CIO Business World: Předpokládáte, že se v oblasti podnikového tisku v roce 2015 odehraje nějaká významná změna (např. v oblasti technologií, byznysu, přístupu zákazníků atd.)?
Zdeněk Jiřina: V oblasti podnikového tisku se nepředpokládá v letošním roce nějaká významná změna, která by zcela změnila nynější situaci na trhu. Je zde viditelný posun přechodu z formátu A3 na barevné a černobílé multifunkční zařízení velikosti A4, způsobené nižší cenou za HW a podobnou cenou kliku. Stále více se začínají prosazovat i inkoustová MFZ, kde se cena za výtisk dostává na úroveň tonerových tiskáren.
Jedním z trendů současnosti je mobilita. Jaká je podle Vás aktuální situace v mobilním tisku? Jaké jsou nejčastější problémy, které je nutno řešit v souvislosti se soukromými zařízeními uživatelů (BYOD)?
Mobilní tisk je vyžadován od zákazníků stále častěji a je jasné, že v nedaleké budoucnosti bude mobilní tisk samozřejmou součástí každodenní práce.
MFZ firmy Canon umožňují tisk z mobilních zařízení a tato funkcionalita patří již ke standardům našich tiskových zařízení.
Co brání firmám v plošném nasazení je zabezpečení proti úniku dat, které mohou v případě používání BYOD zařízení vznikat. Na druhou stranu se velice zvýší produktivita práce, hlavně u mobilních zaměstnanců.
Jaké jsou aktuální požadavky firem na ekonomickou návratnost zavádění nových tiskových řešení?
Aktuální požadavky firem jsou spíše vyhrát v elektronické aukci co nejnižší cenu bez ohledu na technické řešení celého tiskového prostředí. Přitom lze již vybírat z celé řady MFZ, která usnadňují práci uživateli, jsou energeticky úsporná, umožňují zapojení tiskáren do firemního workflow, umožňují tisknout z mobilních zařízení či tisknout na jakékoli tiskárně ve firmě atd. Zde je právě potřebné hledat úspory a vidět ekonomickou návratnost, protože nákupem levných tiskáren se může firmám provoz spíše prodražit.
Jak se v posledních měsících a letech vyvíjí zájem o outsourcing tiskových řešení a systémů?
Nejde jen o outsourcing tiskových zařízení jako je správa, údržba a servis, ale o ucelenou nabídku služeb, která s tiskovým prostředím úzce souvisí. Jde například o vytěžování dokumentů, workflow dokumentu ve firmě od jeho vzniku až po jeho skartaci.
Pozorujete u svých zákazníků snižující se spotřebu papíru? Lze to alespoň hrubým odhadem kvantifikovat?
Vzhledem k tomu, že již v roce 2000 se mluvilo o bezpapírové kanceláři, tak se dá konstatovat, že objemy tisku klesají velmi pomalu.
Je snížení spotřeby papíru - podle Vás - způsobeno úsporami (např. netištěním zbytných dokumentů), nebo firmy ve větší míře využívají elektronického oběhu dokumentů?
Objemy tisku se snížily spíše díky krizi, která nastala. Firmy investovaly mnoho finančních prostředků na zabezpečený tisk a tímto způsobem šetří své náklady. Také trend zabezpečeného tisku a vyzvednutí tiskových dokumentů až po autorizaci uživatele způsobil znatelné velké úspory (nevytisknuté dokumenty uložené na serveru se automaticky mažou po určité nastavené době). Na druhou stranu roste počet informací, které je třeba vytisknout. Z tohoto důvodu se objemy tisku drží na podobné úrovni.