CIO Business World: Jak vnímáte vývoj poptávky malých a středně velkých firem (SMB) v otázce ERP systémů, či účetních systémů v posledním roce? Roste, stagnuje, či zůstává zhruba stejná?
Jana Benáková: Dle mých zkušeností s prodejem systému pro řízení lidských zdrojů OKbase ve společnosti OKsystem poptávka roste. Firmy se snaží nahradit více systémů (personální, mzdový, popř. docházkový) v jeden HR systém. Větší firmy očekávají od nového systému širší funkcionalitu, různé přístupy nebo flexibilitu dodavatele na dovývoj potřebných funkcionalit. Malé a střední firmy začínají pro tyto systémy využívat i službu SaaS nebo hosting.
Co nejvíce determinuje poptávku v této oblasti?
Požadavky na jednotný systém, bezpečnost, jednoduché/ituitivní ovládání, flexibilitu dodavatele na dovývoj potřebných funkcionalit,…
Klesají tržby Vaší společnosti z ERP dodávek (či údržby ERP systémů) ze segmentu středních a malých firem?
Ne, ba naopak. Systém OKbase neustále zlepšujeme a reflektujeme požadavky na funkcionalitu od zákazníků. Pomáhá i to, že nabízíme různé modely pořízení systému od klasického nákupu, přes hosting, až po Saas. Samozřejmostí je i naše nabídka outsourcingu mezd.
Uvědomují si majitelé (či manažeři) firem do 250 zaměstnanců roli funkčního a spolehlivého ERP softwaru?
Víceméně ano. Máme v portfoliu zákazníků mimo velké firmy, také malé a střední firmy s jasnými požadavky na funkcionalitu, spolehlivost a bezpečnost systému. Požadavky zákazníků jsou sice někdy specifické, ale obecně se dá říci, že funkčnost a spolehlivost jsou na prvním místě.
Z jakých systémů nejčastěji migrují „prvoinstanční“ zákazníci z SMB sektoru na ERP?
Pokud hovoříme o menších firmách, nejčastěji importujeme data z excelu. U větších zákazníků je to různé.
Jaké nové požadavky na funkčnost, vybavení či způsoby ovládání si žádají stávající nebo potenciální zákazníci z oblasti SMB?
Požadavky jsou hlavně na jednotnost systému, schvalovací workflow, možnosti importů a exportů,… Poslední dobou hodně zákazníků poptává řešení přístupu k personálně-mzdovému systému přes mobilní telefon/tablet. Hodně požadavků je i na webového klienta/portál. Novinkou jsou i požadavky na mobilní terminál pro sběr docházkových dat.
Rostou požadavky manažerů firem z SMB na vzdálený přístup k jejich ERP softwaru, ev. možnost využívat ERP přes mobilní zařízení?
Ano, určitě. My tyto požadavky díky našemu systému OKbase jsme schopni naplnit. Nabízíme vzdálený přístup přes webového klienta, mobilní telefon/tablet. Nově nabízíme i mobilní terminál pro sběr docházkových dat.
Evidujete poptávku firem z tohoto segmentu trhu po aplikacích v rámci ERP?
Pokud máte na mysli mobilní aplikace, tak ano. I toto je naše firma schopna nabídnout. Vyvíjíme mobilní aplikace pro firmy nejen na zakázku, ale také máme mobilní aplikaci, která je součástí docházkového modulu OKbase.
Jak se zákazníci z oblasti SMB zajímají o bezpečnost dat a rizika úniku informací (ve srovnání s „velkými klienty“?
Myslím, že to není otázka velikosti firmy. I menší firma řeší tuto problematiku. Bezpečnost dat a riziko úniku informací řeší všichni. Každé firmě záleží, aby systém byl bezpečný a nikdo se k tak citlivým datům jako jsou osobní pdaje a mzdy nikdo nedostal, ani v rámci firmy. Jsou i firmy, které si právě z těchto důvodů pořídí systém ve formě SaaS nebo hostingu, aby nikdo (tedy ani IT) nemělo možnost se na tato data podívat.
Čtěte také:
→ Je při výběru ERP systému důležitý modul CRM?
CRM moduly obyčejně využívají obchodníci, jejich šéfové a lidé z marketingu k ukládání a poskytování informací o obchodních partnerech.
→ Business process management jako součást ERP
Klíčovým prvkem podnikového informačního systému je ERP systém. Jak se ERP systémy neustále vyvíjejí, zahrnují v sobě i funkcionalitu dříve samostatných specializovaných software řešení.