;

Oraclu se propadl zisk o 24% díky přechodu firem na cloud, Larry Ellison ale věří, že jde o pozitivní trend

19. 6. 2015
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: © alphaspirit - Fotolia.com
Oracle poprvé po více než dvou letech zaznamenal celkový pokles zisku, a to poměrně výrazný - zákazníci sice více utrácí za jeho cloudové služby, ale méně za software provozovaný ve vlastních datových centrech. Šéf firmy Larry Ellison tento vývoj hodnotí jako pozitivní z dlouhodobého hlediska.

Společnost Oracle V uplynulém čtvrtletí vykázala čistý zisk ve výši 2,8 miliardy USD, což představuje 24% meziroční propad. Akcie firmy okamžitě ztratily 7%. Cloudový byznys Oraclu se sice rozvíjí slibně – výnosy z prodeje softwaru jako služby vzrostly o 29 % – avšak tvoří pouze malou část celkového obratu, který ve čtvrtletí, které končilo 31. květnem, dosáhl 10,7 miliardy dolarů.

Prodej nových softwarových licencí, který představuje přibližně třetinu celkových výnosů, poklesl v uplynulém čtvrtletí meziročně o 17 %, i když se jednalo o závěr účetního roku, kdy se obchodní týmy maximálně snaží dohnat výsledky. Výsledky u obnovy licencí a podpory byly pozitivnější, avšak kvůli silnému dolaru celkově stagnovaly.

Generální ředitel společnosti Oracle, Larry Ellison, tvrdí, že cloud je pro Oracle velmi lukrativní oblast podnikání, avšak že bude určitou dobu trvat, než se začne vyplácet. Přesun zájmu zákazníků od lokálního softwaru ke cloudovému je podle něj pozitivní, protože z něj Oracle nakonec bude těžit více. Marže z prodeje cloudových služeb jsou podle Ellisona srovnatelné s maržemi z prodeje softwarových licencí a podpory.

bitcoin_skoleni

Uvedl i příklad: pokud zákazník nakoupí softwarové licence za 1 milion dolarů, Oracle okamžitě získá milion dolarů a během následujících deseti let další 3 miliony na poplatcích za údržbu a podporu.

U cloudových služeb je situace odlišná – pokud si zákazník objedná služby za 1 milion dolarů, Oracle sice v daný okamžik nic neinkasuje, ale teoreticky bude po dalších deset let získávat 1 milion dolarů ročně. Prodej cloudových služeb má proto krátkodobý dopad na ziskovost firmy, protože Oracle sice v době uzavření prodeje nic neinkasuje, ale musí uhradit provize a další náklady.