;

Osm způsobů, jak odhalit (a odmítnout) špatné rady IT poradců

3. 7. 2023
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos
V IT je rad nepřeberné množství a jejich slepé dodržování může vést ke ztrátě času, peněz a reputace. Naučte se, jak rozpoznat varovné signály toho, že by konzultant mohl poskytovat zavádějící pokyny.

Vítejte ve zlatém věku odborníků. V dnešní době je těžké jít kamkoli v IT, fyzicky nebo virtuálně, aniž byste narazili na někoho, kdo nabízí IT poradenství. Problém je samozřejmě v tom, že mnozí odborníci – dokonce i ti, kteří jsou přidruženi k významným organizacím – se někdy mýlí. Nebo častěji mohou mít v některých věcech pravdu a v jiných se mýlí. Často se jedná o příliš mnoho šedé oblasti na to, abyste vydali všanc váš podnik.

Co se dozvíte v článku
  1. 1. Pozor na předem připravené rady
  2. 2. Očekávejte řešení, ne doporučení
  3. 3. Rada prostě nedává smysl
  4. 4. Rozšiřte svůj záběr a zapojte interní odborné znalosti
  5. 5. Pátrejte po objektivitě
  6. 6. Vyžádejte si cílenou radu
  7. 7. Hledejte více zdrojů
  8. 8. Zdvořile odmítněte špatnou radu
Tucet chyb při hledání zaměstnání, které byste neměli udělat Přečtěte si také:

Tucet chyb při hledání zaměstnání, které byste neměli udělat

Naučit se vyhodnocovat odborné rady je dovednost, kterou musí ovládat každý IT lídr. Přijímat rady jakéhokoli konzultanta za nominální hodnotu je riskantní a potenciálně škodlivé pro podnikání a kariéru. Než přijmete jakékoli externí poradenství ohledně jakéhokoli problému IT nebo podnikání, prohlédněte si následujících osm způsobů, jak zjistit, zda je konzultant skutečně na té správné cestě.

1. Pozor na předem připravené rady

Poradenství, které zní, jako by sjelo z montážní linky poradenství a vytvořilo univerzální informační pecku, je jistým znamením, že se poradce ve skutečnosti nesnaží porozumět vašim konkrétním výzvám a cílům. 

Aby bylo řešení pro konzultanta životaschopné, mělo by řešit jedinečné potřeby každého klienta, říká Olexander Paladiy, produktový ředitel studia softwarových produktů a poradenské firmy Railsware. „Stejně jako u obleku šitého na míru chcete doporučení, které je sešité pro vaše konkrétní potřeby.“

Kromě své naprosté zbytečnosti postrádají generalizované rady všeobecně data, vhled a zaměření potřebné k podpoře jejich doporučení. „Dobrý konzultant vždy zváží dlouhodobé důsledky,“ říká Paladiy, který také nabádá vedoucí IT oddělení, aby si dávali pozor na poradce, kteří upřednostňují nátlakové přesvědčování před kolaborativním brainstormingem. 

Vlastimil Chramosta (Thein Digital): Záleží nám na zákaznících i našich zaměstnancích Přečtěte si také:

Vlastimil Chramosta (Thein Digital): Záleží nám na zákaznících i našich zaměstnancích

„Chcete radu od týmu, který dokáže se dokáže dostatečně angažovat na to, aby zpochybnil vaše nápady nebo navrhl alternativní cesty.“

2. Očekávejte řešení, ne doporučení

Doporučení jsou skvělá, ale automaticky se nepromění v řešení. „Většina dialogu s konzultantem by vám měla zopakovat problém, který řeší,“ radí Bill Carslay, senior viceprezident a generální manažer profesionálních služeb ve firmě Rimini Street poskytující služby podpory IT. „Výsledné řešení by mělo přímo souviset s problémem, jak je definován ve vašich podmínkách, a mělo by následovat kroky a fáze, které je vaše organizace ochotna přijmout.“

Když se konzultant chopí běžné IT výzvy a rychle popíše, jak ji vyřeší, je pravděpodobné, že řešení nebude plně řešit velmi specifický problém, kterému může organizace čelit. „Mějte na paměti, že jedna velikost nevyhovuje všem, a hledejte doporučení, která odpovídají parametrům, jež jste nastavili, nebo je rozšiřují,“ navrhuje Carslay.

Listujeme novým CIO Business Worldem 3/23 Přečtěte si také:

Listujeme novým CIO Business Worldem 3/23

Mějte na paměti také to, že špatná rozhodnutí založená na špatných radách nevyhnutelně povedou ke ztrátě času. Náklady na neřešení problému, stejně jako ztráta energie a soustředění budou mít přímý dopad na zúčastněné týmy, varuje Carslay. „Budou se muset zotavit a zároveň musí být poskytnuto správné řešení.“

3. Rada prostě nedává smysl

Když rada postrádá logické zdůvodnění, odporuje datům nebo nezvažuje dlouhodobé důsledky, je pravděpodobně špatná. „Kritická mysl a přísné hodnocení vám pomohou odlišit dobré od špatného,“ říká Edward Kring, viceprezident inženýrství společnosti Invozone.com pro vývoj softwaru.