;
Hlavní navigace

Nejužší vedení firem ztratilo důvěru v IT, včetně CIO

Dnes
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Fotolia
Podnikoví lídři vidí IT týmy jako méně schopné poskytovat základní funkce, než tomu bylo před deseti lety. Přístup zaměřený na podnikání by mohl pomoci zvrátit situaci.

Máme nějaké špatné zprávy pro CIO: Mnoho lidí z nejužšího vedení firem, včetně samotných IT vedoucích, méně důvěřuje schopnosti vašeho oddělení dokončit práci, než tomu bylo před deseti lety.

Podle průzkumu, který nedávno zveřejnil IBM Institute for Business Value, méně než polovina vedoucích pracovníků na nejvyšší úrovni věří, že jejich IT organizace efektivně poskytují základní služby, zatímco v roce 2013 jich tomu s jistotou věřily asi dvě třetiny.

Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z CIO Business Worldu? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.

Pokles byl největší mezi dotázanými generálními řediteli. V roce 2013 z nich 64 % důvěřovalo IT oddělením svých organizací, že jim budou poskytovat základní služby, ale tento podíl letos klesl na 36 %.

Mezi dotázanými IT lídry důvěřovalo před deseti lety svým oddělením 69 %; nyní pouze 47 %. Důvěra klesla i mezi finančními řediteli.

Tak v čem je problém? Zpráva IBM založená na průzkumu „6 slepých míst, která musí technologičtí lídři odhalit,“ popisuje obrovská očekávání, kterým čelí moderní IT lídři:

„Aby technologie přinášely celopodnikové obchodní výsledky, musejí být technologičtí lídři zčásti dobrými organizátory a zčásti dirigenty,“ uvádí zpráva. „Musejí navrhnout technologickou strategii napříč daty, zabezpečením, operacemi a infrastrukturou a spojit se s vedoucími pracovníky – mluvit jejich jazykem, nikoli technickým žargonem – aby pochopili potřeby, představili si možnosti, identifikovali rizika a koordinovali investice.“

Byznys založený na předplatném se osvědčuje i v těžkých dobách Přečtěte si také:

Byznys založený na předplatném se osvědčuje i v těžkých dobách

Zpráva dodává: „Musejí vybudovat multidisciplinární týmy, aby strategii uvedly do života a podporovaly experimentování a nové nápady, které inspirují zaměstnance a potěší zákazníky.“

Práce se rychle mění

Někteří IT lídři vidí problém jako rostoucí očekávání v kombinaci s rychlým technologickým pokrokem v posledním desetiletí. Mnoho zkušených členů IT týmů začínalo na pozici správců systémů nebo na podobné roli a nyní jsou žádáni, aby nastavili složitá cloudová prostředí nebo přišli na to, jak nasadit AI, říká Ashwin Rajeeva, spoluzakladatel a CTO společnosti Acceldata, poskytovatele řešení pro sledování podnikových dat.

Mnoho vedoucích pracovníků na nejvyšší úrovni chce, aby tým IT udržoval systémy v chodu a zároveň řídil strategické inovace, říká s tím, že jde o náročný akt rovnováhy.

HP Knowledge HUB pro moderní firemní IT

NOVINKA Navštivte novou speciální on-line zónu CIO Business Worldu, kde vám ve spolupráci s HP budeme průběžně radit, jak snadno a bezpečně pracovat na cestách, jak si usnadnit život používám správných nástrojů, jak zvládnout přechod z kanceláří domů a zase nazpátek a jak se přitom chovat ekologicky.

Pomoc a inspiraci pro moderní IT najdete v našem HP Knowledge HUBu.

„Organizace vnímají IT tak, že se snaží tyto požadavky splnit, zejména při zavádění nových technologií, jako je umělá inteligence, což zvýšilo očekávání mezi lídry podniků,“ říká. „Výzvy při správě starších systémů a přetrvávající nedostatek talentů tento problém dále zhoršují.“

V mnoha případech byl tradiční tým IT oddělen od týmu výzkumu a vývoje a týmy IT měly za úkol udržovat „rozsvícená světla“, říkají někteří technologičtí lídři. S tím, jak se IT a obchodní strategie stále více prolínají, a se s tím spojenými tvrdými pravdami se hodnota tradičně poháněná IT přesunula do produktového inženýrství a obchodních jednotek, říká Martin Mao, generální ředitel a spoluzakladatel Chronosphere, platformy pro cloudovou pozorovatelnost.

„Hodnota není vidět v tom, že kola zůstanou na autobusu,“ říká. „IT uvízlo v negativní spirále snižování nákladů a obranného režimu v protikladu k inovacím. Dochází k obrovskému odlivu talentů z IT do produktového inženýrství.“

Umělá inteligence, hladová po zdrojích, nově definuje kalkulace datových center Přečtěte si také:

Umělá inteligence, hladová po zdrojích, nově definuje kalkulace datových center

IT týmy jsou často zatěžovány údržbou starších systémů a zároveň jsou žádány o podporu nových technologií, jako je AI, infrastruktura jako kód, kontejnerizace a cloudové služby, dodává Kenny Van Alstyne, technický ředitel cloudového dodavatele SoftIron.

