;

Na cestě k efektivní výuce ICT oborů

28. 6. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: © raven - Fotolia.com
Obor informačních a komunikačních technologií prošel – a nadále kontinuálně prochází – dynamickými změnami. I hospodářská krize výrazně přispěla k nástupu nových forem využití ICT v podnicích, které tuto oblast stále intenzivněji chápou jako službu. Změnily se i požadavky firem na zaměstnance – být odborníkem disponujícím „jen“ technickými znalostmi už zpravidla nestačí.

Výuka informatických oborů na vysokých školách by na změny měla reagovat. Žádoucím cílem je vybavit absolventy kromě odbornosti také potřebnými znalostmi ekonomické a finanční problematiky, marketingu a managementu nebo komunikačními a prezentačními dovednostmi, souhrnně multidisciplinárními znalostmi a dovednostmi. To se tuzemským fakultám zatím v řadě případů nedaří. Chybí adekvátní reakce na současné potřeby ICT, tj. požadavky trhu práce, a ve výuce mnohdy není akcentován výše naznačený multidisciplinární přístup.

Kde tlačí bota?

Současné hodnocení vysokých škol je založeno na počtu studentů, tzv. RIV (rejstříku informací o výsledcích), a impakt faktoru publikací, zatímco kvalitě výuky se věnuje minimální pozornost. Není pro ni zaveden funkční systém hodnocení. Chybějí zřetelná profilace technických vysokých škol (případně i více profilací v rámci jedné školy či fakulty) a lepší formulace zaměření a cílů jednotlivých studijních programů. Absentují nástroje pro podporu pedagogických kompetencí.

Nedílnou součástí výuky technických oborů by měla být dostatečná praxe hodnocená kredity – trvající minimálně jeden semestr, čtyři dny v týdnu (zbývající den normální výuka). Kvalitu výuky by nepochybně pomohli zvýšit špičkoví specialisté z firem, jejich začlenění do akademické komunity je ale dosud velmi komplikované. Procesy související se jmenováním docentů a profesorů by také měly být jednodušší a větší vliv v tomto směru mají mít samy školy.

Změnit mnohé k lepšímu může chystaná novela vysokoškolského zákona, lépe zohledňující specifika a potřeby technických oborů, a také připravovaný Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV). Ten klade důraz na účinné propojení vzdělávání s trhem práce a chce „přispět ke strukturálnímu posunu ČR směrem k ekonomice založené na vzdělané, motivované a kreativní pracovní síle, na produkci kvalitních výsledků výzkumu a jejich využití pro zvýšení konkurenceschopnosti naší země“. V dokumentu se výstižně hovoří také o nutnosti zlepšit kvalitu strategického řízení vysokých škol a zavést jednotné standardy jejich vnitřního i vnějšího hodnocení. OP VVV bude prostřednictvím strukturálních fondů EU finančně podporovat aktivity (projekty) směřující k uvedeným cílům.

Naději přináší i SSME

Jedním z pozitivních trendů v dané oblasti je rozvoj oboru SSME (Service Science, Management and Engineering). Vznikl v USA jako výsledek společné iniciativy firmy IBM a několika univerzit, v Česku jej dlouhodobě prosazuje například pracovní skupina ICT Unie pro vzdělávání. Podle obecně uznávané definice jde o „výukové a výzkumné programy, jejichž cílem je naučit jednotlivce používat vědecké, technické a manažerské disciplíny, které integrují prvky operačního výzkumu, inženýrských oborů, obchodní strategie, správních, sociálních a právních věd“. Klíčový je tedy multidisciplinární přístup směřující k vytváření nových hodnot a kompetencí, které při „izolovaném“ studiu jednotlivých disciplín nelze získat. Důležitým aspektem je i úzká spolupráce akademického prostředí s komerční sférou včetně propracovaného systému praxe studentů.

Studijní obory SSME se rozvíjejí i v České republice. Některé přímo pod tímto označením, jako je tomu např. na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity. Jinde pro kurzy a dílčí studijní programy tohoto typu nepoužívají označení SSME nebo je teprve připravují. Na názvu koneckonců nezáleží – podstatné jsou pojetí ICT jako služby a další zkvalitňování multidisciplinární výuky.

ICTS24

Autoři jsou členy pracovní skupiny pro vzdělávání v ICT Unii

Čtěte také:
→ Dobrá škola, základ úspěšné IT kariéry
Nejžádanějšími vysokoškolskými obory jsou programování, informační systémy a bezpečnost. Absolventi těchto disciplín zároveň mají nejlepší předpoklady pro uplatnění v ICT praxi.
→ Přehled platů v českém IT v roce 2014
Tuzemský trh práce v oblasti informačních technologií je mimořádně dynamický a vysoce konkurenční. Zaměstnavatelé se zaměřují téměř výhradně na specialisty ve svém oboru, na jejich kvalitu a flexibilitu.