Svět IT se mění. Mění se i HP. Zeštíhlování produktových linií, nové (z velké části cloudové) služby i řešení pro nové oblasti, jako je právo a e-discovery či marketing, představené na konferenci HP Discover 2012 ve Frankfurtu, ukazují, že HP opět nabírá obrátky. Je dokonce možné, že alespoň některé z miliard utracených za Autonomy budou společnosti k užitku.
Meg Whitmanová na úvodní přednášce konference HP Discover ve Frankfurtu přednesla silnou motivační řeč. Nejsme milovníci proslovů, které opakují dobře známé skutečnosti o "změnách transformujících IT" a "měnících způsob, jakým je technologie využívána, dodávána, placena a zpřístupněna". Jsou to konferenční klišé - možná pravdivá, ale za posledních pár let již poněkud ohraná. Ano byly tu mainframy, minipočítače, klient-server archiektury, web 1.0, web 2.0 a nyní "přichází další výzva, největší za posledních 15 let". Z HP tak zní stejná písnička jako od většiny ostatných významných hráčů v IT: cloud, mobilita, velká data, nižší náklady, vyšší agilita, jednoduchost a rychlost. Není to písnička špatná, jen v ní není originalita a šmrnc.
Motivační řeč Meg Whitmanové o síle, postavení a směřování HP ale pochopitelně mířila stejným dílem k zákazníkům, zaměstnancům, akcionářům a investorům, z nichž mnozí patrně neabsolvují stejné penzum IT konferencí jako "oboroví" novináři. IT se skutečně stává "stále důležitějším pro organizace i podniky, pohání a transformuje korporace", jak Whitmanová připoměla. Podstatné přitom je, že ve stále větší míře hraje roli jen ono I z IT - tedy informace, nebo ještě přesněji: ono T - tedy technologie, je stále měné vidět. Ostatně ilustrují to klíčové oblasti v nichž chce být HP do budoucna aktivní: Cloud, optimalizace informací a bezpečnost.
HP je pochopitelně v prvé řadě technologická společnost. Je obrovským výrobcem a dodavatelem infrastruktury na všech úrovních, ale zároveň obrovským dodavatelem IT služeb pro drtivou většinu největších korporací (426 z Fortune Top 500), disponuje špičkovými softwarovými platformami, jako je Vertica a Autonomy, a je aktivní v oblasti poradenství a konzultací.
Přesto zůstává ve svém jádru firmou kterou založili Bill a Hewlett v garáži Kalifornského Palo Alta. Jde o dědictví, kterého je těžké (a bezpochyby nemoudré) se vzdávat - ostatně prosakovalo i mezi řádky proslovu, který Whitmanové v HP napsali. Když totiž došlo na software, hovořila o něm jako o "lepidle, které to vše uvádí do chodu" (glue that makes it all happen) a o "klíčových sadách nástrojů v našich sofwarových balíčcích" ("essential collection of tools in our software suite"). Když si vzpomeneme, co dokáží při analýze dat Vertica či Autonomy, označili bychom to takřka za jejich nezaslouženou marginalizaci.
HP je také skvělou ukázkou vnitřního konfliktu, s nímž musí bojovat zejména gigantické korporace - snaha nabídnout inovativní produkty a služby, jež by mohly konkurovat stovkám novinek od menších či nově vznikajících konkurentů na straně jedné, realita vlastních koporátních struktur na straně druhé a konečně touha neztratit kontakt s tradičními velkými zákazníky, kteří v minulosti nakoupili železo, software a/nebo služby za nemalé peníze a rozhodně nejsou připraveni tyto investice odepsat se stejnou důrazností, jako to HP udělalo s (předraženou, ale jinak skvělou) Autonomy. Výsledkem jsou šalamounská hesla typu "transformujte své IT do podoby, která vám vyhovuje adekvátním tempem a za adekvátní cenu".
Whitmanová hovořila ve Frankfurtu o novém HP. Pro nás, a myslíme že i pro vás, potenciální či aktuální zákazníky HP, byla ta slova určena vlastně jen zčásti. Nejdůležitější bezpochyby bude, jak je ocení akcionáři a investoři. V žilách HP nekoluje zamlžený cloud, ale konkrétní technologie, produkty a služby které cloudy pohání a data proměňují v užitečné informace. Jeho solí jsou produkty - od nejmenšího tabletu po největší storage a servery, nástroje a software pro strukturovaná i nestrukturovaná data, rozsáhlé služby a datová centra a pochopitelně obrovské know-how.
A o nich především je HP Discover.