;

Nakupujeme mobilní telefony a PDA

8. 12. 2006
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

Doby, kdy mobilní telefony sloužily pouze k telefonování a s PDA si hráli jenom nadšenci, protože jejich praktičnost byla omezená, již máme za sebou. Dnes je jejich výběr do podnikového prostředí alchymií kombinovanou s loterií. Každý zaměstnanec i oddělení požadují něco jiného a navíc to často k práci ani nepotřebují.

Doby, kdy mobilní telefony sloužily pouze k telefonování a s PDA si hráli jenom nadšenci, protože jejich praktičnost byla omezená, již máme za sebou. Dnes je jejich výběr do podnikového prostředí alchymií kombinovanou s loterií. Každý zaměstnanec i oddělení požadují něco jiného a navíc to často k práci ani nepotřebují.

Zákazník by se podle Martina Poláka, PSG Technical Consultanta společnosti HP, měl při výběru zamyslet, na co hodlá dané zařízení používat, zhodnotit své reálné potřeby a zamýšlený rozvoj do budoucna: „Důležité jsou rovněž vazby na již existující firemní systémy a další specializované aplikace. Cena by každopádně neměla být prvním kritériem, protože takové rozhodování může snížit použitelnost celého řešení.“

„Při výběru by se zákazník měl řídit spolehlivostí zařízení, schopností spolupracovat se stávajícími podnikovými řešeními, možnostmi zabezpečení těchto zařízení a v případě velkých firem také možnostmi vzdálené a centralizované správy.“ Z tohoto pohledu je podle Michala Hyského, produktového manažera Nokie, nejlepší operační systém Symbian s otevřeným zdrojovým kódem.

Podle Dagmar Zweschperové, Channel Marketing Managerky v Sony Ericsson, by měl zákazník nejdříve nadefinovat své požadavky na nakupované přístroje: „Musí vědět, jak často a jak intenzivně zaměstnanci ve firmě mobilní telefon využívají k volání, připojení k internetu a stahování e-mailů a jaké ostatní funkce přístroje jsou pro ně potřebné k usnadnění jejich práce.“

Co je třeba
„Telefon ze všeho nejvíce musí svému uživateli poskytnout špičkové telefonní funkce – tedy kvalitní a neomezený adresář syn­chronizovaný ať již s Outlookem či přímo s podnikovým poštovním serverem a podporu Bluetoothu pro spojení s handsfree sadou. Hned dalším bodem je pak ovládání, které by mělo být snadné, intuitivní a dostupné v rodném jazyce uživatele,“ doporučuje Hyský. V oblasti firem je podle něj velice podstatný také kalendář a jeho možná synchronizace, ať již přímá, pomocí kabelu či prostřednictvím nejrůznějších podnikových řešení, jako je BlackBerry, Visto, Intellisync a další, kvalitní e-mailový klient, a v neposlední řadě také možnost přistupovat na internet přímo z mobilního telefonu.

U větších firem bude podle názoru Poláka kladen důraz na eliminaci multimediálních technologií, jako jsou digitální fotoaparáty, přehrávače hudby a videa, u privátních uživatelů pak mohou být tyto technologie naopak nezbytností. „I když i zde se mohou najít výjimky – například prezentace výrobků z elektronického katalogu na PDA mohou být multimediální, a tudíž nezbytné i pro firemní zákazníky,“ upozorňuje Polák. „Spíše než technologie ale hrají u zákazníků roli specifické vlastnosti – zajímá je více například reálná výdrž při provozu na akumulátor nebo klimatická odolnost než samotná technologie, jakou je akumulátor vyroben, nebo materiál, ze kterého je odolné pouzdro.“

„Je důležité rozhodovat se vždy podle potřeb konkrétní pozice pracovníka. Pokud je účelem firemního telefonu pouze dostupnost zaměstnance, nemá smysl kupovat mu smartphone, který podporuje řadu datových funkcí a ovládá se dotykovým displejem. Takový přístroj je naopak naprosto nezbytný pro manažera, který často cestuje. Jednoduchý, rychlý a zároveň bezpečný přístup k e-mailu je pro jeho práci klíčový,“ říká Zweschperová.

Spojení s firmou
Provázanost s podnikovými systémy může přinést především větší operativnost pracovníků, větší kontrolu nad prací zaměstnanců a informace sloužící k zefektivnění práce. Pomocí PDA a dobrého informačního systému lze podle Poláka rovněž eliminovat zbytečné podnikové procesy nebo snížit chybovost při pořizování dat.

Provázání mobilních telefonů a PDA může podle Hyského přinést zrychlení interních procesů ve firmě, celkové zefektivnění a zvýšení produktivity práce a hlavně možnost reagovat na vzniklé situace a požadavky ihned, a to kdykoliv a kdekoliv. Mobilní přístup do podnikových systémů navíc může přinést značné úspory a úbytek nezbytné administrativy.

„Raději bych vždy vybírala nejvhodnější produkty v každé kategorii, nicméně v takovém případě se nesmí zapomenout na vzájemnou kompatibilitu s ostatními technickými zařízeními ve firmě,“ doporučuje Zweschperová.

Zákazník by měl podle Hyského používat především to, co nejlépe odpovídá jeho potřebám: „Malé a střední firmy, které nemají vlastní IT oddělení, by však měli brát v potaz také to, zda na trhu existuje systémový integrátor, který je schopen případný heterogenní systém ve firmě zprovoznit, spravovat a garantovat jeho funkčnost."

