(PR článek)
Svým produktem ovlivnili ostatní dodavatele BI řešení natolik, že je přiměli v následujících letech transformovat své produkty do nového směru. Qlik jako první zhmotnil pojem "Self-service BI", tzv. samoobslužné BI, a rozdělil trh Business Intelligence na dva tábory. Na jedné straně tradiční BI, kdy reporty spravují oddělení IT, a "Data Discovery" na straně druhé, kdy kdokoliv z uživatelů je schopen data prozkoumávat, dynamicky vizualizovat a tím pádem jednodušeji pochopit. Uznávaným a upřednostňovaným se stal směr druhý - Data Discovery, který Qlik zavedl pod svým obchodním označením "Business Discovery". Jako průkopník v technologii "in-memory" používané při analýze dat, kdy jsou všechna data zpracovávána v operační paměti, se Qlik zapsal do historie. To, že Qlik patří mezi lídry na trhu BI, ukazují také každoroční studie společnosti Gartner, kdy v té poslední (pro rok 2014) poráží jednoho ze svých rivalů Microsoft.
Qlik Sense, nové možnosti pro každého
Po letech Qlik přichází s novým nástrojem, který opět vzbuzuje velký zájem a očekávání - Qlik Sense. Jedná se o další generaci nástroje QlikView, který komukoliv umožňuje, aby vytvářel dynamické reporty, analyzoval data z nejrůznějších zdrojů a díval se na ně ze všech úhlů pohledů a tedy i v nových souvislostech, a to zcela intuitivně, bez nutnosti znalosti BI nástrojů či pomoci IT specialistů. Qlik Sense byl vytvořen s jediným úkolem - umožnit proměnu dat v informace a znalosti opravdu každému. Tato uživatelská přívětivost je umožněna díky použité technologii HTML5, která zpřístupňuje vytvořené reporty či samotné prostředí pro vývoj všem uživatelům bez závislosti na použité platformě. To, že je Qlik Sense opravdu pro každého podtrhuje i fakt, že je ke stažení naprosto zdarma, jak pro osobní, tak i komerční použití.
Analyzovat data a tvořit reporty nikdy nebylo snazší
Nový uživatel může načíst data ze svých excelových souborů nebo se připojit k libovolné databázi a pomocí jednoduché funkce drag and drop začít vyzualizovat svá data, vytvářet dynamické reporty, dashboardy a to pomocí mnoha typů grafů či zobrazení dat v mapách. Může také sdílet vytvořené objekty, dimenze nebo metriky mezi uživateli. Velmi důležité rovněž je, jak Qlik Sense umožňuje uživatelům mimo pouhé vizualizace dat zjistit, co se právě v datech děje a proč. Díky funkci chytrého vyhledávání a patentované asociativní technologii může uživatel začít s analýzou jednoduchým zadáním libovolného klíčového slova a zjistit tak širší a neočekávané výsledky vyhledávání. Další novou funkcí je Story Telling, která přidává do nástroje speciální vrstvu, ve které uživatelé vytvářejí svůj vlastní příběh nad analyzovanými daty. Kombinací vkládaného textu s popisem dat a přetahováním vytvořených objektů z analytické vrstvy, tak mohou uživatelé prezentovat výsledky zkoumání (analýzy dat, reporty) srozumitelným a jednoduchým způsobem komukoliv.
Mobilní BI je budoucností
Společnost Qlik si uvědomuje, že trendem dnešní doby je rychlý a snadný přístup k informacím odkudkoliv a kdekoliv. Proto plně podporuje práci s daty na mobilních zařízeních a taktéž na počítačích s dotykovým ovládáním. Přibližování či výběr v objektech usnadňují realistická a intuitivní gesta. Při vytváření reportu není potřeba uvažovat, na jakém zařízení budou data analyzována, protože rozvržení a velikost objektů se dynamicky přizpůsobí podle typu zařízení, ať se jedná o osobní počítač, tablet nebo chytrý telefon. Inovativním krokem Qliku je také zpřístupnění API vývojářům mobilních aplikací.
Krok správným směrem
Qlik Sense umožňuje, aby byl každý schopen neomezeně dle svých představ vytvářet potřebné reporty a dynamické dashboardy a mohl tak zefektivnit svoji práci na základě lepších rozhodnutí. Modernost řešení je patrná rovněž z možnosti využití cloudového řešení pro sdílení reportů a v budoucnu i pro nasazení Qlik Sense formou SaaS (Software as a Service). Všechny kvality tohoto jedinečného nástroje si uživatelé mohou vyzkoušet zcela zdarma a bez jakéhokoliv rizika.
Qlik Sense je možné zdarma stáhnout na stránkách www.analyzyareporting.cz.
Autor: Miroslav Žebrák, Account Manager, KOMIX s.r.o.