IDC stanovilo propad PC v kvartále končícím k 30. září na 4 %, konkurenční Gartner pak tvrdí, že prodeje klesly meziročně dokonce o 6 procent.
Gartner z dvouletého propadu (tedy nejdelšího v historii odvětví) viní spotřebitele. „Podle našeho letošního průzkumu osobních technologií vlastní a používá většina spotřebitelů na vyspělých trzích minimálně tři různé typy zařízení,“ říká analytička Gartneru Mikako Kitagawa. „Mezi těmito zařízeními nemá pro většinu spotřebitelů PC vysokou prioritu, takže lidé nemají potřebu upgradovat svá PC tak často jako doposud.“
Podle Kitagawy to však není to nejhorší. „Někteří se mohou rozhodnout, že už PC nikdy upgradovat nebudou,“ dodala.
Jazyk odvětvových analytiků se točí okolo rozdělení spotřebitelského a komerčního segmentu. Ačkoliv v obou se čas mezi jednotlivými upgrady hardwaru postupně natahuje, podniky nakonec PC nahradí novými. Ve skutečnosti bude jakýkoliv růst vycházet od společností, které budou upgradovat své vybavení při přechodu z Windows 7 na Windows 10.
Umírá spotřebitelský segment? Jsou OEM opravdu tak hloupí, že cílí na zmenšený trh, který vykazuje jen málo známek naděje na návrat k původní slávě?
„Spotřebitelé toho se svými PC dělají stále méně,“ říká Carolina Milanesi, analytička Creative Strategies. Mnoho úloh prováděných dříve na PC teď zvládnou smartphony a tablety. „Čím dříve vlastnili smartphone, tím méně toho dělají na PC.“ Není tedy divu, že spotřebitelé mají za to, že počítače, které vlastní, jim vlastně stačí.
Creative Strategies provedla počátkem roku rozhovor s 550 americkými spotřebiteli, z nichž 12 % si v roce 2015 koupilo nový počítač a 62 % přiznalo, že v nejbližších 12 měsících nemá v úmyslu kupovat nový systém. Více než čtvrtina dotázaných přiznala, že jejich PC bylo pětileté či starší. Z nich 70 % řeklo, že prostě nevidí důvod k upgradu.
Znamenají ale tato čísla, že spotřebitelský trh mizí?
„Myslím, že je trochu brzy nazývat to koncem byznysu se spotřebitelskými PC,“ řekla Milanesi. Naráží zde na novinky, které starší stroje prostě nezvládnou: virtuální (VR) a rozšířenou (AR) realitu.
Analytik Technology Business Research Ezra Gottheil byl přímější. „Spotřebitelé budou i nadále důležitou součástí trhu s PC,“ řekl.
Dlouhodobý pokles je podle Gottheila způsoben výjimečným prodlužováním životních cyklů systémů, nikoliv odmítáním PC ze strany spotřebitelů. „V posledních několika letech byl životní cyklus PC prodloužen ze tří až čtyř let na šest a více. Jakmile se přestane natahovat, prodeje budou zase na původních číslech.“
Zdroj: CIO.com