Vývojáři ze Stanfordovy univerzity, kteří spolupracují na vývoji Mozilly Firefoxu, se nechali slyšet, že od verze 22 bude tento prohlížeč ve výchozím nastavení odmítat cookies třetích stran. Provozovatelé inzertních služeb (včetně Google AdWords) používají cookies, aby sledovali preference uživatelů a nabízeli jim tematicky odpovídající reklamu. Jsou to tzv. cookies třetích stran, protože nepocházejí z navštíveného serveru, ale z inzertního systému, tedy z jiné domény. Díky sledování chování uživatelů mohou reklamní servery kombinovat cílení reklam jak podle zaměření navštívené stránky, tak i podle předchozích aktivit uživatele.
Změnu Mozilla zatím oficiálně nepublikovala a o způsobu implementace se může ještě diskutovat - verze 22 je totiž jen ve stadiu pre-alfa.
Přijímání cookies třetích stran bylo možné vypnout již dříve, ale bylo nutné, aby to uživatel explicitně nastavil. Do budoucna bude politika přesně opačná a uživatel bude muset tento typ stavových informací povolit. Mozilla Firefox se tak přidá k Safari od Applu, který zatím jako jediný prohlížeč měl podobnou výchozí politiku soukromí, tedy „nesledovat“ (do not track). Safari bylo sice první, ale Mozilla Firefox má mnohem větší rozšíření - proto ten rozruch.
Výchozí nastavení ve Firefoxu ale nebude tak přísné, aby zamezilo přijímání cookies třetích serverů vždy. Pokud uživatel má cizí cookies uloženo (třeba proto, že web třetí strany ji dříve navštívil), další cookies ze stejného serveru se přijímat budou. Menší přísnost (ve srovnání se Safari) je pochopitelná i vzhledem k tomu, že Mozilla zatím získávala podstatný podíl svých příjmů právě od Googlu, který technologii sledování preferencí uživatelů pomocí cookies používá.
Provozovatelé inzertních služeb to budou mít v budoucnu stále těžší, k výchozí politice „nesledovat“ se plánuje připojit i Microsoft se svým Explorerem, a to již od verze 10.
Zdroj: IDG News Service, mozilla.cz
Čtěte také: Reklamní průmysl se cítí ohrožen blokováním cookies...