Společnost PricewaterhouseCoopers zkoumala v rámci doprovodného průzkumu spojeného se soutěží Zaměstnavatel roku 2008, čím se liší přístup k benefitům mezi nejoblíbenějšími zaměstnavateli a ostatními společnostmi působícími na českém trhu. Průzkumu se zúčastnilo 129 společností z různých odvětví z celé ČR.
Vítězové soutěže se od ostatních společností neodlišují ani tak výší investice, jako portfoliem nabízených benefitů a zejména jejich zacílením. Mezi výrazné rysy nabízených benefitů patří:
Zapojení zaměstnanců
Všechny společnosti nabízí tzv. cafeteria systém a zapojují tedy zaměstnance do volby při výběru benefitů.
Všechny investují do tohoto volitelného systému více, než společnosti do benefitů běžně investují. Z celkové investice do benefitů tvoří částky investované „do rukou“ zaměstnanců na volitelné použití 20–40 %.
Všechny společnosti nabízejí zaměstnancům své firemní produkty výhodněji a/nebo zajímavé slevy u partnerských společností.
Dlouhodobé benefity a investice do budoucnosti
Portfolio nabízených benefitů je zacíleno na budoucnost zaměstnanců a zahrnuje například pojištění odpovědnosti, manažerské pojištění nebo úrazové pojištění.
Tyto společnosti umožňují všem zaměstnancům přístup ke vzdělávání a rozvoji a umožňují jim rozšiřovat znalosti a zkušenosti a zvyšovat tak jejich cenu na trhu práce.
Komunitní myšlení
Oceněné společnosti vědomě podporují vnímání „značky zaměstnavatele“, jako určité komunity.
Všechny tyto společnosti nabízí příspěvek/dar při odchodu do důchodu.
Celkem 83 % z nich umožňuje částečný pracovní úvazek v průběhu i po návratu z rodičovské dovolené.
Katarína Smrčeková, manažerka v oddělení Poradenství pro lidské zdroje PricewaterhouseCoopers ČR, uvedla:
„Přestože se téměř tři čtvrtiny respondentů aktivně zajímají o názory zaměstnanců na nabízené benefity, existují výhody, které se nejeví být správně zacílenou investicí. Příkladem je velmi časté penzijní připojištění. Na trhu totiž můžeme najít i společnosti, v nichž se míra využívání pohybuje pod 25 %. Je takový benefit opravdu správnou investicí?“
Vzhledem k tomu, že stávající generace třicátníků patří mezi silné populační ročníky, získává při budování značky zaměstnavatele na významu také přístup k zaměstnancům-rodičům.
V průběhu rodičovské dovolené:
74 % společností umožňuje zaměstnancům práci na částečný úvazek
39 % společností umožňuje práci z domova
54 % společností udržuje se zaměstnanci pravidelný kontakt
42 % společností umožňuje zaměstnancům čerpat některé zaměstnanecké výhody
29 % společností umožňuje zaměstnancům využívat školení
Deset nejčastějších zaměstnaneckých výhod u nejoblíbenějších zaměstnavatelů (dle četnosti výskytu):
% společností | Počet odpovědí | |
Příspěvky na odborná školení | 100 % | 129 |
Mobilní telefony alespoň některým zaměstnancům | 98 % | 129 |
Příspěvek na jazykový kurz | 98 % | 129 |
Dovolená 5 týdnů všem zaměstnancům | 93 % | 112 |
Příspěvek na soft-skills školení | 92 % | 128 |
Penzijní připojištění | 88 % | 129 |
Příspěvky na hromadné společenské akce | 84 % | 128 |
Možnost práce na částečný úvazek po návratu z rodičovské dovolené | 80 % | 123 |
Občerstvení na pracovišti | 75 % | 129 |
Možnost práce na částečný úvazek po dobu rodičovské dovolené | 74 % | 122 |