CIO Business World: Kde jsou podle vás nejčastější rezervy v oblasti virtualizace a automatizace IT infrastruktury u vašich zákazníků?
Ondřej Marek: Obvykle je problém, pokud jde o řešení „na půl cesty“. Především v oblasti virtualizace aplikací či desktopů, kde poloviční řešení zvyšují celkové náklady. Je třeba investovat do nove infrastruktury, ale ta stará je stále v provozu a provozní náklady se tak nesnižují, ale naopak zvyšují. Jako další oblast s často nevyužitým potenciálem vidím interní vzdělávání uživatelů. Často panuje obava z reakcí uživatelů pokud jim IT sebere „jejich“ koncové zařízení (tedy data a aplikace) a přenese je do virtuálního centralizovaného prostředí.
Jaká kritéria vedle přímé návratnosti používají zákazníci při zvažování virtualizačních projektů?
Zákazníci kladou důraz na zjednodušení celkové správy systému, vyšší flexibilitu celkového řešení a poskytování IT služeb koncovým uživatelům, možnost zavedení nových přístupů k práci a zvýšení flexibility/mobility koncových uživatelů (z domova, na cestách, BYOC, z různých zařízení u jednoho uživatele a podobně).
Myslíte, že tlak ze strany uživatelů (mobilita, práce z domova, podpora tabletů apod.) může výrazně pomoci prosazení VDI a obecně virtualizace destkopů i v tuzemnských podnicích a organizacích?
Nastupující mladá generace uživatelů bude tyto služby vyžadovat. Střední a starší generace je konzervativnější a podobný tlak na IT oddělení vyvíjet nebude. Důležitější je zde spíše osvěta ze strany odborného tisku, nezávislých odborníků, přebírání zkušeností „od souseda“. Tedy úspěšné reference nejenom ze zahraničí, ale především na našem trhu, které mohou pomoci překonat prvotní obavy, jako se to podařilo před skoro 10 lety u virtualizace serverů.
Ovlivní podle vás situaci v oblasti virtualizace a automatizace či VDI nástup MS Server 2012 či příchod Windows 8? Pokud ano, jak?
Na tuto otázku je zatím těžké odpovědět, ale nové systémy samy o sobě dramatickou změnu nejspíše nepřinesou. Impuls musí přijít také od uživatelů, kteří musí ve virtualizaci vidět výhodu, podobně jako se to děje například u mobilních zařízení.