;

Nahodilé objevy a big data

19. 1. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: © z_amir - Fotolia.com
Stále více organizací a společností se zabývá zkoumáním hodnoty skryté v big datech a přináší inovace.

Ať už jde o významné objevy penicilinu nebo rentgenu, některé pozoruhodné inovace v historii vznikly nahodile. Sir Alexander Fleming zkoumal bakterie stafylokoka, když narazil na formy penicilinu, které je zabily. Fyzik Wilhelm Conrad Röntgen experimentoval s katodami, když přišel na to, že nové záření může zaznamenávat lidské kosti na negativu.

Podobně se dnes stále více organizací a společností zabývá zkoumáním hodnoty skryté v big datech a přináší inovace. Také zákazníci SAP odhalují souvislosti v datech, a to díky analýzám založeným na in-memory technologii. Avšak většina inovací nevznikne na základě úmyslné analýzy dat. Mimořádně přínosná řešení se často objeví čistě náhodně.

Vezměme si například Google a inovaci v podobě kontroly pravopisu v Google Docs a jiných aplikacích. Inženýři společnosti přišli na to, že nebudou muset využít software jiných společností. Záznamy stovek milionů lidí zadávajících klíčová slova s překlepy do vyhledávače Google jim totiž umožnily vývoj vlastního softwaru pro kontrolu pravopisu. Společnost tak má zcela zdarma k dispozici prakticky všechny možnosti chybně napsaného slova v desítkách jazyků.

S jedním z nejzajímavějších řešení mezi zákazníky SAP přišla společnost Deloitte. Největší světová poradenská firma s více než 200.000 zaměstnanci potřebovala splnit všechny daňové předpisy týkající se účtování cestovních výloh všech konzultantů, kteří cestují po celém světě. Proces párování tisíců výkazů o výlohách s příslušným geografickým územím byl mimořádně složitý a bylo potřebné zpracovávat velké datové soubory.

Předtím než Deloitte implementoval řešení SAP HANA založené na in-memory technologii, dokázal automaticky zpracovat jen asi pět procent výkazů. Po implementaci SAP HANA to bylo 100 procent. Deloitte šel ale ještě dál a uvědomil si, že i další globální firmy se setkávají se stejným problémem. proto nyní hodlá nabídnout audit cestovních výloh a s tím souvisejících daní jako novou službu svým klientům. Na začátku byla tedy myšlenka interní analýzy, která se proměnila v novou službu a nový zdroj příjmů.

Jsem přesvědčen, že časem bude přibývat příběhů, jako jsou Deloitte a Google, kde analýza big dat přinesla v konečném důsledku mnohem větší přínosy, než se původně plánovalo, a že právě in-memory technologie bude hrát v tomto procesu klíčovou úlohu.

ICTS24

Autor je presales consultantem pro SAP HANA.