„Stará bitva mezi SAP a Oraclem se dostala do stadia remízy,“ říká analytik Frank Scavo, prezident konzultační společnosti Strativa. „Dnes reálně bojují spíše staří proti novým. A podle všeho noví vyhrávají.“ Novější ERP společnosti sice nedosahují tak velkých tržeb jako SAP a Oracle, nicméně rostou mnohem rychleji.
Analytik China Martens z Forrester Research říká, že aby toho nebylo málo, vzniká mezi zákazníky nový typ debaty: „Zůstanu u produktu, který mám nasazen dlouhodobě, ale s nímž nejsem zcela spokojený, nebo se raději strategicky přesunu jinam?“
Zkušenost vs. flexibilita
Produkty SAP a Oraclu mají výhodu desítek let softwarového vývoje, což je zárukou hluboké funkcionality, která prochází napříč odvětvími. Ovšem malí a flexibilní dodavatelé cloudového ERP mohou nabídnout rychlejší implementaci, slibují bezbolestné aktualizace a záplaty a také čerstvější celkový pohled na software, který tak obvykle disponuje „sociálními“ prvky pro spolupráci a nástroji pro analýzu.
SAP představuje svůj hlavní produkt – Business Suite – jako on-premise ERP řešení pro velké podniky, přičemž dále nabízí doplňkové SaaS aplikace stejně jako balík Business ByDesign pro středně velké společnosti a jednotlivé divize organizací velkých. Oracle zase zdůrazňuje možnost cloudového nasazení nových Fusion Applications a vyzdvihuje to, že zákazníci mohou přijímat jednotlivé prvky Fusion postupně.
V obou případech však tato strategie přináší podle Martense určité riziko. „Ve chvíli, kdy začnete své klienty povzbuzovat k tomu, aby přemýšleli o doplňkovém softwaru, otevíráte tím dveře konkurenčním producentům.“
Zákazníci, kteří se rozhodnou jít směrem komplexního ERP v cloudu, mohou čelit novým výzvám. Konkrétně se podle Martense budou muset rozhodnout například o tom, zda budou využívat služby jednoho výrobce nebo si poslepují balík nejlepších SaaS komponent svého druhu.
Konkurence pro Larryho Ellisona
Je zřejmé, že momentálně dominující výrobci ERP se nacházejí ve stavu bojové pohotovosti. „Podle toho, koho Larry Ellison kritizuje při svých projevech, můžete poznat, z koho má strach,“ říká Scavo. Výkonný ředitel Oraclu dlouho pálil po CRM gigantovi Salesforce.com, ovšem v poslední době začal s kousavou kritikou služby Workday.
Asi to nikdy nepřizná, ale Ellison by ze situace na trhu měl vinit především sám sebe. „Workday by neexistoval, kdyby Larry Ellison nekoupil PeopleSoft,“ upozorňuje Scavo. „Transakce v konečném důsledku poskytla spoluzakladateli Workday (bývalému výkonnému řediteli PeopleSotftu) Dave Duffieldovi balík peněz a spolu s ním i bianko šek na rozjezd nového projektu,“ dodává Scavo a tvrdí: „Hlavním ohrožením Ellisonovy franšízy PeopleSoftu je v současnosti Workday.“
Ještě se uvidí, zda do ERP nějak výrazně zasáhne také Salesforce.com. Tato společnost sice nedávno představila aplikaci pro správu výkonnosti zaměstnanců zvanou Work.com, stále však zanechala hlavní ERP funkcionalitu na bedrech partnerů, mezi něž patří právě Workday.
Salesforce.com také investovala do společnosti Infor, která je známa především pro on-premise ERP software, ale rychle se přesunuje do cloudu. Se svými globálními tržbami ve výši zhruba tří miliard dolarů je Infor největším ERP výrobcem po SAP a Oraclu. Neexistuje sice žádný důkaz, že by společnost Salesforce.com chtěla svou investici proměnit v plnohodnotnou koupi, takový vývoj by však vytvořil třetího megavýrobce ERP a také by rozostřil linie mezi novou a starou gardou.