;
Hlavní navigace

Sociální sítě, headhunterova zbraň

29. 7. 2011
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Zkoušeli jste někdy najít zaměstnance do své společnosti? Pokud ano, jistě jste zjistili, že to není vůbec jednoduché.

Zkoušeli jste někdy najít zaměstnance do své společnosti? Pokud ano, jistě jste zjistili, že to není vůbec jednoduché. Právě z tohoto důvodu působí na trhu práce profesionálové, kteří dokážou najít nejlepší lidi přesně podle představ svých klientů. Nezbytným nástrojem pro jejich práci jsou sociální sítě. Podívejme se tedy na moderní zbraně lovců mozků.

Trend udává Amerika

Zemí, která dlouhodobě udává trendy ve využívání sociálních sítí v personalistice, jsou USA. O situaci v zámoří vypovídá studie společnosti Jobvite, na které v roce 2010 spolupracovalo více než osm set HR specialistů. Sociální sítě jako nástroj pro nábor zaměstnanců podle průzkumu využilo nebo v blízké době plánovalo použít téměř 83?% společností. V žebříčku jednotlivých služeb vede kariérní síť LinkedIn (73 %), druhá je sociální síť Facebook (55?%) a následují Twitter (45 %), blogy (19?%) a další média.

Česko není výjimkou

Přestože český trh vykazuje určité zvláštnosti, obecně lze říci, že situace zde kopíruje americký vývoj. Čeští personalisté se stávají skutečnými headhuntery a stále více se orientují na aktivní využití sociálních sítí. Na ústupu je pasivní zveřejňování inzerátů pracovních pozic v tisku a na specializovaných portálech.

LinkedIn nástrojem číslo jedna

Globálním i lokálním lídrem je mezi headhuntery profesní sociální síť LinkedIn. Ta byla pro účely profesního networkingu přímo vytvořena a v březnu 2011 překročila hranici 100 milionů uživatelů. Pokročilé vyhledávání pomocí klíčových slov přímo vyzývá k přechodu od pasivního inzerování k aktivnímu přístupu v hledání zaměstnanců. Kvalitní profily uživatelů a jejich doplňky dokážou zcela nahradit klasické životopisy a nabízejí ucelený obrázek o zkušenostech a dovednostech potenciálního zaměstnance. Personalista může kandidáta ihned oslovit, a to vše s velmi nízkými náklady. LinkedIn navíc zvyšuje důvěryhodnost informací pomocí vzájemných doporučení osob nebo pouze jejich partikulárních znalostí a schopností.

Facebook prověří uchazečeFacebook

Facebook celosvětově sdružuje 650 milionů uživatelů, v ČR kolem tří milionů. Facebook postrádá organizovanost, možnosti vyhledávání a spolehlivost LinkedIn a uživatelé jej nechápou jako nástroj pro budování kariéry. Kolonka zaměstnání je u valné většiny profilů nevyplněna. Primárním využitím Facebooku zůstává prověření uchazeče o zaměstnání, a lze tedy doporučit řádně nastavit zabezpečení svého soukromí.

Podceňovaný Twitter

ICTS24

Američtí specialisté také hojně využívají Twitter a blogy. U nás jsou tato média neprávem podceňována. Odhadovaných 23 tisíc českých účtů totiž většině headhunterů nestojí za pozornost. Zapomínají ale na cílení svých aktivit. To je v případě Twitteru poměrně jasné – jde především o obor IT. Podobně úzká zacílení jsou pak i v blogosféře. Obě platformy tak teprve čekají na větší využití.

Kam headhunting míří

Budoucí vývoj headhuntingu bude zcela jistě ve znamení prohlubování aktivní účasti v sociálních sítích a v zavádění nástrojů usnadňujících tyto aktivity. Mezi ty patří CRM, BI řešení či různé aplikace nad sociálními médii.

Autorka pracuje jako recruitment consultant, Advanced Search Technology.