;

Proč tolik IT projektů zkrachuje?

21. 5. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: © auremar - Fotolia.com
Podle nedávné studie zkrachoval v posledních 12 měsících některý z IT projektů v 50 procentech společností. Lídři firem, kteří z toho obviňují IT oddělení, si však často neuvědomují reálné problémy projektového managementu.

Padesát procent organizací v posledním roce zažilo krach IT projektu. Vyplývá to z průzkumu společnosti Innotas, dodavatele nástrojů pro správu cloudového portfolia. Hlavním důvodem byl podle 74 procent respondentů nedostatek zdrojů nutných pro naplnění požadavků projektu.

Kam zmizeli všichni projektoví manažeři? Trpí snad IT odvětví nedostatkem zaměstnanců s těmito schopnostmi? „Ne tak úplně,“ říká Shravan Goli, prezident Dice.com (portál s pracovními příležitostmi v oblasti technologií). Jak nabídka projektových manažerů, tak i poptávka po nich jsou poměrně stálé. „Změnila se ale kvalitativní stránka,“ říká Goli. Spolu s tím, jak se role projektových manažerů vyvíjí, očekává se od nich, že na sebe vezmou mimo základní rozsah řízení každého z IT projektů i další zodpovědnosti. „Základním popisem práce projektového manažera zůstávají řízení a monitoring rozsahu projektu, komunikace mezi jednotlivými zájmovými skupinami a motivace týmů k řešení dodávky,“ říká. „Příchod agilních metodik vývoje však znamená, že na sebe projektoví manažeři musejí brát také roli ve vedení vývoje.“

U společností, které přijmou tuto metodiku, bývá často vnímána zvýšená potřeba toho, aby projektoví manažeři řídili dodávku zvyšujícího se počtu softwarových technologických řešení a aplikací. Avšak namísto toho, aby firmy najaly další zaměstnance a obstaraly potřebné zdroje, delegují tyto role na své dosavadní projektové manažery, podotýká Goli. „Projektoví manažeři pak neřeší jen samotný projekt, ale stávají se i jeho supervizory,“ říká výkonný ředitel Innotas Kevin Kern. „Řídí dodávku řešení, nasazování aplikace, ale také softwarové vývojáře. Na projektové manažery je tak rázem kladeno tolik zodpovědnosti, že se popis jejich práce stává nejasným,“ říká Kern.

IT není problémem

Nedostatek zdrojů by mohl být jedním z důvodů, proč mnoho projektů krachuje, říká Kern, nicméně existuje také velice častý postoj, že IT je problémem, ne řešením.

Jak se organizace stále více zaměřují na aplikace, počet IT projektů se zvyšuje a IT oddělení mají podle Kerna problémy říci „ne“ – a to kvůli riziku, že budou vnímána ne jako hodnotný partner pro byznys, ale jako drahé centrum nákladů. „Přesunuli jsme se z éry hardwaru a operačních systémů o něco dále, vše je dnes o aplikacích. Nikdo na straně firmy se nezabývá tím, jak jsou dodávána řešení, zajímají se pouze o hodnotu aplikací,“ říká Kern. Tento posun klade na IT oddělení zvyšující se tlak na dodávku hodnotných aplikací, a to i když jsou zcela zahlceni, mají málo zaměstnanců a neexistuje způsob, jak jednotlivé projekty prioritizovat, říká Kern. A protože je IT mnoha manažery firem vnímáno spíše jako centrum nákladů než jako přidaná hodnota pro byznys, může být těžké projekty odmítat.

Počátky tohoto pohledu na IT jakožto centrum nákladů lze zpětně vysledovat až do konce „dot-com“ boomu na přelomu tisíciletí a jeho následků, kdy dříve rozsáhlá IT oddělení dostala osekané rozpočty a počty jejich zaměstnanců byly výrazně sníženy, říká Kern. Přestože se hodnota IT v dodávkách řešení a aplikací bezesporu zvýšila, vnímání IT ze strany top managementu, tedy jakožto centra nákladů, se nezměnilo.

ICTS24

„Osekávání výdajů si vybírá svou daň, a to zejména tehdy, pokud jde o primární úkol v oblasti řízení IT. Ve světle průzkumu Innotas je totiž zřejmé, že skutečně máme mnoho krachujících projektů, ale velmi často jen proto, že jich je rozpracováno příliš mnoho najednou a neexistuje dostatek projektových manažerů a dalších zdrojů pro jejich zdárné dokončení,“ říká Kern.

Čtěte také:
→ Jedno z důležitých rozcestí na cestě k úspěšnému projektu
Běžnou komplikací u dohody o rozsahu projektu je, že k ní často dochází v situaci, kdy má klient jen velmi mlhavou představu o tom, co potřebuje a chce.
→ IT služby v ČR: Protichůdná očekávání uživatelů a dodavatelů
České republice patří v regionu střední a východní Evropy z hlediska velikosti trhu IT služeb třetí místo za Ruskem a Polskem. Kromě dodávek hardwaru a softwaru jde o nejvýznamnější složku celkového byznysu informačních technologií. Počátkem letošního roku se společnost IDC zajímala o očekávání tuzemských uživatelů i dodavatelů IT služeb.