CIO Business World: V jakém stadiu je v ČR využívání mobilního přístupu k firemním aplikacím a k aplikacím, které umožňuji vnitrofiremní komunikaci?
Roman Mackovčák: Naši zákazníci mají dobrou představu o způsobu využití mobilních technologií pro interní účely, ať už je to podpora prodeje, nebo zlepšení efektivity interních procesů. Velká část jich už začala s implementací své vize a začínají využívat mobilní technologie jako konkurenční výhody.
Jaký je Váš odhad ohledně podílu lidí v Česku, kteří alespoň částečně pracující mobilně, či v režimu home office? Má podle Vás tento způsob práce pozitivní vliv na produktivitu?
Přesná čísla neznám, ale u nás je ten trend zřejmý. Jsme mobilní firma a máme tak nastavena i naše pravidla, procesy a infrastrukturu pro home office. Více než 50% našich zaměstnanců home office aktivně využívá s pozitivním dopadem na produktivitu. Věřím, že to může fungovat i jinde. Je však potřeba počítat s tím, že home office má dopad na celkové fungování firmy a její procesy.
Mobilita je často založena na využívání vlastních zařízení zaměstnanců (BYOD). Jaký je u vašich klientů podíl pracovníků s mobilním přístupem. Kolik z nich pracuje s vlastním zařízením? Může různorodost koncových mobilních zařízení přinášet pro vás jako IT dodavatele komplikace? Jak tyto komplikace překonáváte?
U svých zákazníku cítíme potřebu řešit problematiku BYOD komplexně. Řešení musí pokrývat procesy, pracovní postupy, infrastrukturu, bezpečnost atd. Pro nás, jako dodavatele mobilních systémů, to komplikace rozhodně není.
Jak se vaši zákazníci vyrovnávají se změnou procesů, které přináší nový mobilní způsob práce? V čem spočívají největší přínosy a nejzásadnější úskalí?
Interní mobilní systémy se nasazují, protože mají schopnost vydělat peníze, ušetřit peníze nebo zlepšit kvalitu služeb. Úspěch jakéhokoliv systému nejvíce ovlivňují budoucí uživatelé. Je proto důležité, aby systém nasazoval tým, který má s mobilními technologiemi zkušenosti. Design systému (myšleno způsob fungování, ne grafický design) a UI/UX jsou snad ještě více důležité než v App Storech – špatná implementace má totiž přímý vliv na profitabilitu firmy.
Zatímco pro desktopové uživatele se často pro přístup k informačním systémům používá jako univerzální rozhraní web, pro mobilní uživatele se často využívají specializované jednoúčelové aplikace. Mají vaši zákazníci požadavky na vývoj takových mobilních aplikací buď pro komunikaci se svými zákazníky, nebo pro zaměstnance, kteří potřebují přístup k firemním aplikacím a datům? Můžete uvést konkrétní příklady?
První aplikaci pro interní použití jsme vyvinuli někdy v roce 2010, tehdy ještě pro Symbian. Byla to aplikace pro přístup do CRM – jak jinak. Další vlaštovkou byl konfigurátor auta pro první Samsung Galaxy Tab 10.1. Bylo to ješte před uvedením tabletu na trh. Pamatuji si, že nám ho posílali přímo z Centrály v Korei. Obě aplikace měli společného jmenovatele. Lepší služba zákazníkovi. Od té doby se technologie hodně změnily, ale princip zůstává: Zlepšit služby, víc vydělat, víc ušetřit. Platí, že mobilita představuje potenciál pro zcela nové přístupy k byznysu. S její pomocí lze významně inovovat obchodní model celé organizace.
Stále předpokládáme, že státní správa a instituce jsou konzervativnější než firemní segment. Platí to také v případě v zavádění podpory pro pracovní mobilitu, či práci na dálku? Zaznamenali jste nějaké výjimky?
Státní správa i firemní segment jsou z pohledu mobilních potřeb značně nehomogenní skupiny organizací. Potřeba mobility pro obchodní inspekci je větší než pro válcovnu plechu. Taková policie je mobilní už dávno, jen používá jiné technologie. Není důležité z jakého segmentu zákazník je, ale jak dokáže využít možnosti, které mobilní technologie přináší.
Jaké nové bezpečnostní výzvy přináší zavádění mobility ve firmách? Obávají se vaši zákazníci snazšího špehování (cizími) vládními agenturami, ztráty dat, prozrazení firemního know-how konkurenci? Přijímají podle vás adekvátní opatření?
Všichni naši klienti řeší bezpečnost velmi pečlivě. Naše systémy pravidelně prochází penetračními testy a bezpečnostními audity. Mobilní aplikace potřebují ke svému fungování přístup k interním systémům organizace. Abychom to zajistili, bylo potřeba vyvinout nové integrační patterny a postupy pro vytvoření „mobilního API“ na straně organizace. Dle našich zkušeností je ochrana takového API a end-to-end pojetí bezpečnosti klíčovým faktorem pro ochranu mobilního systému.
Zdá se, že rozvoj 4G sítí vzali mobilní operátoři mnohem vážněji, než u předchozí generace 3G sítí. Mají firmy důvěru v to, že se konektivita jejich mobilních uživatelů se zlepší a vede to k vyššímu zájmu o mobilní řešení? Pozorujete již zájem vašich zákazníků o řešení, která by byla přímo závislá na rychlých LTE sítích?
Rozhodně ano. ŠKODA Auto je aktivní v oblasti car connectivity a ta je bez stabilního a rychlého internetu poloviční. Rovněž pracujeme například na streamování videa pro Seznam a samotné telefonní operátory.