Otevřené bankovnictví (Open Banking) se i nadále vyvíjí. Banky riskují nahrazení a odstranění z role prostředníka, pokud pečlivě nezvolí svou roli a zákaznický obchodní model a nezačnou používat rozhraní pro programování aplikací (API), vyplývá to z nejnovější výroční zprávy o retailovém bankovnictví (World Retail Banking Report 2017, WRBR 2017). Banky ve spolupráci s FinTech (finančně‑technologickými) společnostmi mohou určovat směr otevřeného bankovnictví a nabízet inovativní a personalizované služby, které vytvoří nové zdroje příjmů a poskytnou zákazníkům větší hodnotu. Zprávu zveřejnily společnosti Capgemini a Efma.
„FinTech společnosti získávají lepší hodnocení v oblasti pozitivních zákaznických zkušeností než tradiční banky, a banky se proto otevřeně snaží o spolupráci s FinTech. Otevřené bankovnictví nabízí bankám příležitost udržet si a rozvíjet zákaznickou základnu začleněním nových služeb třetích stran, a přizpůsobit a upravit tak produkty a služby na míru zákazníkům. Pro banky, které nepřemýšlí strategicky a neznají svou roli v otevřeném bankovnictví, existuje možnost, že budou jako prostředníci u zákazníků odstraněni,“ říká Anirban Bose, ředitel celosvětových bankovních a kapitálových trhů ve společnosti Capgemini. „Je nezbytné, aby banky začaly s transformací svého podnikání a vytvořily a upevnily svůj dlouhodobý přístup k otevřenému bankovnictví.“
API nabízí cestu k transformaci otevřeného bankovnictví
WRBR 2017 detailně popisuje, jak API nabízí cestu směrem k otevřenému bankovnictví, kde FinTech a finanční instituce spolupracují namísto konkurování ve snaze o vytvoření zákaznicky orientovaných řešení. Přestože API vyvolávají určité obavy týkající se bezpečnosti a ochrany soukromí, jedná se o klíčovou věc, aby banky mohly využít vynalézavosti FinTech společností a nemusely zásadním způsobem měnit stávající infrastrukturu.
„Nejúspěšnější banky budou využívat otevřené API pro vytváření nových příjmů, pro detailní zpětnou vazbu od zákazníků a pro zlepšení zákaznických zkušeností,“ říká Vincent Bastid, generální sekretář v organizaci Efma. „Mnoho bank v současné době používá API interně ke zlepšení toku informací mezi systémy. Ale vidíme také vizionářské banky, které vidí budoucnost v otevřeném bankovnictví a proaktivně zpřístupňují své systémy a data třetím stranám a vytváří nové zdroje příjmů.“
FinTech společnosti získávají vyšší hodnocení v oblasti zákaznické zkušenosti, klíčem bude spolupráce
FinTech společnosti podle reportu dobře rozklíčovaly, co zákazníci chtějí, což představuje hrozbu pro vztah bank se zákazníky. Velké technologické společnosti, jako Amazon, Apple a Facebook, mají na zákazníky vliv a ti pak od bank a poskytovaných zkušeností očekávají více. Proto se zákazníci přiklání k FinTech společnostem, které podle 40,3 procent zákazníků poskytují pozitivní zkušenosti, ve srovnání s 37,1 procenty zákazníků, kteří zmiňují pozitivní zkušenosti u bank. FinTech společnosti jsou nejpopulárnější v Severní Americe, kde 57,8 procent zákazníků uvádí, že nabízí pozitivní zkušenost, ve srovnání s 49,5 procenty, kteří v této souvislosti uvádí banky. Celosvětově zákazníci, kteří jsou mladí a technicky zdatní, budou s největší pravděpodobností preferovat FinTech.
API usnadňují vytváření inovativních a cenných zákaznických zkušeností, protože spojují znalosti bank a FinTech společností. Výzvy spojené s rozvojem otevřeného bankovnictví zahrnují potřebu správy a konzistentních technologických norem. Navíc banky musí určit svou roli v otevřeném bankovnictví, jak efektivně personalizovat zákaznická data a jak se připravit na nové tržní příležitosti.
Zdroj: www.worldretailbankingreport.com