Plně automatizovaná, samořiditelná auta jsou pravděpodobně desítky let vzdálené od reality, říká Nicholas Carr, autor, jehož knihy o technologiích a kultuře se snaží držet na uzdě onen opojný entuziasmus ohledně digitalizace všeho.
„Myslím, že spousta vizí totální automatizace předpokládá, že všechna auta budou automatizována a celá infrastruktura řízení bude nejen zmapována do nejmenších detailů, ale bude také vybavena senzory a vysílači a komplexní síťovou infrastrukturou, kterou budeme potřebovat,“ řekl Carr CIO.com. Propagátoři autonomních aut a nadšenci do technologií obecně budou s Carrem jistě nesouhlasit.
To není vůbec překvapivé. V květnu 2003 vydal Harvard Business Review Carrovu knihu „IT Doesn't Matter“ (Na IT nezáleží), která vyvolala hněv technologických autorit typu Billa Gatese nebo Carly Fiorinové tím, že zpochybnila představu, že IT infrastruktura poskytuje podnikům strategickou výhodu. Knihu ignorovala i většina CIO, kteří měli pocit, jako by jejich role byly znevažovány ve chvíli, kdy někteří výkonní ředitelé začínali chápat, že na technologiích do určité míry vlastně záleží. Carrovi od té doby bylo dáno za pravdu. Funkční výpočetní model, který Carr v roce 2003 popsal, se stal známým pod názvem cloud. A s každou SaaS aplikací implementovanou podnikovým CIO se software jako služba zas o trochu více komoditizuje.
Nyní je Carr zpět s knihou „Utopia is Creepy: And Other Provocations“ (Utopie je děsivá: A jiné provokace), kterou W.W. Norton & Co. v anglickém originále vydává 6. září. Jde o soubor esejí, od „Is Google Making Us Stupid“ (Dělá z nás Google blbce?) po „Life, Liberty, and the Pursiut of Privacy“ (Život, svoboda a honba za soukromím). Software sice možná požírá svět, ale věcí, která neustále sžírá Carra, je iracionální bujarost Silicon Valley, které hlásá, že technologií jsou odpovědí na všechno. Aplikace předznamenávají světový mír a ukončení světového hladu. Nebo minimálně nám umožní zdřímnout si při cestě naším API a LIDAR-em řízeným autem. Někdy v následujících desetiletích.
Zdroj: CIO.com