Výše uvedené je hlavní myšlenkou souborného stanoviska nadace ECDL Foundation, vydaného v říjnu 2015 v Evropském parlamentu v rámci akce pořádané místopředsedkyní Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů Evropského parlamentu Catherine Stihler.
Dokument s názvem „Informatika a Digitální gramotnost - Výzva k vyváženému přístupu“ zkoumá způsob výuky digitálních dovedností ve školách v různých zemí Evropy a vyzývá k vyváženému přístupu tak, aby byly vyučovány nejen základy programování, ale také praktické digitální dovednosti na úrovni digitální gramotnosti. Damien O´Sullivan, CEO ECDL Foundation uvádí: „Potřebujeme takový přístup k výuce ve školách, který zajistí každému studentovi, aby se stal nejméně digitálně gramotným. Potřebujeme také, aby měli studenti možnost seznámit se s takovými oblastmi, jako je kódování, resp. programování, což prohloubí jejich pochopení digitálních technologií. Některým studentům otevře tento přístup snadnější cestu k další kariéře v oblasti ICT (stanou se IT specialisty). Ostatní studenty připraví tento přístup na trh práce, kde budou ICT používat jako pracovní nástroj. V Evropě se objevuje příliš velká volnost v přístupu ke vzdělávání. Zatímco některým studentům je poskytováno kvalitní vzdělávání v různých oblastech ICT, jiní studenti tyto možnosti nemají. Náš dokument důrazně vyzývá k jednotnému přístupu, který zajistí, že jak informatika, tak digitální gramotnost budou vyučovány jako významné oblasti digitálních dovedností.“
Dokument byl vydán při příležitosti akce „e-Skills at School“ konané v Evropském parlamentu. Catherine Stihler, členka evropského parlamentu, ambasadorka kampaně „e-skills for Jobs“ dodala: „Digitální dovednosti a odborná příprava v oblasti ICT jsou nezbytné pro uplatnění na trhu práce. 90% pracovních míst vyžaduje nějakou úroveň digitálních dovedností, z čehož vyplývá potřeba digitálně připravené pracovní síly. Poskytnutí odpovídajícího vzdělání a odborné přípravy dětem od nejútlejšího možného věku je klíčové pro vytvoření konkurenceschopné Evropy. Je skvělé, že ECDL Foundation hledá a objevuje cesty, jak tohoto dosáhnout.“
Dokument „Informatika a Digitální gramotnost“ a již dříve vydaný dokument zaměřený na mylnou představu o „digitálně domorodé“ generaci, přispívají k rozsáhlému působení ECDL Foundation na poli digitální gramotnosti a digitálního vzdělávání. Tyto dokumenty mají za úkol podpořit naši snahu zvýšit digitální gramotnost ve světě a pomoci vybavit občany dovednostmi, které jim pomohou uplatnit se v digitálním světě.
Bez ohledu ovšem na výše uvedené, programování má své místo i v paletě digitálních dovedností. Podtvrdit to mohu ze své vlastní IT zkušenosti, znalost programovacích jazyků jako jsou SQL, PHP nebo JavaScript/jQuery mi značně pomohla i tam, kde se programování formálně nevyžaduje - při návrhu informační architektury, SEO nebo UX.
Čtěte také:
→ Cloud přináší nové, donedávna nepředstavitelné možnosti
Původním motivem pro vznik cloudových služeb byla úspora a zpřístupnění složitých technologií širokému spektru zákazníků. Dnes se už zřetelně ukazuje, že cloud má daleko větší pozitivní dopad na celkový výkon firem, než se původně předpokládalo.
Zaujal vás tento článek?
Zaregistrujte se k odběru našeho e-mailového newsletteru. Každý týden tak pohodlně získáte přehled o důležitých událostech v IT branži.
Ovšem názory na věc mohou být i jiné - čtěte také:
→ Mládež by se měla učit programovat. Pro jejich zaměstnání může být nezbytné
Pryč jsou doby, kdy programování patřilo pouze mezi znalosti IT odborníků. Učit by se ho nově měl každý, i děti základních škol. Bez těchto dovedností se totiž na pracovním trhu v budoucnu uchytí jen stěží, tvrdí IT experti. V České republice je výuka informatiky na základních školách zatím na bodu mrazu...
→ Jak motivovat kreativce? Netradičním pracovním prostředím
Firmy se už snažily o lecjaké pracovní prostředí – realizovaly kanceláře připomínající herny, kavárny nebo tělocvičny. Te přichází nový koncept, kterým se snaží motivovat stávající i nové zaměstnance: flexibilní pracovní prostory na bázi co-workingu...
Zdroj: Informatika a Digitální gramotnost - Výzva k vyváženému přístupu