Podle Hyského je v oblasti preferencí firem různých velikostí jistý rozdíl v tom, jakou váhu má nákupní cena zařízení oproti požadovaným funkcím a parametrům: „Zatímco menší firmy musejí jít často cestou kompromisu, protože je pro ně důležitější právě ono cenové kritérium, tak velké firmy naopak kladou velký důraz na funkce, bezpečnost a snadnou správu mobilních zařízení ve firmě.“ Preference podle Zweschperové vycházejí především z činnosti firmy, nikoliv z její velikosti.

ICTS24

Volby v mantinelech
Polák se domnívá, že by zaměstnanci neměli mít možnost volby v tom, jaký telefon chtějí: „Telefon nebo PDA je pro IT ve firmě zdrojem jako každý jiný a je třeba jasně vymezit mantinely. Výběr z několika modelů je možný, ale úplná volnost není žádoucí.“ Vybavení tohoto typu by podle Poláka spíše než pozici v kariérním žebříčku firmy mělo odrážet konkrétní roli tak, aby pracovní nástroj, kterým telefon a PDA bezesporu je, byl pro uživatele pomocníkem, ne trestem.

„Mobilní telefon je pouze pracovním nástrojem jako kterýkoliv jiný. S tímto pracovním nástrojem však poté nepracuje majitel firmy ani IT oddělení, nýbrž jednotliví zaměstnanci, na což se v některých firmách bohužel často zapomíná. Při výběru zařízení je tak vhodné, aby zaměstnavatel vytyčil jakýsi rámec zařízení, která podporují jeho podnikové systémy a/nebo které je schopen a ochoten dodavatel nabídnout za přiměřenou cenu, a výběr v rámci tohoto užšího rámce pak ponechal na samotných zaměstnancích,“ doporučuje Hyský.

V případě mobilních telefonů by podle Zweschperové mělo být stanoveno pro každou pozici ve firmě několik srovnatelných modelů, mezi kterými si již může zaměstnanec vybrat: „Někomu třeba více vyhovuje véčko, jiný nepotřebuje propracované datové funkce, ale kvalitní integrovaný fotoaparát.“

„Obchodník také nemá stejné auto jako předseda představenstva společnosti,“ konstatuje Hyský. Obecně lze podle něj říci, že top management potřebuje telefony, které vypadají reprezentativně, zatímco pro obchodníka či jiné zaměstnance je telefon pracovním nástrojem.

„Pokud tyto požadavky vedou k příliš komplikovaným řešením, stávají se neúměrně náročné na IT podporu,“ domnívá se Ondřej Valter, produktový manažer pro terminály v T-Mobile. „Pokud se jedná o celé systémy, je ideální, pokud lze řešení vyhovující požadavkům a potřebám uživatelů postavit na jediné platformě. To platí zejména pro větší firmy, v menších firmách se neimplementují tak složitá řešení a často se kombinují řešení různých výrobců.“ Podle Valtera záleží především na systémových požadavcích a složitosti řešení.

Bezpečnost a mobilní aplikace
„Jakákoliv brána do podnikových systémů musí být zabezpečena, o tom není pochyb. Mobilní telefony či PDA si svým obsahem často nezadají s tím, co můžete nalézt v běžném notebooku. Je však poměrně zajímavé, že zatímco u notebooku považuje uživatel za samozřejmé, že všechna data jsou chráněná heslem a že jej nikde nenechá ležet ani na minutu bez dozoru, tak u mobilních telefonů či PDA si jejich majitelé často počínají podstatně méně obezřetně,“ upozorňuje Hyský.

Podle Poláka vedle sebe budou koexistovat jak mobilní telefony, tak PDA: „Důvodem jsou především rozdíly ve výkonu, ergonomii, podpoře technologií a možnostech operačního systému. Zda dojde ke kompromisu, kdy bude k dispozici ideální zařízení s ideální hmotností, velikostí displeje a výdrží na akumulátor, to je otázka.“

Vlastní zdroje v oblasti podnikových mobilních aplikací jsou podle Hyského pro drtivou většinu firem nedostupné: „Je třeba si uvědomit, že dokud nemáte vlastní IT oddělení, shání se ony vlastní zdroje poměrně těžce a málokdy se vyplatí je vyvíjet. Mobilní operátoři a jejich partneři nabízejí dostatečně široké portfolio nejrůznějších podnikových aplikací, které jsou schopné uspokojit potřeby nejen malých a středních firem ze všech segmentů trhu."

„Operátoři zpravidla nabízejí podnikům konkrétní produkty, které řeší například práci s groupwarem. Pokud zákazník potřebuje něco mimo tyto oblasti, je mnohem lepší spolehnout se na specializované dodavatele než na vlastní zdroje. Specializovaným dodavatelem rozumíme společnosti, které mají znalosti s infrastrukturou operátorů a hlavně pak oborové know-how,“ konstatuje Vladimír Šír, projektový manažer systémových řešení společnosti T-Mobile. Operátoři s těmito specializovanými dodavateli velmi úzce spolupracují. V partnerském programu T-Mobile prý nalezne zákazník širokou škálu řešení, která zahrnuje snad všechny oblasti komunikace, jako jsou M2M, B2B či SMS aplikace: „V tomto programu spolupracujeme se špičkami v oboru, ale snažíme se také podporovat malé vývojářské společnosti, které dokáží reagovat na speciální požadavky zákazníků.“

Řešení operátorů mají podle Zweschperové tu výhodu, že jsou vyzkoušená, spolehlivá a navíc s jejich plnou podporou: „Jakýkoliv případný problém je pak jednoduché odstranit.“

Foto: T-Mobile

Autor článku