Bublina nafouklá okolo umělé inteligence musela zákonitě jednou splasknout, k čemuž došlo letos v létě. Pamětníci si možná vzpomenou na vzestup a pád dotcomů v druhé polovině 90. let a na přelomu tisíciletí. A podobný vývoj jsme zažili i v nedávné době v případě kryptoměn.
Po téměř 200% nárůstu v prvních šesti měsících roku zaznamenala společnost Nvidia, která je předním dodavatelem hardwarových technologií pro umělou inteligenci, v červenci a srpnu 20% pokles ceny akcií. To koresponduje s tím, že společnost Gartner na své nejnovější „hype křivce“ – grafu, kterým popisuje životní cyklus technologií – zařadila GenAI do období deziluze, tj. fáze propadu.
Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z CIO Business Worldu? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.
Dokonce i banka Goldman Sachs, která byla dříve umělé inteligenci příznivě nakloněna, vyjádřila obavy, zda bude návratnost řady investic do této technologie pozitivní. Takové obavy a nejistoty ohledně budoucího vývoje jsou však logické vzhledem k některým nerealistickým očekáváním spojeným s umělou inteligencí. Trocha realismu a skepse je v této fázi vývoje nové technologie zdravá. V žádném případě to však neznamená, že by se AI dostala do slepé uličky.
Pozor na odmítače
Predikovat budoucí vývoj je obecně bláhový úkol, což si uvědomoval i nositel Nobelovy ceny za fyziku Niels Bohr, který prohlásil: „Předpovídat je velmi obtížné, zejména pokud jde o budoucnost.“ To bylo obzvlášť trefné na počátku 90. let, kdy se začal rozvíjet internet.
Dokonce i průkopník internetu a spoluvynálezce standardu ethernet Robert Metcalfe pochyboval o životaschopnosti internetu, když mu v roce 1995 předpovídal dvanáctiměsíční budoucnost. O dva roky později na konferenci WWW 1997 přiznal, že se naprosto zmýlil, přičemž naplnil doslova anglické rčení o snězení svých slov, když rozmixoval výtisk své nepovedené predikce ve vodě a vypil ji.
V určité fázi vývoje nové technologie začne být její potenciální přínos zřejmý, byť budoucí směr a podoba zůstávají nejisté. V této fázi se nyní nacházíme u umělé inteligence, LLM a jejich generativních schopností, které postupně nacházejí cestu do podnikového prostředí. Na cestě se nepochybně vyskytnou další překážky, ale v současné době existuje dostatek implementací a případů použití, abychom viděli transformační potenciál AI v podnicích i ve veřejném sektoru.
Co nám říkají manažeři podniků?
Začátkem tohoto roku zveřejnila poradenská společnost BCG průzkum mezi 1 400 vedoucími pracovníky. Více než polovina z nich očekává, že umělá inteligence a generativní umělá inteligence přinesou v tomto roce úspory nákladů. Přestože ve většině podniků byla tehdy AI zatím ve fázi experimentálního zavádění, přibližně čtvrtina respondentů očekávala úspory přesahující 10 %, především díky zvýšení produktivity v oblasti provozu, zákaznických služeb a IT.
A zatímco značné procento bylo znepokojeno nedostatečným pokrokem v oblasti investic do AI ve svých podnicích, přibližně polovina to přičítala nejasným investičním prioritám a nedostatku dostupných dovedností a ucelených strategií, nikoli problémům se samotnými technologiemi AI.
Na posledním setkání ekonomů, politiků a podnikatelů v Davosu řekl generální ředitel americké společnosti KPMG Paul Knopp: „Jsme ve fázi, kdy si myslíme, že generativní umělá inteligence přejde od pilotních projektů a experimentů k implementaci a industrializaci.“ Toto tvrzení na stejné akci podpořil i generální ředitel společnosti Salesforce AI, která již zaznamenává zvýšení produktivity díky využívání nástrojů AI svými zákazníky.
