Obliba internetového prohlížeče Mozilla Firefox pokračuje v sestupu již čtvrtý měsíc a blíží se kritické hranici 10% uživatelů. Podle výsledků analytické společnosti Net Applications podíl Firefoxu na trhu v říjnu dosáhl 11,3%, tedy o dvě desetiny procenta méně než v předchozím měsíci.
Říjnová hodnota je nejnižší od srpna 2006, kdy byl prohlížeč na trhu méně než dva roky a teprve začal ohrožovat Internet Explorer, který v té době měl 83% podíl na trhu.
Před devíti měsíci se Firefox ocitl na podobné sestupné trajektorii, kdy hrozilo, že se zařadí mezi okrajové prohlížeče jako Apple Safari (5%) a Opera (1,3%). Firefox se však vzpamatoval a dosáhl po čtvrt roce opět 12 %, než začal další postupný propad.
Během uplynulých čtyř měsíců Firefox ztratil 0,8% podílu na trhu a 7% svého absolutního počtu uživatelů. Čísla se nemusí zdát vysoká, avšak z dlouhodobého hlediska jsou takové ztráty neudržitelné.
Mozilla a její Firefox mají nelehkou situaci. Desktopový prohlížeč neustále ztrácí podíl a mobilní projekty včetně Firefoxu pro Android a operačního systému Firefox OS pro low-endové chytré telefony nedokáží rozdíly kompenzovat – mobilní verzi prohlížeče v říjnu používalo pouhých 0,75% uživatelů.
Vývojáři pracují na verzi prohlížeče Firefox pro iOS a plánují jej předběžně představit do konce roku. Velký vliv na výsledky Mozilly to ale s největší pravděpodobností mít nebude, protože Apple nedovolí, aby jakýkoli prohlížeč pro iPhone překonal výkonem jeho vlastní Safari.
Mozilla má v konkurenčním souboji značnou nevýhodu. Na rozdíl od svých rivalů – společností Microsoft a Apple – musí usilovat o získání přízně uživatelů bez výhody v podobě operačního systému, který by její prohlížeč zviditelňoval na stovkách milionů zařízení.
Konec Firefoxu byl předpovídán již vícekrát, ale prohlížeč pokaždé přežil a mnohdy i vzkvétal. Příštích několik měsíců bude kritických – bude-li dále ztrácet podíl na trhu, propad se stane nevratným a Firefox už nikdy nepřekročí 10%.