Kromě toho vzestup stínového IT, kdy některá oddělení v organizaci nefungují, vytváří dojem, že IT týmy nejsou dostatečně agilní nebo inovativní, dodává.

„Tento akt vyvažování může vytvořit dojem, že IT je pomalé nebo nereaguje na obchodní potřeby,“ říká. LDůvěra v IT týmy klesá z velké části kvůli rozdílu mezi tempem technologických změn a schopností IT dostatečně rychle se přizpůsobit.“

Ponecháni na postranní čáře

Nebezpečí této ztráty důvěry spočívá v tom, že IT oddělení a CIO budou vynecháni z kriticky důležitých projektů, říká Rajeeva z Acceldata.

„Toto odpojení může snížit investice do IT iniciativ, protože zúčastněné strany zpochybňují efektivitu výdajů na technologie,“ říká. „Navíc neschopnost využít nové technologie může potlačit inovace a omezit konkurenceschopnost. V konečném důsledku může tento nedostatek důvěry vytvořit kulturu odolnou vůči změnám, zpomalující růst a zhoršující schopnost reagovat na požadavky trhu.“

Používání umělé inteligence zlepšuje přístup k práci Přečtěte si také:

Používání umělé inteligence zlepšuje přístup k práci

Bez obnovení své exkluzivity se mohou IT týmy v mnoha organizacích pomalu zmenšovat, dodává Mao. Zdá se, že mnoho organizací již přesouvá rozpočty na IT do výzkumu a vývoje, říká, i když je přesvědčen, že organizace stále potřebují zdravé IT týmy.

„Pokud důvěra v IT dále klesá, klesá i relevance IT a související investice,“ říká. „Stává se to sebenaplňujícím se proroctvím, protože IT je zakořeněno v nákladové efektivitě a úlohách back-office. Pokud vás a vaši práci lidé nebudou považovat za hodnotné, nebudou vás financovat.“

Dobrou zprávou je, že je čas tento problém vyřešit. Vedoucí IT mají příležitost získat zpět relevanci a důvěru, přičemž zájem o generativní umělou inteligenci je mimo tabulky, říká Mao, ačkoli se zdá, že mnoho IT oddělení tuto výhodu využívá pomalu.

Je lepší vysoká škola nebo IT certifikát? Přečtěte si také:

Je lepší vysoká škola nebo IT certifikát?

Generativní AI má obrovský potenciál pro interní případy použití, včetně funkcí helpdesku, HR procesů a vyhledávání informací, přičemž tyto projekty řídí IT oddělení, říká.

Interní projekty AI také umožňují zaměstnancům otestovat tuto technologii a seznámit se s ní před integrací AI do produktů, říká Mao. To se ale v mnoha případech neděje.

„IT hraje tradiční roli při vytváření mantinelů kolem používání umělé inteligence, zatímco IT lídři by místo toho mohli být v popředí používání AI k podpoře interních inovací a větší důvěryhodnosti pro IT,“ dodává.

IT oddělení možná nebudou schopna získat zpět území ztracená výzkumnými a vývojovými a inženýrskými týmy, dodává Mao, ale mohou najít nové oblasti, jako je umělá inteligence, s přidanou hodnotou.

Exkluzivně: Česko je pro nás klíčová země Přečtěte si také:

Exkluzivně: Česko je pro nás klíčová země

Ředitelé IT se mohou také zaměřit na zlepšení komunikace s obchodními partnery a na další podnikové IT strategie, aby zajistili, že jejich týmy budou v souladu s obchodními cíli, říká Rajeeva.

Investice do talentu a dovedností je také zásadní, dodává. „Týmy IT se musejí nejen zdokonalovat, ale také strategicky přijímat [nové lidi], aby si udržely náskok před vznikajícími technologiemi,“ říká. „Podporou užší spolupráce s výzkumnými a vývojovými a technologickými organizacemi mohou dosáhnout vyšší rychlosti a kvality, a posunout se od zastaralých postupů, které již nevyhovují současným požadavkům.“

Van Alstyne souhlasí s tím, že CIO a IT týmy musí prokázat schopnost být agilní a sladit se s obchodními potřebami. Stejně jako Rajeeva věří, že investice do talentu a dovedností jsou důležité.

ICTS24

„IT se musí vyvinout z poskytovatele služeb ve skutečného strategického partnera,“ říká. „Vedoucí IT by měli předběhnout nové technologické trendy, zejména v oblasti AI, cloudu a automatizace, a vést firmu v tom, jak je zodpovědně používat.“

 

CIO Business World si můžete objednat i jako klasický časopis (v tištěné i v digitální podobně) Věnujeme se nejnovějším technologiím a efektivnímu řízení podnikové informatiky. Přinášíme nové ekonomické trendy a analýzy a zejména praktické informace z oblasti podnikového IT se zaměřením na obchodní a podnikatelské přínosy informačních technologií. Nabízíme možná řešení problémů spojených s podnikovým IT v období omezených rozpočtů. Naší cílovou skupinou je vyšší management ze všech odvětví ekonomiky.