IT oddělení firem se doposud zaměřovala především na zvyšování efektivity a snižování nákladů. Průzkum mezi více než 200 vedoucími pracovníky firem a vedoucími IT oddělní ukázal, že IT je nyní považováno mnohem spíše za klíčový prostředek k podpoře podnikání a lepší komunikaci se zákazníky. 64 % respondentů průzkumu přitom říká, že ředitelé v jejich podnicích vidí IT jako strategický faktor pro rozvoj podnikání; to je více než kdy dříve. IT odvětví se od základu transformuje v důsledku příchodu aktuálních trendů, jako jsou cloud, mobilní technologie, sociální sítě a Big Data. Jejich vliv zcela mění očekávání spotřebitelů a koncových uživatelů, kteří chtějí mít ve stále větší míře možnost interakce online, kdykoli a kdekoli, čímž se IT stává faktorem strategicky důležitějším než v minulosti.
Podobně reagují i uživatelé, 56% dotázaných v Česku uvedla, že zmíněné technologie nové generace poskytnou jejich organizacím konkurenční výhodu. Nové technologie také podle respondentů ovlivní klíčové aspekty jejich podnikání, jako je vytváření nových produktů a služeb (34 %), zjednodušení obchodních funkcí a zvyšování efektivity (32 %) a zlepšování zkušeností zákazníků (32 %). Významný nástroj, který vede k vyšší flexibilitě a zabezpečení, přitom pětina dotazovaných vidí ve společných, veřejných a privátních cloudových službách.
Při hodnocení vyhlídek do budoucnosti se těsná většina respondentů (51 %) vyjádřila s optimismem, tedy že mají v organizaci k dispozici odpovídající úroveň dovedností a znalostí potřebných k úspěšnému naplnění svých obchodních priorit. Zajistit si tyto dovednosti a udržet krok s rychlým tempem inovací v sektoru IT bude, podle získaných výsledků, výzvou pro 61 % firem. O 5 % méně si myslí, že modelové IT oddělení budoucnosti bude sloužit jako interní poskytovatel služeb na vyžádání, včetně platformy jako služby nebo veřejného a privátního cloudu.
„Očekávání zákazníků prošla radikální změnou. Spotřebitelé nyní očekávají možnost okamžité interakce prostřednictvím mobilních zařízení nejen mezi sebou, ale také s nejrůznějšími organizacemi. Aby si zachovaly své postavení a konkurenceschopnost, musejí společnosti bez ohledu na svůj obor podnikání zcela přepracovat obchodní modely, tak aby se dokázaly vyrovnat s nebývalými nároky na přístup, interakci a objem dat. Z tohoto důvodu IT oddělení získávají zpět svou důležitost a prostřednictvím cloudových technologií a Big Data se transformují z nákladového střediska na skutečný katalyzátor změn,“ komentováal výsledky Jiří Sven Svěrák, generální ředitel EMC pro ČR a Slovensko.
Čtěte také:
→ Třetina zaměstnanců z SMB firem má doma lepší IT vybavení
Za největší slabiny svých firem považují zaměstnanci nedostatečné využívání mobilních zařízení, hlavně chytrých telefonů, zastaralý software a nemožnost přístupu k dokumentům mimo kancelář.
→ CIO jako šéf inovací
Šéfové IT oddělení začínají přemýšlet strategicky. I když jsou jejich pracovní úkoly odlišné od poslání ředitelů firem, CIOs se stávají nepostradatelnou součástí managementu společností. Na mítincích je tak jejich židle pomyslně po pravé ruce generálního ředitele.
Zaujal vás tento článek?
Zaregistrujte se k odběru našeho e-mailového newsletteru. Každý týden tak pohodlně získáte přehled o důležitých událostech v IT branži.