;

Může Microsoft spadnout do stejných problémů jako BlackBerry?

5. 6. 2013
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Microsoft/CIO.com
Vlažná reakce na dostupnost BBM pro iOS a Android by měla být důrazným varováním pro Microsoft a pro jeho strategii ohledně Office. Redmondský gigant by se měl poučit z problémů, kterým čelí BlackBerry.

Microsoft je stále lídrem svého odvětví, a to i díky tvorbě značných zisků z prodejů operačního systému Windows a softwaru pro produktivitu, jako jsou Office. Microsoft by si však měl vzít ponaučení třeba z pokračujících problémů BlackBerry.

Na své nedávné konferenci BlackBerry World v Orlandu společnost BlackBerry oznámila brzký příchod BlackBerry Messengeru (BBM) pro smartphony s iOS a Androidem. Přestože se zřejmě jednalo o jeden ze zlatých hřebů akce, bylo to špatně načasováno: přišlo to příliš pozdě. Před dvěma nebo třemi lety by to bylo vnímáno jako skvělý taktický krok, dnes je to spíše zoufalý čin s malou šancí, že by něco změnil.

BBM je určující funkcí mobilní platformy BlackBerry. Byly časy, kdy se jednalo o jednu z nejžádanějších funkcí smartphonů BlackBerry. Ovšem samotná exkluzivita tohoto softwaru nebyla dostatečně zajímavé na to, aby výrobce zabránil svým zákazníkům přechod na smartphony s iOS a Androidem.

Namísto toho se na těchto platformách objevily konkurenční služby typu WhatsApp a Facebook Messenger, které BBM zatlačují do pozadí. V této chvíli má WhatsApp třikrát a Facebook Messenger dvanáctkrát více uživatelů než BBM – a to jsou jenom dva příklady z bohatého výběru aplikací pro zasílání zpráv. Pokud jde o poptávku, ujel BBM vlak.

Lekcí pro Microsoft je, že používání populárního produktu jako návnady pro přilákání zákazníků na používání méně populárního produktu nefunguje. Zákazníci zkrátka přecházejí jinam a hledají alternativy, které jejich potřebám lépe sedí.

Přestože jsou Microsoft Office stále hlavním kancelářským balíkem, pomalu ztrácejí podíl na trhu ve prospěch konkurenčních produktů. Microsoft svůj soubor programů nabízí pro platformy Windows a Apple OS X. Na těchto systémech ale mohou běžet i konkurenční Google Docs, Open Office, Libre Office a další, které nabízejí podobné funkce a schopnosti a navíc fungují i na dalších platformách, třeba na Linuxu. Mezeru na trhu na iOS a Androidu zaplňují Docs to Go, QuickOffice a iWork (Pages, Numbers a Keynote) od Applu.

Na frontě tradičních PC se Microsoft nemusí obávat. Microsoft má stále vyšší než 90procentní podíl na trhu, Apple OS X pak tvoří 7 procent. Problémem však je, že trh osobních počítačů rychle klesá, zatímco trh s mobilními zařízeními naopak rychle roste. A Office běží pouze na malém zlomku těchto mobilních zařízení.

Pro Microsoft má smysl, aby Office použil jako přidanou hodnotu pro Windows Phone, Windows RT i pro tablety a hybridy s Windows 8. Ale dostupnost Office – respektive nedostupnost – neovlivní až tolik rozhodnutí zákazníků ke koupi. Firmy se nebudou rozhodovat proti zařízením s Androidem nebo iOS, jestliže si budou myslet, že tyto platformy budou nejlépe vyhovovat jejich potřebám. Jestliže nejsou k dispozici Office, nedá se nic dělat, jejich místo nahradí alternativní aplikace. Z Office se může stát irelevantní soubor nástrojů ve chvíli, kdy poptávka po tradičních počítačích poklesne ještě prudčeji než dosud.

ICTS24

Microsoft se z případu BlackBerry musí poučit. Cestou k udržování dominantního postavení a relevantnosti je postarat se o to, aby se zákazníci stále spoléhali na vaše produkty a služby, nezávisle na tom, jakou platformu si zvolí.

Zdroj: IDG News Service