Metrik, které mohou popsat uživatelský zážitek se stránkou je více. Chrome tým společnosti Google oznámil v květnu 2020 použití jejich vybrané sady pod názvem Core Web Vitals jako základu pro obecné standardizované hodnocení. Nejde o finální návrh, ale spíše o první nástřel cesty, kterou Google hodlá jít. Core Web Vitals tak budou ještě upravovány, Google na nich bude pracovat, ale současně deklarovat určitou stabilitu – k aktualizaci by nemělo docházet častěji než jednou ročně.
Google také uvažuje o možnosti označit na stránkách vyhledávání výsledky, které splní určitou úroveň uživatelské přívětivosti, a motivovat tak uživatele, aby je při výběru upřednostnil. To by mohlo mít přímý efekt i na CTR (míru prokliku) a tedy i na návštěvnost webu.
Důsledků může být více. Třeba doposud byly pro hlavní zprávy (Top Stories) v mobilním vyhledávání uváděny pouze odkazy na AMP stránky. To by se s využitím nových signálů Core Web Vitals mělo změnit a budoucně by se mohly pro Top Stories mohly kvalifikovat i zdroje, které sice nevyužívají AMP technologie, ale splňují kromě obsahové relevance i podmínku uživatelské přívětivosti na mobilních zařízeních.
Signály pro hodnocení uživatelské přívětivosti stránek
Přehledný souhrn metrik, které se stanou součástí hodnoticích kritérií pro vyhledávání, najdete na webu pro vývojáře; současně bylo oznámeno časování: odpovídající update algoritmu bude nasazeno v květnu 2021. Máme tedy relativně dost času se chystané změny připravit.
Core Web Vitals
- LCP, Largest Contentful Paint: čas vykreslení největšího obsahového prvku. Tato metrika popisuje rychlost načítání stránky.
- FID, First Input Delay: první okamžik nečinnosti procesoru. Tato metrika popisuje interaktivitu – až od tohoto okamžiku totiž zařízení je schopno začít reagovat na interakci uživatele.
- CLS, Cumulative Layout Shift: kumulativní posun layoutu. Tato koncepčně zcela nová metrika popisuje vizuální stabilitu layoutu během vykreslování; bezrozměrná hodnota se pohybuje mezi 0 (úplná stabilita) a 1.
Další sledované vlastnosti
- optimalizace pro mobilní zařízení,
- bezpečné procházení (absence škodlivého nebo klamného obsahu),
- zabezpečení protokolem HTTPS,
- rušivé překryvné reklamní prvky (interstitials).
Každá metrika má svou vlastní sadu mezí pro semaforové hodnocení: zelená (dobré), oranžová (potřebuje zlepšení) a červená (špatné), které zachycuje níže uvedený obrázek.
Hranice hodnot metrik Core Web Vitals pro klasifikaci
[klikněte pro větší obrázek]
(zdroj: Google, web.dev)
Pokud nás zajímá jediného souhrnné hodnocení, podle metodiky Googlu je třeba použít hodnotu 75. percentilu pro sadu měření všech uživatelů (mobilních i těch na desktopech). O celkovém hodnocení jedné konkrétní stránky pak rozhoduje nejhorší z metrik.
Zjištění hodnot Core Web Vitals
Google již aktualizoval své vývojářské nástroje tak, aby zahrnovaly nové metriky, například:
Google Search Console
V části „Core Web Vitals" je už možné vidět časové reporty ukazující, kolik stránek webu splňuje či nesplňuje jednotlivé metriky. Na rozdíl od ostatních nástrojů ukazuje Google Search Console i historická data a poskytuje celkový přehled situaci na webu, i když nemusi pokrýt všechny stránky. Zaměřit je potřeba se především na špatné výsledky (červené).
Příklad přehledu hodnocení stránek pomocí Core Web Vitals
v Search Console
PageSpeed Insights
Tento nástroj pro rychlé jednorázové měření zobrazuje dva typy údajů. Jednak to jsou data z měření reálných uživatelů (tzv. „Data pole"); ta jsou k dispozici z údajů Chrome User Experience Report (CrUX), ale jen pro stránky s dostatečným počtem návštěv. Pro všechny stránky jsou pak k dispozici „Laboratorní data"; zde ovšem z parametrů Core Web Vitals chybí údaj FID, který je možné změřit jen v reálném provozu. Pokud data uživatelů nejsou k dispozici, jako náhradu pro hodnocení interaktivity metriku TBT (Total Blocking Time), která je rovněž měřítkem doby, po kterou bylo hlavní vlákno prohlížeče neschopné reagovat na vstupy uživatele (díky provádění dlouhých úloh v JavaScriptu).
Příklad zobrazení hodnot metrik Core Web Vitals
v nástroji PageSpeed Insights
[klikněte pro větší obrázek]
Rozšíření pro Chrome „Web Vitals"
Rozšíření umožňuje jednoduše ukázat všechny tři hodnoty pro danou stránku během procházení webu.
Závěr
Nejde sice o žádnou revoluci, nicméně je to opět přitvrzení dosavadní politiky Googlu. Po nasazení nových algoritmů sice stále zůstane obsah jako hlavní kritérium pro výběr výsledků, ale uživatelská přívětivost opět získá na důležitosti a může přinést konkurenční výhodu. V každém případě se parametrům Core Web Vitals vyplatí věnovat, zlepšení těchto metrik totiž nepředpokládá automaticky podstatné náklady na technická řešení, často stačí efektivní využití know-how.
Čtěte také v sérii „SEO v roce 2021“:
» Jak na Google „passage indexing/ranking"
Zajímají vás informační technologie a chcete získat nadhled?
Odebírejte náš Newsletter, který posíláme zpravidla dvakrát do měsíce a který obsahuje výběr unikátních článků nejen našich autorů, ale také ze sítě mezinárodního vydavatelství IDG.
» Přihlaste se zdarma! [Odběr můžete kdykoli zrušit]