Depeše z první linie
Společnost Klarna, která poskytuje finanční služby, veřejně prohlásila, že 90 % jejích zaměstnanců denně využívá umělou inteligenci, přičemž její asistent Klarna AI v prvním měsíci provozu vyřídil dvě třetiny hovorů se zákazníky, což odpovídá práci 700 agentů na plný úvazek. Společnost tvrdí, že kromě úspory nákladů Klarna AI řeší problémy přesněji, což vedlo k 25% poklesu opakovaných dotazů a k nárůstu výnosů o čtyřicet milionů dolarů.
Mnohé implementace a integrace umělé inteligence však nejsou revoluční, ale přinášejí postupná vylepšení a přidanou hodnotu k dosavadním produktům a službám. Poskytovatel grafického a prezentačního softwaru Canva například integroval umělou inteligenci Vertex od společnosti Google, aby zefektivnil svou nabídku nástrojů pro úpravu videa.
Uživatelé aplikace Canva se mohou vyhnout řadě zdlouhavých kroků při úpravách a vytvářet videa během několika sekund, nikoli minut nebo hodin. A WPP, globální gigant v oblasti marketingových služeb, integroval službu Claude AI společnosti Anthropic do svého interního marketingového systému WPP Open.
Tu využívá 114 000 zaměstnanců společnosti v síti agentur, kterým pomáhá s vymýšlením kampaní, tvorbou obsahu a interpretací složitých klientských zadání.
Umělá inteligence se stále vyvíjí
Vzhledem k tomu, že se neustále objevují nové možnosti využití a podniky začínají zjišťovat, co funguje a kde jsou úzká místa, můžeme očekávat, že se umělá inteligence bude dále šířit. S nástupem menších modelů s otevřeným zdrojovým kódem jsou přístupnější i úpravy na míru.
HP Knowledge HUB pro moderní firemní IT
NOVINKA Navštivte novou speciální on-line zónu CIO Business Worldu, kde vám ve spolupráci s HP budeme průběžně radit, jak snadno a bezpečně pracovat na cestách, jak si usnadnit život používám správných nástrojů, jak zvládnout přechod z kanceláří domů a zase nazpátek a jak se přitom chovat ekologicky.
Pomoc a inspiraci pro moderní IT najdete v našem HP Knowledge HUBu.
Repozitář umělé inteligence Hugging Face v současnosti obsahuje téměř 135 000 modelů dostupných pod licencí Apache 2.0, která umožňuje komerční využití a úpravy. Tato a další platformy pro sdílení modelů nabízejí vývojářům bohaté zdroje pro přizpůsobování a úpravy modelů pro konkrétní případy použití a pro různá odvětví.
Rostoucí využívání generování rozšířeného vyhledávání (RAG) a znalostních grafů spolu s tímto rozmachem otevřených modelů stejně jako rozhraní API od velkých dodavatelů, jako jsou OpenAI a Anthropic, nabízí podnikům cestu k bezpečnějšímu využívání jejich datových zdrojů.
Nedávné tvrzení společnosti IDC, že 90 % podnikových dat je nestrukturovaných, představuje pro firmy jedinečnou příležitost využít umělou inteligenci k využití potenciálu těchto ladem ležících zdrojů. Bezpečné a efektivní řešení – zejména v případě kritických podnikových procesů – si vyžádá čas, ale v příštích několika letech můžeme očekávat zásadní průlomy.
Ačkoli se tedy v současné době v oblasti umělé inteligence ovzduší ochlazuje, ti, kteří se připraví dnes, budou mít nejlepší předpoklady k úspěchu, až se opět oteplí.
Článek vyšel v magazínu CIO BW 5/2024. Koupit si ho spolu s dalšími zajímavými články můžete koupit třeba zde.
CIO Business World si můžete objednat i jako klasický časopis (v tištěné i v digitální podobně) Věnujeme se nejnovějším technologiím a efektivnímu řízení podnikové informatiky. Přinášíme nové ekonomické trendy a analýzy a zejména praktické informace z oblasti podnikového IT se zaměřením na obchodní a podnikatelské přínosy informačních technologií. Nabízíme možná řešení problémů spojených s podnikovým IT v období omezených rozpočtů. Naší cílovou skupinou je vyšší management ze všech odvětví ekonomiky.