Snižování nákladů a snaha dosahovat maximální efektivity se nevyhnula ani oblasti informačních technologií. Celosvětový trend navíc dorazil i do Čech. Názory na smysl šetřit na investicích do IT se různí. Odborníci se ovšem shodují, že pokud se snižování nákladů projevuje tak, že firmy odmítají penězi zbytečně plýtvat, je všechno v pořádku. Jde o cestu, která v konečném důsledku může zvýšit efektivitu firmy. Na druhou stranu ovšem přiškrcení nutných investic vede i v této oblasti ke zpomalení byznysu – pro většinu středních a velkých společností je totiž dnes oblast IT klíčový sektor.
Software a hardware
„Pokud je cílem zamezit mrhání penězi – například nekupovat zbytečně nevyužitý hardware, software nebo konektivitu – tak jde samozřejmě o rozumnou volbu,“ uvedl Robert Kleiner, spolumajitel mladoboleslavské společnosti truconneXion (TXN), která vyvíjí program pro evidenci softwarových licencí a správu majetku.
„Avšak uříznout si konkurenční nevýhodu díky snaze o maximální snížení nákladů ovšem rozhodně do kategorie rozumných rozhodnutí nepatří. Někdy to bohužel nebývá na první pohled patrné, ale taková firma krátkodobě vylepší bilanci - vykáže úspory, ale dlouhodobě začne stagnovat,“ dodal Kleiner.
Například praktické využití licencí na software je podle Kleinera v tuzemsku menší než 90 %. Ideálu stoprocentního využití softwarových licencí v organizaci se dá díky dobře reagujícímu systému výrazně přiblížit. Rozhodně se ovšem nevyplatí časté návyky manažerů plánovat nákup pouze jednou za rok.
Šetří i outsourcing
Expanzivní růst zažívá v posledních dvou letech outsourcing – tedy pronájem know-how a služeb od externího dodavatele. Firmy se k němu většinou uchylují, protože se chtějí soustředit na svůj hlavní předmět podnikání. Specializované služby, jako je právě IT, si je tak pro ně výhodnější pronajímat.
„V případě IT nabírá outsourcing na obrátkách. Kromě snižování nákladů na školení a mzdových a materiálních nákladů je pro firmy výhodná i garance kvality služeb – to se s běžnými zaměstnanci zařídit nedá," vysvětlil pozitiva nového trendu Pavel Šťovíček, ředitel společnosti Logos.
Také je možné outsourcovat i celou technologickou infrastrukturu včetně její obsluhy. Je tomu tak například u call center, které se outsourcují včetně operátorů. To platí zejména pokud jde o vyřizovaní rutinních dotazů či požadavků.
Pokud je ovšem nutné využívat vlastních firmou vyškolených zaměstnanců, je vhodné mít potřebnou infrastrukturu in-house. Ale i zde se vyplatí zvážit její pronájem. Je totiž možné pronajmout pouze hardware a software call centra a operátoři zůstanou firemní. „To může být mnohdy výhodnější, protože poskytovatel řešení je obvykle i výrobcem samotného softwaru, a firma tak má automaticky okamžitý přístup k odborníkům a novým verzím softwaru,“ potvrdil Martin Veselka ze společnosti Genesys Telecommunications Laboratories.
Pro nákup vlastního řešení call centra mluví naprostá kontrola celého systému. „To má smysl v okamžiku, kdy má společnost dostatek zkušených odborníků na jeho obsluhu,“ shrnul Martin Veselka.
Více v BW 10/2004.