Průměrné tempo růstu výnosů technologických firem je dosud nejvyšší v historii, důvěra v další růst je vysoká, nejlépe se z Česka umístila společnost Internet Mall. Uvádí to nejnovější studia společnosti Deloitte.
- Z celkového počtu 500 firem zařazených do žebříčku Fast 500 je jich nejvíce z Velké Británie (81) a z Francie (68).
- První tři místa získaly izraelské firmy.
- Průměrný růst výnosů za všechny společnosti v období 2002-2006 činí 1443 procenta, což je dosud nejvyšší hodnota od zahájení soutěže v roce 2001.
- 79,5 procenta generálních ředitelů má velkou důvěru v to, že si jejich firmy tempo růstu během následujících dvou let udrží.
- Z České republiky se v lize umístilo 7 firem, nejlepší na 114. místě (ze Slovenska 4, z Maďarska 8, z Polska 9 firem).
Do letošního již 7. ročníku programu Technology Fast 500 se kvalifikovaly podniky z 21 zemí Evropy, Středního východu a Afriky s ročními výnosy nad 50 000 EUR (1,32 mil. Kč). Průzkum, ze kterého žebříček Fast 500 vychází, provádí globální skupina pro technologii, média a telekomunikace společnosti Deloitte (TMT) a je považován za nejobjektivnější posuzování výkonnosti firem tohoto odvětví.
Hlavní trendy ročníku 2007:
- Technologickým oborům nadále dominují softwarové firmy, v žebříčku jich je 200.
- V poměru k počtu obyvatel představují firmy z Izraele, Norska, Švédska, Irska, Finska a Nizozemska specifickou skupinu zemí, kde je procento rychle rostoucích technologických firem dvakrát až pětkrát vyšší než kdekoli jinde v regionu.
- Zatímco výsledky žebříčku Fast 500 v zemích Evropy, Středního východu a Afriky svědčí o konzistentním meziročním zvyšování tempa růstu, pravý opak platí pro výsledky soutěže Fast 500 v regionu Severní Ameriky, kde průměrné tempo růstu od roku 2001 neustále klesá, a sice z nejvyšší průměrné hodnoty 6 772% v roce 2002 na 1 823% v roce 2006.
Prvních pět společností ze zemí Evropy, Středního východu a Afriky na žebříčku Technology Fast 500 pro rok 2007:
1. Voltaire - Izrael - 50 612%
(Serverové spínače a software)
2. Celltick Technologies - Izrael - 29 627%
(Řešení mobilního obsahu)
3. Runcom Technologies - Izrael - 27 950%
(Mobilní platformy )
4. TomTom International - Nizozemsko - 17 193%
(Řešení satelitní navigace )
5. Bybox Holdings - Velká Británie - 15 272%
(Řešení tzv. smart delivery)
Nejlepší v Česku: Internet Mall
Pro region střední Evropy je zvlášť sestavován žebříček Technology Fast 50. Jeho již 8. ročník letos vyhrála polská společnost Blue Media, jejíž obrat v letech 2002-2006 vzrostl o 11 226 procent. V soutěži Technology Fast 500 obsadila celkové 9. místo.
Mezi českými účastníky v lize se nejvýše, na 8. příčce, umístila firma Internet Mall (internetový obchod), která za sledované období dosáhla růstu obratu 1368 procent. V žebříčku Technology Fast 500 obsadila celkové 114. místo. V první desítce našla své místo ještě další česká firma Cleverlance Enterprise Solutions (software), s růstem obratu o 1266 procent.
O prvních 5 míst v soutěži Technology Fast 50 se podělily 4 polské a 1 bulharská firma. Maďarské společnosti obsadily 6. a 9. pozici, na 7. místě skončila firma ze Slovenska.
Čtyři z pěti ředitelů věří v udržení růstového tempa
Souběžně se soutěží Technology Fast 500 pořádá společnost Deloitte průzkum mezi řediteli zúčastněných firem, z něhož sestavuje analýzu podnikatelských trendů a očekávání. Letos lze výsledky shrnout do následujících poznatků:
Navzdory nestabilitě ekonomického prostředí 79,5 procent generálních ředitelů je přesvědčeno, že jejich firmy si růstové tempo udrží i během následujících dvou let. Je to druhé nejvyšší procento důvěry za sedm let.
Najít, získat a udržet si dobré zaměstnance je stále těžší pro téměř padesát procent respondentů.
Offshoring klíčových činností je aktuálním trendem. V současnosti 13,4 procenta firem zaměstnává přes 15 procent svých pracovníků v zahraničí, podle očekávání generálních ředitelů by to během pěti let mohlo být až 46,6 procenta.
„Současný překotný vývoj finančního světa ani nejisté ekonomické podmínky však zřejmě neovlivní technologické šampióny v zemích Evropy, Středního východu a Afriky natolik, aby zpomalili své tempo nebo rozostřili své přesné zaměření,” uvedl Igal Brightman, partner zodpovědný za technologii, média a telekomunikace společnosti Deloitte na globální úrovni. „Těmto podnikům se úspěšně daří řídit svůj exponenciální růst a hlavně najít pro to správné lidi a mít je na správných místech.”