákup nových aplikací na základě výstupů ze softwarového auditu. V každém případě přehledy vyžadujme ať už v textovém či ještě lépe v grafickém zobrazení.
Autor působí jako ředitel pro pre-sales a product marketing ve společnosti Soitron.