I přes veškerý křik a zapálení na jevišti není většinou Steve Ballmer ochoten podstoupit vysoké riziko s možností velkých výher, které je často nezbytné k tomu, aby se firma stala hvězdou. Pokud generální ředitel Microsoftu opět zaujme svůj konzervativní postoj, nedávno představený tablet Surface čeká pravděpodobně stejný osud jako nevýrazný Bing, Zune, Origami, Mira, Portable Media Center nebo nejvíce zničující Windows Phone.
„Ballmer má tendenci podfinancovat všechny projekty tím, že vezme návrh počátečního rozpočtu a zkrátí ho o dvě třetiny,“ říká technický analytik Rob Enderle. „Obávám se, že se chystá tuto chybu opět zopakovat a to mu opravdu nepomůže dotáhnout projekt do zdárného konce.“
Tento týden představil Microsoft Surface – Windows tablet s 10,6 palcovou obrazovkou, který bude k dostání ve verzi s Windows RT a ve verzi určené pro firmy s Windows 8 Pro. Bude se jednat o prémiový produkt s podobnými pořizovacími náklady, jako má iPad, přičemž prodej začne na podzim.
Vydání Surface bude zřejmě znamenat pro Microsoft rozhodující okamžik – ať už s pozitivním či negativním dopadem.
Microsoft již přijal se Surface obrovské riziko tím, že upustil od tradice a vyvinul software i hardware. Když se společnost pustila i do vývoje hardwaru u produktu konkurujícímu tradičním osobním počítačům, znepřátelila si své obchodní partnery z oblasti PC. Když byl Steve Ballmer dotázán, co si myslí tito partneři o Surface, odmítl odpovědět.
Risk, jenž tak Microsoft podstoupil, zdaleka nelze bagatelizovat.
„Zasadili tak přímou ránu do tváře svým OEM (z angl. Original Product Manufacturer – výrobce originálních produktů),“ říká Enderle. „Existuje poměrně vysoká šance, že část výrobců opustí od produkce PC. Nekoupí přeci software od někoho, kdo jim přímo konkuruje. HP a Dell mohou následovat IBM a skončit.“
Vnitřní spor je dost zlý, ale Surface bude zřejmě nejvýznamnějším přístrojem na světě. Ve chvílích, kdy se dostane první Surface do obchodů, bude mít iPad dva a půl roku náskok. iPad jasně drží největší část trhu s vynikajícím prostředím s aplikacemi a miliony nadšených fanoušků z řad spotřebitelů i organizací.
Přesto má Surface klíčovou výhodu. Na trh totiž přijde coby plně funkční nástroj určený k produktivní práci, což vytváří velký kontrast k zábavnímu iPadu. Se Surface budete moci splnit povinnosti ihned za použití fyzické klávesnice zabudované v krytu a stojánku pro držení obrazovky. Ještě důležitější však je, že Surface využívá Excalibur produktivních aplikací – Microsoft Office.
„Už jen díky Office může vypadat iPad vedle Surface jako postižený,“ konstatuje Enderle.
Samotný Office ale tabletovou válku nevyhraje, konečné slovo bude mít spotřebitel. Například společnost RIM se pokoušela prorazit na trh s PlayBook, ovšem příliš dobře tyto snahy nedopadly. Aby Microsoft přilákal zákazníky, bude muset hodně investovat do reklamních kampaní. Roztomilé a bezcílné reklamy jako je jedna s Billem Gatesem a Jerrym Seinfeldem opravdu moc nepomůže.
To znamená vynaložit nezbytné finanční prostředky ke spuštění přesvědčivé, kreativní reklamy zaměřené proti iPadu, ze kterého by měla udělat beta produkt. Měla by poukázat na to, že iCloud má za úkol jednoduše uzamknout uživatele. Zároveň musí být revoluční podobně jako známá televizní reklama od Apple „1984“, jež propagovala Macintosh proti Microsoftu. Srovnávací reklamy mohou být v některých zemích zavrhované, v jiných až nezákonné, ale Microsoft musí být při boji ofenzivní.
„iPad je stále velmi omezený produkt – netbook bez klávesnice,“ upozorňuje Enderle. „Pokud se Microsoftu podaří přesvědčit spotřebitele, aby to tak opravdu viděli, iPadu zbývá jen nešťastná cesta netbooku.“
Apple ale samozřejmě nebude pasivně přihlížet. Microsoft dal totiž Applu kvůli svým dodacím lhůtám poměrně hodně času – možná až příliš tím, že Surface předvedl již minulý týden a v obchodech má být až na podzim. Apple naproti tomu není ke svým rivalům tak shovívavý – jeho produkty bývají k dostání 30 dní, někdy i 24 hodin po předvedení.
Na druhou stranu iPad nemá tak pevnou pozici, jak si myslí většina lidí. Inovátoři, kteří rádi kupují tablety, milují nejnovější nablýskané elektronické vymoženosti a Surface bude přesně takový. Stejně tak uživatelé klasických osobních počítačů váhající nad koupí tabletu budou spíše inklinovat k Surface díky jeho podobnosti s laptopy.
To všechno bude záviset na kvalitě provedení a financování marketingové kampaně. Nenechte se mýlit, pokud vše nebude fungovat, jak má, může Microsoft podle Enderleho ztratit většinu svého vlivu nebo se proměnit v o mnoho menší společnost. Microsoft se právě nachází na rozhodujícím bodu, který zásadně ovlivní jeho budoucnost.