NFC, čili Near Field Communication, totiž umožňuje bezpečně přenášet informace mezi dvěma zařízeními pouhým jejich přiblížením na vzdálenost několika centimetrů.
Nejde přitom o futuristickou technologii– chytré telefony vybavené NFC můžete koupit již nyní a lze předpokládat, že v budoucnu bude NFC stejně obvyklou součástí výbavy telefonu, jako jsou dnes Bluetooth nebo Wi-Fi. Pro použití telefonu k platbě je třeba instalovat ještě aplikaci označovanou obvykle jako elektronická peněženka, která zajišťuje správu platebních karet, jejich přidávání a odebírání a všechny ostatní náležitosti platební agendy. Platby se uskutečňují prostřednictvím platebních terminálů podobně jako platby kartou.
Po zadání částky obchodníkem stačí pouze přiblížit telefon k terminálu a transakce proběhne automaticky, lze přitom nastavit limit, při jehož překročení je například třeba zadat PIN. Počet NFC terminálů u obchodníků roste, přehledy uvádějí, že v roce 2011 jich bylo celosvětově k dispozici více než 150 tisíc. Komerční banka očekává, že v roce 2014 její klienti uskuteční pomocí chytrých telefonů s technologií NFC platební transakce zhruba za 20 milionů Kč a v roce 2015 dokonce už za 50 milionů Kč.
V budoucnu NFC umožní vložit do mobilního telefonu prakticky všechny doklady, které člověk běžně nosí s sebou: jízdenky MHD, řidičský či občanský průkaz, věrnostní karty, ba dokonce i průkazku do práce, do školy nebo do knihovny. V mobilu bude možné nosit třeba klíče od domu nebo od auta, bezdrátově se přihlašovat k počítači nebo k různým bezpečnostním systémům. V oblasti prodeje a marketingu předkládá NFC technologie ve spojení s chytrými mobilními telefony netušené možnosti. Chytré plakáty, smartposters, vybavené NFC čipy, umožní službu nebo zboží objednat i zaplatit pouhým mávnutím telefonem před plakátem mnohem jednodušeji než dnes už používané skenování QR kódů. NFC výrazně usnadní komunikaci jak mezi telefony, tak i mezi nimi a počítači, tablety či periferiemi.
Mobilní telefony se díky rozvíjejícím technologiím stávají stále důležitější součástí běžného i pracovního života, zjednodušují, zlepšují a usnadňují náš každodenní život.
Autor pracuje jako manažer inovativních procesů ve společnosti Telefónica Czech Republic.