Musíme přiznat, že jakkoliv nás řada novinek od Citrixu na letošní Synergy nadchla, při předvádění pracovního prostředí uvnitř Facebooku nám bylo poněkud úzko. Facebook považujeme, a nejsme myslím sami, za jednoznačně soukromé prostředí - jistě, můžete tu psát o své práci, nicméně jsou to vždy informace určené užšímu okruhu známých (záměrně nepoužíváme označení přátel), nikoliv zaměstnavateli nebo zákazníkům.
Myšlenku přeměnit Facebook v pracovní prostředí tak považujeme už v samotném zárodku za zcestnou či přímo vadnou. Snad v případě lidí, kteří používají sociální sítě coby hlavní pracovní nástroj (v PR a marketingu to není zcela neobvyklé), tomu může být jinak, jenže pak by bylo na místě, aby byl Facebook nefungoval jen jako televizní HTML 5 obrazovka na váš firemní desktop, ale aby byla nabídnuta skutečná možnost jeho integrace - což by ale pochopitelně přineslo řadu, zejména bezpečnostních, rizik a otazníků.
Na místě je tedy otázka: je Citrix Receiver pro Facebook skutečně cestou vpřed, nebo jen poněkud švihlým úkazem firemní anální speleologie pro facebookovou generaci? V redakci bychom tipovali spíše to druhé. Jenže integrovat pracovní plochu virtualizovaného počítače do prostředí sociální sítě ještě automaticky neznamená výhru nad feonoménem Social Networkingu, jak bývá prodlívání na sociálních sítích v pracovní době vtipně označováno - chat s "kamarády" a závody v "lajkování" jsou totiž jen záložku či dvě daleko, stejně jako klasický přístup ke vzdálené ploše přímo z prohlížeče. Klíčem k úspěšnému zapojení sociálních notworkerů tak není nacpat jim desktop do Facebooku, ale nastavit fungující pravidla vyhodnocování skutečné pracovní výkonnosti a odměňování.