Výsledky výzkumu gemiusAudience, které dokazují růst penetrace internetu na jednotlivých trzích střední a východní Evropy a zvýšení výdajů na on-line reklamu, jsou pro zadavatele reklamy znamením rostoucího potenciálu tohoto regionu. Tento potenciál je navíc posílen díky stabilní pozici sociálních sítí v jednotlivých zemích.
Region střední a východní Evropy, jehož rozvoj byl v minulosti omezen překážkami ekonomického a technologického rázu, může nyní dokázat svůj potenciál v oblasti internetového trhu. I když tyto trhy nedosáhly ještě takové úrovně, jako západní státy, jejich výhodou je nepochybně rychlý růst a rostoucí míra penetrace internetu. Kromě toho tento region může nabídnout konkurenceschopné ceny a nová řešení. Důvodem rostoucího zájmu o potenciál tohoto regionu může být stoupající penetrace internetu v letech 2006 - 2009.
V pěti zemích z regionu CEE (střední a východní Evropy) byla zjištěna více než padesátiprocentní úroveň penetrace internetu. Ve většině případů vykazují státy střední a východní Evropy rostoucí trend penetrace internetu. Méně vyspělé trhy se vyvíjejí velmi rychle, například Ukrajina, která má nejnižší úroveň penetrace internetu, vykazuje zároveň nejvyšší růst počtu internetových uživatelů v letech 2006-2009 (84 procent).
Dalším ukazatelem, který může sloužit jako důkaz rostoucího potenciálu internetových trhů střední a východní Evropy, je průměrný růst nákladů na online reklamu. Pokud porovnáme výsledky regionu CEE se zeměmi západní Evropy, můžeme si povšimnout, jak dynamický je tento vývoj: v období 2007-2008 se růst výdajů na online reklamu zvýšil o 52 procent, což je dvakrát více než v západních evropských státech ve stejném období.
Výrazně nižší růst trhů zemí západní Evropy je pravděpodobně způsobený vysokou úrovní rozvoje těchto trhů a jejich nasycením. Oproti tomu, v regionu CEE, kde jsou trhy méně vyspělé, nárůst objemu a investic do online reklamy je velmi výrazný a dokazuje rostoucí potenciál těchto států.
Jak bylo zmíněno výše, nejen rostoucí penetrace internetu či výdaje na internetovou reklamu svědčí o současném potenciálu trhů ve střední a východní Evropě. Lokální internetové značky, založené a budované v těchto zemích, soupeřily s globálními giganty, názorným příkladem jsou sociální sítě. Zajímavé je sledovat jak v těchto státech místní projekty a řešení odolaly expanzi subjektů, jako například Facebook. Specifika internetových trhů v těchto zemích představují nové oblasti, na které se mohou zaměřit zadavatelé reklamy a případně další zainteresované subjekty.
Nejpopulárnější sociální sítě – Maďarsko, Polsko, Rusko, Lotyšsko
Země |
Název |
Počet uživatelů (real users) |
Zásah (reach) |
Pozice v žebříčku, na základě počtu zobrazení stránek |
Maďarsko |
iwiw.hu |
2 735 340 |
65.66% |
1 |
Polsko |
nasza-klasa.pl |
10 894 626
|
63.29%
|
1 |
Rusko |
vkontakte.ru |
22 656 212 |
56.74% |
1 |
Lotyšsko |
draugiem.lv
|
711 240
|
59.89%
|
1 |
Zdroj: gemiusAudience, prosinec 2009
Výzkum gemiusAudience byl hlavním zdrojem informací pro přípravu raportu „Do you CEE? Interactive Overview of Central and Eastern Europe Markets 2009” společností IAB a Gemius, který naleznete ke stažení na stránce třetího ročníku konference Internet CEE www.internetcee.com.