;

Před Vánoci se nejvíce dařilo e-shopům s výpočetní technikou

19. 1. 2009
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Předvánoční nákupy prostřednictvím internetových obchodů zaznamenaly svůj vrchol v 50. týdnu roku 2008. Největší růst zájmu se týkal obchodů s výpočetní a GSM technikou.

Zájem o nakupování přes internet je v předvánočním období v Česku rok od roku vyšší. Největší nárůst zájmu v tomto období loňského roku zaznamenaly internetové obchody prodávající výpočetní a GSM techniku následované e-shopy s elektronikou a domácími spotřebiči. Statistiku návštěvnosti v jednotlivých kategoriích e-shopů zveřejnila profesionální služba pro monitoring návštěvnosti internetových stránek NAVRCHOLU.cz.

Pozvolný růst návštěvnosti internetových obchodů byl patrný již od 47. týdne roku 2008, tedy od konce listopadu. Vrchol zájmu pak většina sledovaných prodejců zaznamenala přibližně dva týdny před Štědrým dnem, což odpovídá 50. týdnu roku 2008. K nejvýraznějšímu zvýšení návštěvnosti v tomto období došlo u obchodů, které se specializují na prodej výpočetní a GSM techniky. V Česku se tak pravděpodobně ruku v ruce s rostoucí popularitou e-shopů také rozšiřuje okruh zákazníků, kteří jsou ochotni zakoupit nejen nejrůznější domácí spotřebiče, ale i dražší techniku přes internet.

Počet návštěv v jednotlivých skupinách e-shopů
(období od 44. do 52. týdne roku 2008)

Prodeje-Navrcholu

Zdroj: NAVRCHOLU.cz

Výjimkou v rostoucím trendu nákupů přes internet v předvánočním období je každoročně kategorie e-shopů zaměřených na motoristické potřeby. Zájem o obchody z této skupiny tradičně kulminuje v průběhu listopadu, od začátku prosince pak již dochází k pozvolnému poklesu jejich návštěvnosti.

„Do prosincového poklesu návštěvnosti e-shopů z kategorie Auto-moto se pravděpodobně odráží zájem zákazníků o nákup zimních pneumatik přes internet. V prosinci již má zřejmě většina těch, kteří počítali s nákupem zimních pneu, přezuto a zájem o internetové obchody s tímto druhem zboží tak přirozeně klesá,“ komentuje výsledky měření Daniel Gogela, vedoucí služby NAVRCHOLU.cz.

Velmi málo se blížící vánoční svátky projevují na návštěvnosti e-shopů s potravinami a nápoji. Tato skupina obchodů si po celý rok udržuje poměrně stabilní základnu zákazníků, na jejichž chování nemají blížící se vánoční svátky prakticky žádný vliv.

ICTS24

K razantnímu poklesu zájmu o nakupování přes internet pak již tradičně dochází v průběhu 51. a 52. týdne, kdy se výrazně snižuje návštěvnost prakticky všech internetových obchodů včetně těch, které si před Vánoci vedly velmi dobře. „Tento vývoj je pochopitelný. Zákazníci, kteří se rozhodnou pro nákup vánočního dárku přes internet, tak vzhledem k běžné době expedice zboží u většiny e-shopů učiní raději s dostatečným předstihem,“ uzavírá výsledné statistiky Daniel Gogela.

Metodika:
Naměřené hodnoty reprezentují součty počtů návštěv 1 223 webů zařazených do daných kategorií. Analýza vychází průměrně z 1 miliónu návštěv za týden, které byly uskutečněny na e-shopech měřených službou NAVRCHOLU.cz. Návštěvou se rozumí sled přístupů na měřený web z jednoho prohlížeče provedených tak, že každý přístup následoval maximálně za 30 minut od přístupu předchozího. Pokud mezi dvěma přístupy uplynulo více než 30 minut, jde již o novou návštěvu. Uvedená metodika odpovídá doporučení IFABC.